Recenzja: Alane Jordan Starko, Creativity in the Classroom. School of Curious Delight, seventh edition, Routledge, New York – London 2022, ss. 442.

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.19

Mots-clés :

twórczość, szkoła twórcza, nauczanie twórczości

Résumé

Tekst jest krótką recenzją siódmego już wydania książki Alane Jordan Starko Creativity in the Classroom. Schools of Curious Delight, uznanego przez autora recenzji za najlepszy amerykański podręcznik akademicki do nauki pedagogiki twórczości. Została zarysowana krótko treść tej bardzo bogatej w informacje publikacji i wskazano jej podstawowe walory oraz uzupełnienia i rozwinięcia w stosunku do poprzednich wydań.

Biographie de l'auteur

Krzysztof J. Szmidt, Uniwersytet Łódzki

Krzysztof J. Szmidt – pedagog, profesor nauk społecznych i profesor zwyczajny UŁ, kierownik Katedry Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości. Członek Sekcji Pedagogiki Sztuki Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Autor wielu prac naukowych i metodycznych z zakresu wychowania do kreatywności i edukacji kulturalnej, w tym pierwszego w Polsce podręcznika akademickiego Pedagogika twórczości (2007; 2013). Współautor podręczników do lekcji twórczości Porządek i Przygoda, Żywioły oraz „kultowego” już projektu kształcenia zintegrowanego Przygoda z klasą (WSiP). Autor oryginalnej koncepcji pomocy w tworzeniu – treningu kreatywności (Eksploracje – Kombinacje – Transformacje), superwizor treningu twórczości Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności, autor innowacyjnych podręczników do treningu kreatywności. Uczestniczką prowadzonego przez niego treningu twórczości była noblistka Olga Tokarczuk. Opiekun naukowy Szkoły Podstawowej „Pracownia” w Łodzi, realizującej model szkoły twórczej. Jego ostatnie książki to: Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności (2017, Łódź, Wydawnictwo UŁ), ABC kreatywności. Kontynuacje (2019, Warszawa, Difin) (pierwszy tom ABC kreatywności ukazał się w 2010 r.), Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie (współaut. E. Płóciennik, 2020, Łódź, Wydawnictwo UŁ). Pomysłodawca i kierownik naukowy serii wydawniczej Edukacja dla mądrości (Wydawnictwo UŁ) oraz propagator pedagogiki pozytywnej.

Références

Starko A. J. (2022) Creativity in the Classroom. School of Curious Delight, seventh edition, New York – London, Routledge.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781003105640

Szmidt K. J. (2003) Szkoła przeciw myśleniu pytajnemu uczniów: próba określenia problemu, sugestie rozwiązania, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2, s. 21–44.
View in Google Scholar

Szmidt K. J. (2006) Szkoła ciekawości i zachwytu – rzecz o koncepcji wychowania do twórczości Alane Jordan Starko w: Kreatywność – kluczem do sukcesu w edukacji, W. Dobrołowicz, K. J. Szmidt, I. Pufal-Struzik, U. Ostrowska, J. Gralewski (red.), Warszawa, Wszechnica Polska – Szkoła Wyższa Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, s. 134–144.
View in Google Scholar

Szmidt K. J. (2013) Pedagogika twórczości, wyd. 2 poszerzone, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar

Szmidt K. J. (2018) Kto pyta, ten tworzy. Znaczenie myślenia pytajnego w edukacji dzieci i młodzieży w: Edukacja a myślenie. Inkluzja czy współmierność…, K. Przyszczypkowski, S. Futyma, G. Barabasz (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 199–211.
View in Google Scholar

Szmidt K. J., Płóciennik E. (2020) Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar

Starko A. J., Creativiteach. Creativity for 21st Century Classrooms, https://creativiteach.me/ (dostęp: 26.01.2023).
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2023-06-30

Comment citer

Szmidt, K. J. (2023). Recenzja: Alane Jordan Starko, Creativity in the Classroom. School of Curious Delight, seventh edition, Routledge, New York – London 2022, ss. 442. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 16(1), 303–308. https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.19