Etyczny doradca, czyli jaki?

Autor

  • Marika Świeszczak Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki
  • Krzysztof Świeszczak Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.3.07

Słowa kluczowe:

banki, etyka, doradca

Abstrakt

Problem etyki jest szczególnie istotny dla banków – na zasadach moralnych opierają swoje działanie, relacje z klientami, a także inne obszary funkcjonowania, jak choćby politykę wypłat dywidend, misję instytucji, obowiązki pracowników itp. Powstaje zatem pytanie, czy banki mogą sobie pozwolić na odstąpienie od tych reguł dla uzyskania korzyści (chociażby jednorazowych)? Doradca, jako pierwsze ogniwo, jest szczególnie istotny w kontekście budowania polityki etycznej i wdrażania wartości etycznych. Sposób postrzegania pracowników wpływa na wizerunek banku i jego reputację, dlatego też tak niezbędne jest, aby konsumenci odbierali ich jako działających zgodnie z zasadami etyki.

Celem artykułu jest prezentacja pracy doradcy bankowego z perspektywy zasad etycznych, a także przedstawienie wyników badania pilotażowego dotyczącego rozumienia pojęcia etyczny i doradca etyczny oraz skojarzeń z terminem bank.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Boźović J., 2007, Business Ethics in Banking, „Economics and Organization”, vol. 4, no. 2.
Google Scholar

Caroll A. B., 1991, The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, „Business Horizons”, vol. 34, no. 4.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0007-6813(91)90005-G

Caroll A. B., 1979, A Three-dimensional Conceptual Model of Corporate Performance, „Academy of Management Review”, vol. 4, no. 4.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/257850

Code of Ethics, 2013, Bank of America, http://phx.corporate-ir.net/External.File?item=UGFyZW50SUQ9MTg0MjA4fENoaWxkSUQ9LTF8VHlwZT0z&t=1
Google Scholar

Code of Ethics and Business Conduct, 2011, USBANK, HR1109I.
Google Scholar

Code of Ethics, 2009, MKB Bank.
Google Scholar

Decker S., Sale C., 2009, An Analysis of Cororate Social Responsibility, Trust and Reputation in the Banking Profession, [w:] S. O. Idowu, W. L. Filho, Professionals’ Perspectives of Corporate Social Responsibility, Springer, Heidelberg.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-02630-0_8

Earning Public Trust. The Code of Ethics of the Inter-American Development Bank, 2006, IADB.
Google Scholar

Gasparski W. (red.), 2004, Uczciwość w świecie finansów, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa.
Google Scholar

Gopalsamy N., 2006, A Guide To Corporate Governance, New Age International, New Delhi.
Google Scholar

Grimshaw B., 2001, Ethical Issues and Agendas, „Facilities”, vol. 19.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/02632770110362794

Icke B. T., Caliskan E. N., Ayturk Y., Icke M. A., 2011, An Empirical Research of Ethical Banking in Turkey, „Journal of Modern Accounting and Auditing”, vol. 7, no. 3.
Google Scholar

Kanon Dobrych Praktyk Rynku Finansowego, Komisja Nadzoru Finansowego, 2008, http://www.knf.gov.pl/Images/Kanon_DPRF_tcm75-22555.pdf
Google Scholar

Marcinkowska M., 2013, Kapitał relacyjny banku. Kształtowanie relacji banku z otoczeniem, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Nowak M., 2006, Etyka w biznesie, czyli jak wyglądają oszustwa biznesowe, Wydawnictwo Publikacji Elektronicznych Escape Magazine, Toruń.
Google Scholar

Rezaee Z., 2007, Corporate Governance Post-Sarbanes-Oxley: Regulations, Requirements, and Integrated Processes, John Wiley & Sons, Hoboken.
Google Scholar

Ricardo A. C., 2011, Business Environment, Pearson Education India, New Delhi.
Google Scholar

Sims R. R., 2003, Ethics and Corporate Social Responsibility: Why Giants Fall, Greenwood Publishing Group, London.
Google Scholar

Solomon R. C., 2009, Etyka biznesu, [w:] P. Singer, Przewodnik po etyce, Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa.
Google Scholar

Strzelecki A., 2005, Moda na etykę. Współczesna refleksja etyczna w biznesie i fenomen jej popularności, „Studia i Materiały”, nr 1.
Google Scholar

Szpringer W., 2005, Kredyt konsumencki i upadłość konsumencka na rynku usług finansowych UE, ABC Dom Wydawniczy, Warszawa.
Google Scholar

There Is No Right Way to Do the Wrong Thing. Code of Ethics, 2012, Nedbank Group, http://www.nedbankgroup.co.za/pdfs/CodeofEthics.pdf
Google Scholar

Wells Fargo Team Member Code of Ethics and Business Conduct, 2012, Wells Fargo Bank.
Google Scholar

Wheelen T. L., Hunger J. D., 2002, Strategic Management and Business Policy, Prentice Hall, New Jersey.
Google Scholar

Zasady Dobrej Praktyki Bankowej, 2010, Załącznik nr 1 do Uchwały Nr 11 XXI Walnego Zgromadzenia Związku Banków Polskich 22.04.2010 r., Związek Banków Polskich, http://www.dzbank.pl/_files/Zasady_Dobrej_Praktyki_Bankowej.pdf
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-09-30

Jak cytować

Świeszczak, M., & Świeszczak, K. (2016). Etyczny doradca, czyli jaki?. Finanse I Prawo Finansowe, 3(3), 81–90. https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.3.07

Numer

Dział

Artykuł