Zachowania konsumenckie w handlu internetowym na przykładzie mieszkańców jednostki osiedlowej Łodzi (Olechów)
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-310.08.14Słowa kluczowe:
handel Internetowy, Łódź, zachowania konsumenckieAbstrakt
The main point of this article is the analysis of the consumers behavior – services and goods buyers who are Łódź – Olechów residents. The analyzed area is situated on the outskirts of the city, in a quite long distance from the city centre. The area is not very rich in service workshops. The question arises if people living in such an area tend to use the Internet for purchasing both services and goods, and what services and goods they are interested in. 152 out of 209 questioned people claimed to use the Internet (72,7%). They use the Internet mostly for entertainment and private issues. The survey showed 67,1% of Internet users trade on the Internet. The latter residents mostly buy: clothes (48), books (37), hi-tech (36), computers and computer accessories (36), CDs (34), cosmetics and beauty products (30), sports equipment (27). The majority (approx. 91%) of purchasers can really notice the huge advantages of buying on the Internet making it more beneficial than the traditional forms of trade. Some of the advantages of on-line buying according to the respondents are as follows: saving time (53), saving money (45), and wider choice of products (44). What is more, for the third of those questioned, online buying makes shopping more comfortable because of the following reasons: 24/7 access; avoiding crowds; and home delivery. The research revealed that on-line shopping is becoming more and more popular and about 16% prefer buying on the Internet.
Pobrania
Bibliografia
Czuba M., 2001, Marketing usług, teoria i praktyka, Wyd. Tara, Katowice.
Google Scholar
Elektroniczna Gospodarka w Polsce – Raport, 2003, Ministerstwo Gospodarki, Wyd. Instytut Logistyki i Magazynowania (pobrano ze strony www.e-fakty.pl).
Google Scholar
Gregor B., Stawiszyński M., 2002, e-Commerce, Wyd. Branta, Bydgoszcz-Łódź.
Google Scholar
Grochowski T., 2000, Drgnęło – E-commerce nad Wisłą, PCkurier 1, www.pckurier.pl
Google Scholar
Konikowski J., 1999, Handel on-line, Internet nr 2.
Google Scholar
Małachowski A., 2005, Środowisko wirtualnego klienta, Wyd. AE im. Oskara Langego, Wrocław.
Google Scholar
Miczyńska-Kowalska, 2004, Zachowania konsumenckie, Wyd. Polihymnia, Lublin.
Google Scholar
Sieć handlowa w województwie łódzkim w 2000 r., 2001, Urząd Statystyczny, Łódź.
Google Scholar
Statystyczna charakterystyka Łodzi wg jednostek osiedlowych oraz miejscowości przyłączonych z dniem 01.01.1988 r., 1990, Wojewódzki Urząd Statystyczny, Łódź.
Google Scholar
Waszczyk M., Radecki S., 2005, Etos sprzedaży bezpośredniej. Problemy moralne a istniejące uregulowania kodeksowe, [w:] J. Kubka (red.), Z zagadnień filozofii zarządzania i etyki biznesu, Wyd. Politechnika Gdańska, Gdańsk.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.