Retail Customer Service in the Credit Process at the Pre-Contract Stage

Authors

  • Katarzyna Nowak Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.4.20.03

Keywords:

consumer credit, customer bank care, disclosure requirements, obligations at the pre-contract stage, consumer protection, credit process at the pre-contract stage

Abstract

The conditions to take the right credit decision forms not only price, but also support of the bank. Fairly and properly carried out customer credit process is in the interest of the lender and borrower. It can protect both parties of the loan agreement before negative consequences. Consumer against over-indebtedness and financial troubles, and the bank against troubles of loan repayment. Quality of service is particularly import for the weaker party of the contract – the retail client. The aim of the article is to evaluate the banks practice in terms of retail customer service at the pre-contract stage in the credit process. The article analyses the quality and reliability of the retail customer service and implementation obligations at the major banks in 2017. The conclusions of the studies indicate numerous irregularities in the course of handling clients attributable to banks. The conclusions contained in the article confirm that banks in the credit process do not take in account consumer interests to a sufficient degree and not fulfill of all pre-contract obligations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banki z najlepszą i najgorszą obsługą klienta, 2016, ARC Rynek i Opinia, http://bank24.blox.pl/2016/09/Banki-z-najlepsza-i-najgorsza-obsluga-klienta.html [dostęp: 11.05.2018].
Google Scholar

Czapliński M., 2012, Nie taki kredyt straszny. Ustawa o kredycie konsumenckim w pytaniach i odpowiedziach, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa, sierpień 2012, https://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=12259 [dostęp: 07.05.2018].
Google Scholar

Czech T., 2018, Komentarz do art.11 ustawy o kredycie konsumenckim, [w:] T. Czech, Kredyt konsumencki komentarz, Wolters Kluwer Polska.
Google Scholar

Dobra obsługa klienta to w banku podstawa, 2011, Homo Homini, http://www.egospodarka.pl/73948,Dobra-obsluga-klienta-to-w-banku-podstawa,1,39,1.html [dostęp: 14.05.2018]
Google Scholar

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki oraz uchylająca dyrektywę Rady 87/102/EWG, Dyrektywy europejskie (Dz.U. 2014, poz.1497).
Google Scholar

Gnela B., 2012, Prawo handlowe dla ekonomistów, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar

Kałużny S., Kałużna H., 1996, Bankowiec & Klient technologia, kultura, etyka, Centrum Szkoleniowo – Wydawnicze KWANTUM, Warszawa.
Google Scholar

Klienci banków najlepiej oceniają bankowość internetową, 2017, ARC Rynek i Opinia, http://www.arc.com.pl/klienci_bankow_najlepiej_oceniaja_bankowosc_internetowa-40999604-pl.html [dostęp: 15.05.2018].
Google Scholar

Nowak P., 2017, Nieprawidłowości w ocenie zdolności kredytowej klientów detalicznych, „Finanse i Prawo Finansowe”, nr 2(14), Łódź.
Google Scholar

Nowak P., 2018a, Brak dostępu do kredytu jako przejaw wykluczenia finansowego, [w:] D. Murzyn, J. Pach, Ekonomia społeczna, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Nowak P., 2018b, Ocena zdolności kredytowej jako narzędzie ochrony konsumenta, [w:] M. Jagielska, K. Podgórski, E. Sługocka-Krupa, M. Fras, Prawa konsumenta w teorii i praktyce, C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

Ofiarski Z., 2014, Komentarz do art.11 ustawy o kredycie konsumenckim, [w:] Z. Ofiarski, Ustawa o kredycie konsumenckim. Komentarz, LEX.
Google Scholar

Pluta-Olearnik M., 1999, Marketing usług bankowych, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Poradnik dla konsumentów. Kredyt konsumencki. 2012, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa, https://uokik.gov.pl/download.php?plik=12551 [dostęp: 10.05.2018].
Google Scholar

Ranking banków 2016 – jakość obsługi klienta, 2016, International Service Check, http://biznes.interia.pl/finanse-osobiste/news/ranking-bankow-2016-gdzie-mozna-liczyc-nanajlepsza,2427707,4141 [dostęp: 20.05.2018]
Google Scholar

Szaraniec M., 2017, Działalność gospodarcza pośredników ubezpieczeniowych, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Tereszkiewicz P., 2009, Przedumowne obowiązki informacyjne instytucji kredytowych w dyrektywie 2008/48/WE, „Europejski Przegląd Sądowy”, nr 12.
Google Scholar

Tereszkiewicz P., 2012, Obowiązek udzielenia wyjaśnień w unijnym i polskim prawie kredytu konsumenckiego na gruncie dyrektywy 2008/48/WE, [w:] J. Pisuliński, P. Tereszkiewicz, F. Zoll (red.), Rozprawy z prawa cywilnego, własności intelektualnej i prawa prywatnego międzynarodowego, Warszawa.
Google Scholar

Tereszkiewicz P., 2014, Obowiązki informacyjne w umowach o usługi finansowe, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar

Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, t.j. Dz.U. 2018, poz. 993 ze zm.
Google Scholar

Ziomek E., 2010, Obsługa klienta indywidualnego w bankowości na przykładzie banku Millennium S.A, Promotor, Warszawa.
Google Scholar

Żurawik B., Żurawik W., 1996, Marketing bankowy, Biblioteka Menedżera i Bankowca, Warszawa.
Google Scholar

Published

2018-12-23

How to Cite

Nowak, K. (2018). Retail Customer Service in the Credit Process at the Pre-Contract Stage. Journal of Finance and Financial Law, 4(20), 25–38. https://doi.org/10.18778/2391-6478.4.20.03

Issue

Section

Article