Dwa sety komercjalizacji. Studium porównawcze siatkówki w Hiszpanii i Polsce
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.11.2.08Słowa kluczowe:
siatkówka, komercjalizacja, profesjonalizacja, sponsoring, media, marketingAbstrakt
Piłka siatkowa to dyscyplina, która coraz widoczniej zaznacza swoją obecność w polskim sporcie. Autorzy skupiają się na ukazaniu przemian, jakie zaszły w polskiej (głównie męskiej) siatkówce wraz z procesami jej profesjonalizacji oraz komercjalizacji. Sukces „marki”, jaką stała się piłka siatkowa w Polsce, konfrontowany jest w tekście z zupełnie odmiennymi realiami tej dyscypliny w Hiszpanii. Dyskurs urynkowienia piłki siatkowej w kraju, gdzie dominuje piłka nożna jest zupełnie inny. Autorzy starają się porównać sytuację dyscypliny w obu krajach i odpowiedzieć na pytanie, dlaczego komercjalizacja siatkówki w Hiszpanii przebiega w zupełnie inny sposób niż w Polsce. Analizę oparto na badaniach empirycznych. Przeprowadzono kilkanaście wywiadów z zawodnikami, trenerami, menadżerami, dziennikarzami, sponsorami oraz działaczami siatkarskimi hiszpańskimi oraz polskimi. Uzyskane dane pomagają oszacować blaski i cienie procesu komercjalizacji siatkówki w obu krajach.
Pobrania
Bibliografia
Antonowicz Dominik, Kossakowski Radosław, Szlendak Tomasz (2011) Ostatni bastion antykonsumeryzmu? Kibice industrialni w dobie komercjalizacji sportu. „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 113‒140.
Google Scholar
Beck Ulrich (2006) Cosmopolitan Vision. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar
Boyle Raymond, Haynes Richard (2009) Power Play. Sport, the Media, and Popular Culture. Edinburgh: Edingurgh University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748635924.001.0001
Cialdini Robert (1994) Wywieranie wpływu na ludzi. Przełożył: Bogdan Wojciszke. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. England AZS Częstochowa ( 2014) „ To M y K ibice”, n r 2 , s. 46‒49.
Google Scholar
Giulianotti Richard (2005) Sport. A Critical Sociology. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar
Giulianotti Richard, Walsh Adrian (2006) Ethics, Money, and Sport. London: Routledge.
Google Scholar
Głombiowska Agata i in. (2013) Klub Kibica Lotosu Trefl a Gdańsk [w:] Radosław Kossakowski, Lesław Michałowski, red., Sport, Sportowcy, Kibice. Perspektywa socjologiczna. Pszczółki: Orbis Exterior, s. 233‒253.
Google Scholar
Goban-Klas Tomasz (1984) Wielkie zawody na małym ekranie. Refleksje o związkach sportu i telewizji. „Przekazy i Opinie”, z. 3, s. 81‒88.
Google Scholar
Gruneau Richard (1989) Television, the Olympics, and the Question of Ideology [w:] Robert Jackson, Thomas McPhail, eds., The Olympic Movement and the Mass Media: Past, Present, and Future Issues, International Conference Proceedings. Calgary: Hurford Enterprises, s. 200 .
Google Scholar
Gruneau Richard (1994) Commercialism and the Modern Olympic Games [w:] Alan Tomlinson, Gary Whannel, eds., Five-Ring Circus -Money, Power, and Politics at the Olympic Games. London: Pluto Press, s. 30‒43.
Google Scholar
Klisiński Jan (2000) Profesjonalizacja i profesjonaliści w zarządzaniu sportem. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej.
Google Scholar
Kłoskowska Antonina (1964) Kultura masowa. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Kossakowski Radosław (2010) Nie wszystko jest na sprzedaż? Paradoksy komercjalizacji współczesnego sportu [w:] Mateusz Karaś, red., Kibicowanie jako uniwersalny język. Żelechów: SendSport, s. 44‒46.
Google Scholar
Kossakowski Radosław (2013) Solidarność mechaniczna zrekapitulowana – o przydatności teorii Emila Durkheima w opisie kibiców piłkarskich [w:] Jerzy Kosiewicz, Tomasz Michaluk, Krzysztof Pezdek, red., Nauki społeczne wobec sportu i kultury fizycznej. „Studia i Monografie AWF we Wrocławiu”, z. 114, s. 101‒115.
Google Scholar
Krawczyk Zbigniew (2011) Procesy profesjonalizacji kultury fizycznej [w:] Zbigniew Dziubiński, Zbigniew Krawczyk, red., Socjologia kultury fizycznej. Warszawa: AWF, s. 371–386.
Google Scholar
Lipiec Józef (2001) Czysty sport ‒ czyste pieniądze. Dylematy etyczne epoki komercjalizacji. „Studia Humanistyczne”, z. 1, s. 5‒16.
Google Scholar
Maffesoli Michel (2008) Czas plemion: schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Hądzelek Kajetan, red. (1984) Mała encyklopedia sportu. T. 1. Warszawa: Sport i Turystyka.
Google Scholar
Palou José (1985) Historia del voleibol español. Lleida: Ediciones Dilagro.
Google Scholar
Pawlik Dorota, Świątkiewicz Wojciech (2001) Zjawisko komercjalizacji w sporcie w ujęciu socjologicznym. „Studia Humanistyczne”, z. 1, s. 101–12 6.
Google Scholar
Perelman Marc (2012) Barbaric Sport. A Global Plague. London, New York: Verso.
Google Scholar
Prus Paweł (2013) Sponsoring sportowy: możliwości i perspektywy. „Sport+Biznes+Efektywność”. Raport ośrodka analitycznego THINKTANK.
Google Scholar
Real Michael (1998) MediaSport: Technology and the Commodification of Postmodern Sport [w:] Lawrence Wenner, ed., Mediasport. London: Routledge, s. 14‒26.
Google Scholar
Ritzer George (2001) Makdonaldyzacja społeczeństwa. Przełożył Ludwik Stawowy. Warszawa: MUZA.
Google Scholar
Samaranch Juan Antonio (1985) General Introduction, Media Guide. Lausanne: International Olympic Comittee.
Google Scholar
Slack Trevor, Amis John (2004).‘Money for Nothing and Your Cheques for Free?’ A Critical Perspective on Sport Sponsorship [w:] Trevor Slack, ed., The Commercialization of Sport. London, New York: Routledge, s. 259‒276.
Google Scholar
Smart Barry (2007) Not Playing Around: Global Capitalism, Modern Sport and Consumer Culture. „GlobalNetworks”, vol. 7, s. 113–134.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1471-0374.2007.00160.x
Stecki Leopold (1995) Sponsoring. Toruń: TNOIK Dom Organizatora.
Google Scholar
Szlendak Tomasz (2004) Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.
Google Scholar
Sznajder Andrzej (2008) Marketing sportu. Warszawa: PWE.
Google Scholar
Woźniak Wojciech (2011) Najlepsi na świecie? O fenomenie siatkówki i jej kibiców w Polsce [w:] Łukasz Rogowski, Radosław Skrobacki, red., Społeczne zmagania ze sportem. Poznań: UAM, s. 289–309.
Google Scholar
Znaniecki Florian (1973) Socjologia Wychowania. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.