Logopedyczna ocena dwujęzyczności dziecięcej w kontekście ICF
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.09.07Słowa kluczowe:
ICF, dwujęzyczność, LEAP‑Q, model RIOT, metoda biografii językowej, diagnozaAbstrakt
Artykuł stanowi propozycję ujęcia diagnozy logopedycznej dwujęzyczności dziecięcej w stanie normatywnym według założeń Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF). Autor przedstawia teoretyczne założenia swojej propozycji, tzn. rozumienie pojęcia „osoba dwujęzyczna”, polskie badania logopedyczne osób bilingwalnych, klasyfikację ICF oraz polskie publikacje opierające się na omawianej klasyfikacji. Przytacza trzy elementy diagnozy, tj. model RIOT, użycie kwestionariusza LEAP oraz metody biografii językowej i wyróżnia z nich części łączące się bezpośrednio z czynnikami kontekstowymi według ICF.
Pobrania
Bibliografia
Bloomfield L., 1933, Language, Chicago: Chicago University Press.
Google Scholar
Błasiak M., 2011, Dwujęzyczność i ponglish. Zjawiska językowo‑kulturowe polskiej emigracji w Wielkiej Brytanii, Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar
Błasiak‑Tytuła M., 2018, Terapia logopedyczna dwujęzycznego dziecka z autyzmem, „Studia Pragmalingwistyczne”, t. X, s. 197–208.
Google Scholar
Błasiak‑Tytuła M., 2019, Mowa dzieci dwujęzycznych. Norma i zaburzenia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Boksa E., 2016, Ślinotok i zaburzenia komunikacji u pacjentów cierpiących na dysfagię, „Studia Pragmalingwistyczne”, t. VIII, s. 267–277.
Google Scholar
Boksa E., 2018, Perspektywy badań nad normą osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi, [w:] P. Zbróg (red.), Wybrane aspekty badań nad normą językową, Kraków: Wydawnictwo Libron, s. 231–246.
Google Scholar
Boksa E., 2020, Komunikacja dzieci i młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym i niepełnosprawnością intelektualną na tle oceny życia, „Logopedia Silesiana”, t. 9, s. 14–27.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.10
Cheng L., 1990, The identification of communicative disorders in Asian–Pacific students, „Journal of Childhood Communication Disorders”, Vol. 13(1), s. 113–119.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/152574019001300112
Cheng L., 1997, Diversity: challenges and implications for assessment, „Journal of Children Communication Development”, Vol. 19(1), s. 55–62.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/152574019701900107
Cheng L., 2007, Improve your assessment of bilingual clients with communication disorders, „Therapy Insider”, No. 37, s. 10.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1097/01.NURSE.0000277239.81488.b7
Cieszyńska J., 2006, Dwujęzyczność, dwukulturowość – przekleństwo czy bogactwo? O poszukiwaniu tożsamości Polaków w Austrii, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Google Scholar
Cieszyńska J., 2010, Dwujęzyczność – rozumienie siebie jako Innego, [w:] J. Cieszyńska, Z. Orłowska‑Popek, M. Korendo (red.), Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej – metoda krakowska, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 18–36.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J., 2013, Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
De Lamo White C., Jin L., 2007, Evaluation of speech and language assessment approaches with bilingual children, „International Journal Language & Communication Disorders”, Vol. 46(6), s. 613–627.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-6984.2011.00049.x
Dębski R., Wójcik‑Topór P., Knapek M., 2021, Polish language of aphasia: a scoping review in the era of the international classification of functioning, disability and health, „Linguistica Silesiana”, Vol. 42, s. 261–280.
Google Scholar
Faściszewska M., 2020, Diagnoza funkcjonalna dziecka jąkającego się w wieku szkolnym, [w:] K. Węsierska, M. Witkowski (red.), Zaburzenia płynności mowy: teoria i praktyka, „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego”, t. 2, s. 245–254.
Google Scholar
Gagarina N., Klop D., Kunnari S., Tantele K., Välimaa T., Bohnacker U., Walters J., 2019, MAIN 63 Download, https://www.leibniz‑zas.de/de/publications/schriftenreihe/zaspil/zaspil-63/main-63‑download#c2844 (dostęp: 30.07.2024).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21248/zaspil.63.2019.516
Głuszkowski M., 2011, Socjologiczne i psychologiczne uwarunkowania dwujęzyczności staroobrzędowców regionu suwalsko‑augustowskiego, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Grabias S., 2008, Postępowanie logopedyczne. Diagnoza, programowanie terapii, terapia, „Logopedia”, nr 37, s. 13–27.
Google Scholar
Grosjean F., 2008, Studying bilinguals, Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780199281282.001.0001
Gutierrez‑Clellen V., Peña E., 2001, Dynamic Assessment of Diverse Children, „Language, Speech, and Hearing Services in Schools”, Vol. 31(4), s. 212–224.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/0161-1461(2001/019)
Haugen E., 1953, The Norwegian Language in America: A study in bilingual behavior, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.9783/9781512820522
Hoffmann Ch., 1991, Introduction to bilingualism, London: Routledge.
Google Scholar
Kamińska S., 2023, Ocena zachowań językowych wielojęzycznej dziewczynki, [w:] S. Kamińska (red.), Wielojęzyczność. Wyzwanie współczesnej logopedii, Siedlce: Uniwersytet w Siedlcach, s. 157–192.
Google Scholar
Knopik T., 2018, Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno‑pedagogicznej. Działania postdiagnostyczne, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Google Scholar
Kohnert K., 2013, Language disorders in bilingual children and adults, San Diego: Plural Publishing Inc.
Google Scholar
Krawczyk A., Vanryckeghem M., Węsierska K., Pak‑Hin Kong A., Xu P., 2023, Wstępne badanie jąkania i zwykłych niepłynności w mowie u dwujęzycznych polsko‑angielskich dorosłych osób z jąkaniem – studia przypadków, „Logopaedica Lodziensia”, nr 7, s. 79–96.
Google Scholar
Kuć J., 2018, Bilingwizm i mutyzm w kontekście opóźnionego rozwoju mowy, Kraków–Siedlce: Wydawnictwo Aureus.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31648/pj.4688
Kurcz I., 2006, Jakie problemy psychologiczne może rodzić dwujęzyczność?, [w:] I. Kurcz (red.), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 9–39.
Google Scholar
Langdon H., Saenz T., 2015, Working with interpreters and translators, San Diego: Plural Publishing Inc.
Google Scholar
Ligara B., 2010, Bilingwizm polsko‑francuski Adama Mickiewicza. W stronę antropologii lingwistycznej, „LingVaria”, t. VI, nr 1, s. 165–178.
Google Scholar
Ligara B., 2016, Kompetencja dwujęzyczna a zagadnienie błędu, normy, systemu. Refleksje o społecznej akceptacji bilingwizmu, [w:] R. Dębski, W. Miodunka (red.), Bilingwizm polsko‑obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 15–31.
Google Scholar
Lipińska E., 2003, Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Marian V., Blumenfeld H., Kaushanskaya M., 2007, Language Experience and Proficiency Questionnaire (LEAP‑Q), „Journal of Speech Language and Hearing Research”, Vol. 50(4), s. 940–967.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/1092-4388(2007/067)
McLeod S., 2004, Speech pathologists’ application of the ICF to children with speech impairment, „Advances in Speech‑Language Pathology”, Vol. 6(1), s. 75–81.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/14417040410001669516
Michalska A., 2013, Funkcjonalne podejście do terapii pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym – stosowanie systemów klasyfikacyjnych, [w:] E. Boksa, A. Michalska, P. Zbróg, Aktualne problemy diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi i zaburzeniami rozwojowymi, Kraków: Wydawnictwo Libron, s. 103–112.
Google Scholar
Miodunka W., 2003, Bilingwizm portugalsko‑polski w Brazylii, Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar
Miodunka W., 2014, Dwujęzyczność polsko‑obca w Polsce i poza jej granicami. Rozwój i perspektywy badań, „LingVaria”, t. IX, nr 1, s. 199–226.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/LV.09.2014.17.12
Miodunka W., 2016, Biografia językowa jako jedna z metod badania dwujęzyczności, [w:] R. Dębski, W. Miodunka (red.), Bilingwizm polsko‑obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 49–87.
Google Scholar
Młyński R., 2015, Język polski dzieci dyslektycznych w sytuacji ich bilingwizmu, niepublikowana rozprawa doktorska, Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Google Scholar
Młyński R., 2016, Lingwistyczne objawy dysleksji i dwujęzyczności. Próba analizy różnicowej zachowań językowych, [w:] R. Dębski, W. Miodunka (red.), Bilingwizm polsko‑obcy. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 119–131.
Google Scholar
Młyński R., 2021, Ocena dwujęzyczności dziecięcej przy zastosowaniu formuły RIOT, „Logopaedica Lodziensia”, nr 5, s. 159–170.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.05.10
Młyński R., Redkva M., 2019, Speech‑language diagnosis of linguistics competences of multilingual children from Ukraine, „Logopedia Silesiana”, nr 8, s. 435–447.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2019.08.18
Myers‑Scotton C., 2006, Multiple voices. An introduction to bilingualism, Malden: Blackwell.
Google Scholar
Peña E., Quinn R., Iglesias A., 1992, The application of dynamic assessment: a nonbiased procedure, „Journal of Special Education”, Vol. 26(3), s. 269–280.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/002246699202600304
Trębacz‑Ritter A., 2022, Klasyfikacja ICF jako tło dla diagnozy funkcjonalnej uczniów z wyzwaniami rozwojowymi w obszarze mowy i języka. Polska adaptacja kwestionariuszy SPAA‑C (Speech Participation and Activity Assessment of Children), „Studia z Teorii Wychowania”, t. XIII, nr 3, s. 251–267.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.1136
Ukrainetz T., Harpell S., Walsh C., Coyle C., 2000, A preliminary investigation of dynamic assessment with Native American kindergartners, „Language, Speech and Hearing Services in Schools”, No. 31, s. 142–154.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/0161-1461.3102.142
Weinreich U., 1974, Languages and contact. Findings and problems, The Hague: Mouton Press.
Google Scholar
Westby C., Burda A., Mehta Z., 1990, Asking the right questions in the right ways – strategies for ethnographic interviewing, „Journal of Childhood Communication Disorders”, Vol. 13(1), s. 101–111.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/152574019001300111
Węsierska K., 2015, Zastosowanie modelu ICF w diagnozowaniu jąkania, https://www.konferencja‑zpm.edu.pl/wp‑content/uploads/2015/11/Zastosowanie‑modelu‑ICF‑w‑diagnozowaniu‑j%C4%85kania.pdf (dostęp: 30.07.2024).
Google Scholar
WHO, 2001, Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health – ICF), https://rsk3.ezdrowie.gov.pl/resource/structure/icd11/99ICD1/2023-01/mms/details (dostęp: 30.07.2024).
Google Scholar
Wilmowska‑Pietruszyńska A., Bilski D., 2013, Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, „Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania”, nr II, s. 5–20.
Google Scholar
Wróblewska‑Pawlak K., 2004, Język – tożsamość – imigracja. O strategiach adaptacyjnych Polaków zamieszkałych we Francji w latach osiemdziesiątych XX wieku, Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Google Scholar
Zaborniak‑Sobczak M., Bieńkowska K., Drozd M., Senderski A., 2018, Wsparcie edukacyjne uczniów z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 29, s. 115–131.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/25439561.NP.18.007.9845
Zawadka J., Kurowska M., Sadowska E., 2020, Rozpoznawanie sytuacji językowej dziecka dwu‑ i wielojęzycznego z wykorzystaniem Logopedycznego kwestionariusza rozpoznania sytuacji językowej dziecka w perspektywie wielojęzyczności i wielokulturowości, [w:] E. Zając, M. Szurek (red.), Interdyscyplinarne aspekty diagnozy i terapii logopedycznej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 115–125.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8220-226-7.09
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.