Rzeczywistość postkryzysowa a działania banków i zachowania ich pracowników z punktu widzenia etyki

Autor

  • Krzysztof Świeszczak Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki
  • Marika Świeszczak Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.1.09

Słowa kluczowe:

banki, kryzys, klienci

Abstrakt

Pojawiające się w ostatnich latach kryzysy stanowiły główną determinantę sposobu funkcjonowania sektora bankowego, aczkolwiek obecnie głównym zadaniem banków jako instytucji zaufania publicznego jest zaprojektowanie działań, dzięki którym możliwe będzie uniknięcie negatywnych konsekwencji potencjalnych, przyszłych zawirowań. Kluczową rolę odegrają ich pracownicy, zwłaszcza osoby współpracujące z klientami, gdyż w obliczu kryzysu zaufania odbudowa wiarygodności i pozytywnego wizerunku może stanowić fundament konkurencyjności banków. Celem artykułu jest analiza kondycji sektora bankowego z perspektywy globalnego kryzysu finansowego i kryzysu zaufania, przegląd działań z zakresu etyki przedsięwziętych przez banki w okresie po kryzysie oraz ocena ich skuteczności na podstawie opinii pracowników.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Adamczyk M., 2012, Współczesny kryzys finansowy – przyczyny i konsekwencje dla gospodarki światowej, „Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego”, nr 31(1).
Google Scholar

Aktan B., Masood O., Yilmaz S., 2009, Financial shenanigans and the failure of ethics in banking: A review and synthesis of an unprecedented fraud, „Banks and Bank Systems”, vol. 4(1).
Google Scholar

Barbrich P., Minkina P., Koksztys M., 2014, Polska i Europa – kryzys i konsekwencje, Związek Banków Polskich, Warszawa.
Google Scholar

Chrabonszczewska E., Waszkiewicz A., 2010, Ryzyko na międzynarodowych rynkach finansowych, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
Google Scholar

Firlej K. A., 2011, Źródła i przebieg kryzysu finansowego w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej, „Roczniki ekonomiczne”, nr 4.
Google Scholar

Lepczyński B., Penczar M., 2012, Wpływ globalnego kryzysu zaufania na pozycję polskiego sektora bankowego w Unii Europejskiej, „Zarządzanie i Finanse. Journal of Management and Finance”, nr 4/1.
Google Scholar

Mishkin F. S., 1992, Anatomy of a Financial Crisis, „Journal of Evolutionary Economics”, no. 2.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF01193536

Pettersen-Sobczyk M., 2014, Modele biznesowe banków w kontekście koncepcji zrównoważonego rozwoju, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 330.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2014.330.32

Polski rynek finansowy w obliczu kryzysu finansowego w latach 2008–2009, 2010, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Warszawa.
Google Scholar

Rosińska-Bukowska M., 2012, Kryzys w strefie Euro – wybrane aspekty makro- i mikroekonomiczne, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica”, vol. 273.
Google Scholar

Sundarajan V., Baliňo T. J. T. (eds.), 1998, Banking Crises: Cases and Issues, International Monetary Fund, Washington.
Google Scholar

Szymański K., 2011, Konsekwencje kryzysu zadłużenia w strefie euro dla europejskiego i polskiego systemu bankowego, Fundacja Konrada Adenauera, Warszawa.
Google Scholar

Thlon M., 2009, Proces sekurytyzacji aktywów w kontekście kryzysu na rynku kredytów subprime, Finansowy Kwartalnik Internetowy „e-Finanse”, nr 2.
Google Scholar

Wague M., 2009, Międzynarodowe kryzysy gospodarcze i ich konsekwencje, „Zeszyty Naukowe SGGW – Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej”, nr 78.
Google Scholar

Welch L., 2014, The Global Caitalist Crisis and the 2008 Financial Meltdown in the United States, [w:] B. Berberoglu (ed.), The Global Capitalist Crisis and Its Aftermath: The Causes and Consequences of the Great Recession of 2008–2009, Ashgate Publishing, Ltd., Dorchester.
Google Scholar

Wierzba R., Gostomski E., Penczar M., Liszewska M. [et al.], 2014, Polski sektor bankowy wobec wyzwań związanych z kryzysem finansowym w strefie euro, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-03-31

Jak cytować

Świeszczak, K., & Świeszczak, M. (2016). Rzeczywistość postkryzysowa a działania banków i zachowania ich pracowników z punktu widzenia etyki. Finanse I Prawo Finansowe, 3(1), 109–119. https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.1.09

Numer

Dział

Artykuł