Od redaktorki: Mozaikowe odcienie współczesności w perspektywie doświadczeń biograficznych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.19.4.01

Słowa kluczowe:

zmiana, pokolenie, współczesność

Abstrakt

Doświadczenie zmiany wpisane jest w życie społeczne. Współcześnie, na skutek zmian cywilizacyjnych, zwłaszcza związanych z rozszerzeniem pola komunikacji przez rozwój interentu i mediów społecznościowych, zmiany te wydają się szczególnie dynamiczne. Przedmiotem wstępu jest podkreślenie tego faktu oraz zachęta do podjęcia dyskusji na temat siły i jakości doświadczenia zmiany, zwłaszcza w perspektywie pokoleniowej. W tym kontekście zarysowano temat pokolenia i postawiono pytanie, w jakim stopniu jest to koncepcja wciąż nośna, a w jakim współcześnie nadużywana. Wstęp zawiera również uzasadnienie tematyki zebranych w tomie tekstów.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Kaja Kaźmierska - Uniwersytet Łódzki

Profesor socjologii, kierownik Katedry Socjologii Kultury Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w badaniach biograficznych, zagadnieniach tożsamości i pamięci biograficznej. Autorka książek i artykułów o tej tematyce. Zredagowała wybór tekstów Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów („Nomos”, Kraków 2012), ostatnio współredagowała: K. Kaźmierska, K. Waniek, Telling the great change. The Process of the Systemic Transformation in Poland in Biographical Perspective (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020), K. Kaźmierska, K. Waniek, Autobiograficzny wywiad narracyjny. Metoda – technika – analiza (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020).

Bibliografia

Corsten Michael (1999), The Time of Generations, „Time and Society”, vol. 8(2), s. 249–272.
Google Scholar

Fatyga Barbara (2005), Pokolenie, [w:] Władysław Kwaśniewicz (red.), Encyklopedia socjologii/Suplement, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 193–197.
Google Scholar

Karmolińska-Jagodzik Ewa (2012), Komunikacja międzypokoleniowa – rozważania wokół różnic kulturowych, „Studia Edukacyjne”, t. 21, s. 192–210.
Google Scholar

Mannheim Karl (1952), The Problem of Generations, [w:] Paul Kecskemeti (red.), Essays on the Sociology of Knowledge, London: Routledge and Kegan Paul, s. 276–320.
Google Scholar

Mead Margaret (1978), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa: PIW.
Google Scholar

Pilcher Jane (1994), Mannheim’s Sociology of Generations: An Undervalued Legacy, „The British Journal of Sociology”, vol. 45(3), s. 481–495.
Google Scholar

Strauss William, Howe Neil (1991), Generations: The History of America’s Future 1584 to 2069, New York: Harper Perennial.
Google Scholar

Świda-Ziemba Hanna (1995), Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych, Warszawa: Zakład Socjologii Moralności i Aksjologii Ogólnej, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Uniwersytet Warszawski.
Google Scholar

Świda-Ziemba Hanna (2010), Młodzież PRL. Portrety pokoleń w kontekście historii, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Thomas William, Znaniecki Florian (1976), Chłop polski w Europie i Ameryce, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-11-30 — zaktualizowane 2024-01-16

Wersje

Jak cytować

Kaźmierska, K. (2024). Od redaktorki: Mozaikowe odcienie współczesności w perspektywie doświadczeń biograficznych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 19(4), 6–11. https://doi.org/10.18778/1733-8069.19.4.01 (Original work published 30 listopad 2023)

Numer

Dział

Numer tematyczny "Mozaikowe odcienie współczesności w perspektywie doświadczeń biograficznych" pod redakcją Kai Kaźmierskiej

Inne teksty tego samego autora