A Post-Crisis Reality and Banks’ Operation as Well as Behavior of their Employees from the Ethical Point of View

Authors

  • Krzysztof Świeszczak Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki
  • Marika Świeszczak Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.1.09

Keywords:

banks, crisis, clients

Abstract

Crises which have appeared in recent years have been the major determinant of the functioning of the banking sector, but now the main task of the bank as an institution of public trust is to design activities so that banks could avoid the negative consequences of possible future turmoils. The key role play their employees, especially those working with clients, because in the face of a crisis of confidence, rebuilding the credibility and positive image can be the foundation of competitiveness of banks. The aim of the article is to analyze the condition of the banking sector from the perspective of the global financial crisis and a crisis of confidence, an overview of the activities in the field of ethics undertaken by banks after the crisis and assessment of their effectiveness on the basis of employees opinions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adamczyk M., 2012, Współczesny kryzys finansowy – przyczyny i konsekwencje dla gospodarki światowej, „Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego”, nr 31(1).
Google Scholar

Aktan B., Masood O., Yilmaz S., 2009, Financial shenanigans and the failure of ethics in banking: A review and synthesis of an unprecedented fraud, „Banks and Bank Systems”, vol. 4(1).
Google Scholar

Barbrich P., Minkina P., Koksztys M., 2014, Polska i Europa – kryzys i konsekwencje, Związek Banków Polskich, Warszawa.
Google Scholar

Chrabonszczewska E., Waszkiewicz A., 2010, Ryzyko na międzynarodowych rynkach finansowych, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
Google Scholar

Firlej K. A., 2011, Źródła i przebieg kryzysu finansowego w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej, „Roczniki ekonomiczne”, nr 4.
Google Scholar

Lepczyński B., Penczar M., 2012, Wpływ globalnego kryzysu zaufania na pozycję polskiego sektora bankowego w Unii Europejskiej, „Zarządzanie i Finanse. Journal of Management and Finance”, nr 4/1.
Google Scholar

Mishkin F. S., 1992, Anatomy of a Financial Crisis, „Journal of Evolutionary Economics”, no. 2.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF01193536

Pettersen-Sobczyk M., 2014, Modele biznesowe banków w kontekście koncepcji zrównoważonego rozwoju, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 330.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2014.330.32

Polski rynek finansowy w obliczu kryzysu finansowego w latach 2008–2009, 2010, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Warszawa.
Google Scholar

Rosińska-Bukowska M., 2012, Kryzys w strefie Euro – wybrane aspekty makro- i mikroekonomiczne, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica”, vol. 273.
Google Scholar

Sundarajan V., Baliňo T. J. T. (eds.), 1998, Banking Crises: Cases and Issues, International Monetary Fund, Washington.
Google Scholar

Szymański K., 2011, Konsekwencje kryzysu zadłużenia w strefie euro dla europejskiego i polskiego systemu bankowego, Fundacja Konrada Adenauera, Warszawa.
Google Scholar

Thlon M., 2009, Proces sekurytyzacji aktywów w kontekście kryzysu na rynku kredytów subprime, Finansowy Kwartalnik Internetowy „e-Finanse”, nr 2.
Google Scholar

Wague M., 2009, Międzynarodowe kryzysy gospodarcze i ich konsekwencje, „Zeszyty Naukowe SGGW – Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej”, nr 78.
Google Scholar

Welch L., 2014, The Global Caitalist Crisis and the 2008 Financial Meltdown in the United States, [w:] B. Berberoglu (ed.), The Global Capitalist Crisis and Its Aftermath: The Causes and Consequences of the Great Recession of 2008–2009, Ashgate Publishing, Ltd., Dorchester.
Google Scholar

Wierzba R., Gostomski E., Penczar M., Liszewska M. [et al.], 2014, Polski sektor bankowy wobec wyzwań związanych z kryzysem finansowym w strefie euro, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.
Google Scholar

Published

2016-03-31

How to Cite

Świeszczak, K., & Świeszczak, M. (2016). A Post-Crisis Reality and Banks’ Operation as Well as Behavior of their Employees from the Ethical Point of View. Journal of Finance and Financial Law, 3(1), 109–119. https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.1.09

Issue

Section

Article