Rzeczywistość postkryzysowa a działania banków i zachowania ich pracowników z punktu widzenia etyki
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.1.09Słowa kluczowe:
banki, kryzys, klienciAbstrakt
Pojawiające się w ostatnich latach kryzysy stanowiły główną determinantę sposobu funkcjonowania sektora bankowego, aczkolwiek obecnie głównym zadaniem banków jako instytucji zaufania publicznego jest zaprojektowanie działań, dzięki którym możliwe będzie uniknięcie negatywnych konsekwencji potencjalnych, przyszłych zawirowań. Kluczową rolę odegrają ich pracownicy, zwłaszcza osoby współpracujące z klientami, gdyż w obliczu kryzysu zaufania odbudowa wiarygodności i pozytywnego wizerunku może stanowić fundament konkurencyjności banków. Celem artykułu jest analiza kondycji sektora bankowego z perspektywy globalnego kryzysu finansowego i kryzysu zaufania, przegląd działań z zakresu etyki przedsięwziętych przez banki w okresie po kryzysie oraz ocena ich skuteczności na podstawie opinii pracowników.
Pobrania
Bibliografia
Adamczyk M., 2012, Współczesny kryzys finansowy – przyczyny i konsekwencje dla gospodarki światowej, „Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego”, nr 31(1).
Google Scholar
Aktan B., Masood O., Yilmaz S., 2009, Financial shenanigans and the failure of ethics in banking: A review and synthesis of an unprecedented fraud, „Banks and Bank Systems”, vol. 4(1).
Google Scholar
Barbrich P., Minkina P., Koksztys M., 2014, Polska i Europa – kryzys i konsekwencje, Związek Banków Polskich, Warszawa.
Google Scholar
Chrabonszczewska E., Waszkiewicz A., 2010, Ryzyko na międzynarodowych rynkach finansowych, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
Google Scholar
Firlej K. A., 2011, Źródła i przebieg kryzysu finansowego w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej, „Roczniki ekonomiczne”, nr 4.
Google Scholar
Lepczyński B., Penczar M., 2012, Wpływ globalnego kryzysu zaufania na pozycję polskiego sektora bankowego w Unii Europejskiej, „Zarządzanie i Finanse. Journal of Management and Finance”, nr 4/1.
Google Scholar
Mishkin F. S., 1992, Anatomy of a Financial Crisis, „Journal of Evolutionary Economics”, no. 2.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01193536
Pettersen-Sobczyk M., 2014, Modele biznesowe banków w kontekście koncepcji zrównoważonego rozwoju, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 330.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2014.330.32
Polski rynek finansowy w obliczu kryzysu finansowego w latach 2008–2009, 2010, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Warszawa.
Google Scholar
Rosińska-Bukowska M., 2012, Kryzys w strefie Euro – wybrane aspekty makro- i mikroekonomiczne, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica”, vol. 273.
Google Scholar
Sundarajan V., Baliňo T. J. T. (eds.), 1998, Banking Crises: Cases and Issues, International Monetary Fund, Washington.
Google Scholar
Szymański K., 2011, Konsekwencje kryzysu zadłużenia w strefie euro dla europejskiego i polskiego systemu bankowego, Fundacja Konrada Adenauera, Warszawa.
Google Scholar
Thlon M., 2009, Proces sekurytyzacji aktywów w kontekście kryzysu na rynku kredytów subprime, Finansowy Kwartalnik Internetowy „e-Finanse”, nr 2.
Google Scholar
Wague M., 2009, Międzynarodowe kryzysy gospodarcze i ich konsekwencje, „Zeszyty Naukowe SGGW – Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej”, nr 78.
Google Scholar
Welch L., 2014, The Global Caitalist Crisis and the 2008 Financial Meltdown in the United States, [w:] B. Berberoglu (ed.), The Global Capitalist Crisis and Its Aftermath: The Causes and Consequences of the Great Recession of 2008–2009, Ashgate Publishing, Ltd., Dorchester.
Google Scholar
Wierzba R., Gostomski E., Penczar M., Liszewska M. [et al.], 2014, Polski sektor bankowy wobec wyzwań związanych z kryzysem finansowym w strefie euro, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.