Knowledge of Rights and Obligations – as One of the Methods of Consumer Protection in the Banking Services Market

Authors

  • Magdalena Lubaś Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Prawa i Administracji

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.18.04

Keywords:

Bank Guarantee Fund, bank, bank account, loan, banking services

Abstract

The purpose of this article is to indicate the rights and obligations that the consumer has on the banking services market, what he can demand from the bank and what he does not have to agree on. If the consumer knows what entitlements are guaranteed to him by virtue of the law in force he can raise it in contact with the bank. However, rarely anyone knows what is included in laws or regulations, because not everyone knows the law. Latin bonus derived from Roman law Ignorantia iuris nocet (ignorance of the law harms), clearly reflects the position of consumers both on the market of banking services and throughout the entire economy. The thesis of this article is the idea that knowledge of rights and obligations can be one of the effective defense mechanisms of the consumer in the banking services market. I will base my article on research carried out on the knowledge of customer rights in the banking services market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Iwanicz-Drozdowska M., 2000, Determinanty bezpieczeństwa banków w świetle analizy wybranych kryzysów bankowych, SGH, Warszawa.
Google Scholar

Kidyba A., 2017, Prawo handlowe, wydanie 19, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483.
Google Scholar

Pietrzak B., Polański Z., Woźniak B., 2008, System Finansowy w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Raport dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów „Konsument na rynku usług bankowych”, Warszawa, lipiec 2009.
Google Scholar

Rutkowska-Tomaszewska E., 2013, Ochron prawna klienta na rynku usług bankowych, Wolters Kluwers, Warszawa.
Google Scholar

Sokołowski T., Kidyba A., 2012, Kodeks cywilny, komentarz lex-, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, Dz.U. 1964, nr 16, poz. 93
Google Scholar

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, Dz.U. 1997, nr 140, poz. 939.
Google Scholar

Ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych, Dz.U. 2002, nr 169, poz. 1385.
Google Scholar

Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, Dz.U. 2011, nr 126, poz. 715.
Google Scholar

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, Dz.U. 2014, poz. 827.
Google Scholar

Ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji.
Google Scholar

Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 30 stycznia 2006 r.
Google Scholar

[www1] https://www.nbportal.pl/slownik/pozycje-slownika/system-bankowy [09.04.2018].
Google Scholar

Published

2018-06-30

How to Cite

Lubaś, M. (2018). Knowledge of Rights and Obligations – as One of the Methods of Consumer Protection in the Banking Services Market. Journal of Finance and Financial Law, 2(18), 37–49. https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.18.04

Issue

Section

Article