Senior Citizens as Customers of Shopping Centres in Łódź and the Motives for Their Spatial Behaviours

Authors

  • Agnieszka Rochmińska Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Studiów Ludnościowych i Badań nad Usługami

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-3180.14.10

Keywords:

seniors, old people, shopping mall, free time, spatial behavior, consumer, Łódź

Abstract

An increasing group of senior citizen customers constitutes a challenge for both the management of shopping centres as well as the traders offering their goods and services in such complexes. Therefore, attention should be paid to who the senior shopping centre customers are, what are their motives for choosing a given shopping centre as a „visiting” place, how their perceive shopping and staying in such centres and, finally, what stance do they take on their location which determines their spatial behaviours. From both the scientific and the marketing point of view, it is important to determine the preferences and motivations for spatial behaviours also in people of pre-senior age, as they will soon enough be part of the senior group active on the consumer market.
People aged 45–59 and 60+ constitute an important section of the customers of shopping centres in Łódź. The former group is especially popular. Those of the so-called „pre-senior” age making use of the wide range of products and services on offer are the more frequent visitors in the „consumption temples”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badanie konsumentów III-go wieku – raport z badań, 2009, Raport dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa.
Google Scholar

Barska A., Śnihur J., 2013, Innowacje w służbie srebrnej gospodarki, [w:] Ekonomia dla przyszłości: odkrywać naturę i przyczyny zjawisk gospodarczych: IX kongres ekonomistów polskich, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Bylok F., 2003, Konsumpcja w Polsce i jej przemiany w okresie transformacji, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Google Scholar

Bylok F., 2013, Zachowania konsumpcyjne seniorów na rynku dóbr i usług, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, 291, s. 139–151.
Google Scholar

Grzybowska-Brzezińska M., Szmyt M., 2011, Wybrane obszary zachowań rynkowych seniorów, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, 660, „Ekonomiczne Problemy Usług”, 72, s. 591–603.
Google Scholar

Heffner K., Twardzik M., 2013, Społeczne oddziaływanie nowoczesnych centrów handlowo-usługowych na małe miasta w zewnętrznej strefie aglomeracji śląskiej, [w:] Heffner K., Twardzik M. (red.), Ewolucja funkcji małych miast w Polsce, „Studia Ekonomiczne – Zeszyty Naukowe Wydziałowe”, 144, Katowice, s. 95–109.
Google Scholar

Kienzler I., Romanowski R., 2009, Leksykon handlowy, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

Kowalczuk I., 2007, Zachowania nabywcze na rynku żywności osób w średnim i starszym wieku, „Acta Scientiarum Polonorum”, 6 (2), s. 61–70.
Google Scholar

Ławicki J.S., 2011, Zachowania rynkowe seniorów w Polsce, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, 660, „Ekonomiczne Problemy Usług”, 72, s. 605–613.
Google Scholar

Łobos M., 2001, Turystyka weekendowa w strefie przymiejskiej Wrocławia, „Architectus”, 1–2, s. 153–158.
Google Scholar

Olejniczak T., 2015, Przemiany segmentu konsumentów seniorów w Polsce, [w:] Olejniczuk-Merta A. (red.), Konsumpcja i innowacje. Marketing i rynek, Wydawnictwo IBRKK, Warszawa, s. 196–210.
Google Scholar

Rochmińska A., 2011, Zakupy a czas wolny łodzian, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, 11, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 207–217.
Google Scholar

Rochmińska A., 2013, Atrakcyjność łódzkich centrów handlowych oraz zachowania nabywcze i przestrzenne ich klientów, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7525-865-3

Rudnicki L., 2000, Zachowania konsumentów na rynku, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Skorek M., Dziewanowska K., Kacprzak A., 2014, Zakupy – przymus czy przyjemność? Analiza motywacji współczesnych konsumentów w świetle badań jakościowych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, 825, „Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, 36, Szczecin, s. 171–179.
Google Scholar

Published

2015-12-30

How to Cite

Rochmińska, A. (2015). Senior Citizens as Customers of Shopping Centres in Łódź and the Motives for Their Spatial Behaviours. Space – Society – Economy, (14), 165–184. https://doi.org/10.18778/1733-3180.14.10

Most read articles by the same author(s)