„Dzieci gorszego Boga” czy „superherosi”? Narracje tożsamościowe osób niepełnosprawnych w roli studentów wyższych uczelni

Autor

  • Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz Lodz University of Technology

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.3.07

Słowa kluczowe:

narracja, tożsamość, niepełnosprawność, student

Abstrakt

W artykule rozważane są kwestie narracji tożsamościowych wyłaniających się z analizowanych przez autorkę wypowiedzi niepełnosprawnych studentów polskich uczelni. Obraz społeczny osób niepełnosprawnych, kształtowany w głównej mierze przez media, jest uproszczony. Stereotypowo przedstawiane wizerunki osób niepełnosprawnych funkcjonują w antynomii „ofiara”–„heros”, zawsze jednak osnute wokół niepełnosprawności jako kategorii organizującej. Wydaje się, że również społeczność akademicka podlegać może tej stereotypizacji wizerunków i widzieć studentów niepełnosprawnych bardziej przez pryzmat ich niepełnosprawności niż „studenckości”. Tymczasem z narracji tej grupy studentów wyłania się odmienny obraz ich tożsamości, zbudowany wokół dyskursu „normalności”. Studenci z niepełnosprawnościami widzą siebie – i chcą tak być postrzegani – jako normalnych studentów.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz - Lodz University of Technology

Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz, psychologist, Doctor of Social Sciences, Head of the Office for Students with Disabilities of Lodz University of Technology. In her everyday work she deals with the issues of academic education of persons with disabilities. She is the author of the most extensive and comprehensive research on the functioning of students with disabilities in the higher education system in Poland (2014-2015). For years she has been working on exerting an influence on shaping inclusive policies towards persons with disabilities in education and higher education.

Bibliografia

Barker, Chris. 2005. Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Cracow: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Barnes, Colin. 1997. Wizerunki niepełnosprawności i media – badanie sposobów przedstawiania osób niepełnosprawnych w środkach przekazu. Warsaw: Ogólnopolski Sejmik Osób Niepełnosprawnych.
Google Scholar

Barnes, Colin and Geof Mercer. 2008. Niepełnosprawność. Warsaw: Wyd. Sic!
Google Scholar

Byra, Stanisława and Monika Parchomiuk. 2012. “Społeczność akademicka wobec osób niepełnosprawnych – percepcja studentów z niepełnosprawnością.” Polityka Społeczna 1:26-31.
Google Scholar

Dziob, Agnieszka. 2010. “Badanie narracji – między psychologią, socjologią a językoznawstwem.” Kwartalnik Językoznawczy 2(2):2-10.
Google Scholar

Flannery, Merci S. 2008. “‘She discriminated against her own race.’” Voicing and identity in a story of discrimination.” NarrativeInquiry 1:111-130.
Google Scholar

Frank, Arthur W. 1995. The Wounded Storyteller: Body, Illness and Ethics. London: Univ. of Chicago Press.
Google Scholar

Giddens, Anthony (2006) Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warsaw: Wyd. Naukowe PWN.
Google Scholar

Goffman, Erving. 2005. Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdansk: GWP.
Google Scholar

Goodley, Dan. 2011. Disability Studies. An Interdisciplinary Introduction. London: SAGE Publications Ltd.
Google Scholar

Green, Gill. 2007. “Components of perceived stigma and perceptions of well-being among university students with and without disability experience.” Health Sociology Review 16:328-340.
Google Scholar

Green, Gill. 2009. The End of Stigma. Changes in the Social Experiences of Long-term Illness. London, New York: Routledge.
Google Scholar

Hosking, David L. 2008. Critical Disability Theory. A paper presented at the 4th Biennial Disability Studies Conference at Lancaster University, UK, Sept. 2-4, 2008.
Google Scholar

Lipkin, Joan and Anne Fox. 2001. “The DisAbility Project: Toward an aesthetics of access.” Contemporary Theatre Review 11(3-4):119-136.
Google Scholar

McIntyre, Alasdair. 1996. Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności. Warsaw: Wyd. Naukowe PWN.
Google Scholar

Niedbalski. Jakub. 2015. “Sport osób niepełnosprawnych w przekazie i dyskursie medialnym w Polsce.” Przegląd Socjologii Jakościowej XI(2):130-159
Google Scholar

Ricoeur, Paul. 1993. “Życie w poszukiwaniu opowieści.” Ethos i Logos 2:225-236.
Google Scholar

Ricoeur, Paul. 2008. Czas i opowieść, vol. I – III. Cracow: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Sahaj, Tomasz. 2013. Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warsaw: Wyd. IRSS.
Google Scholar

Stanisławski, Piotr. 2004. “Od ofiary do herosa.” Niepełnosprawni.pl. Retrieved September 20, 2017 http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/3822.
Google Scholar

Struck-Peregończyk, Monika. 2013. “Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu – zarys zjawiska.” Komunikacja Społeczna 4(8). Retrieved September 20, 2017 cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.../_180__M_Struck_Medialny_obraz.pdf.
Google Scholar

Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna. 2018)Szanse i ograniczenia kształcenia akademickiego osób z niepełnosprawnościami w Polsce – perspektywa socjologiczna. Lodz: Wyd. Politechniki Łódzkiej.
Google Scholar

Świgost, Magdalena. 2012. “Od dewiantów do normalsów. Przemiany piętna społecznego.” Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ 4(1):23-37.
Google Scholar

Taylor, Charles. 2001. Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Warsaw: Wyd. Naukowe PWN.
Google Scholar

Trzebiński, Jerzy. 2001a. “Narracyjne konstruowanie rzeczywistości.” Pp. 17-42 in Narracja jako sposób rozumienia świata, edited by J. Trzebiński. Gdansk: GWP.
Google Scholar

Trzebiński, Jerzy. 2001b. “Autonarracje nadają kształt życiu człowieka.” Pp. 43-80 [in:] Narracja jako sposób rozumienia świata, edited by J. Trzebiński. Gdansk: GWP.
Google Scholar

van Dijk, Teun A. 1989. “Structures and strategies of discourse and prejudice. Social psychological and methodological perspectives.” Pp. 115-138 in Ethnic minorities. Social psychological perspectives, edited by J. P. van Oudenhoven and T. M. Willemsen. Amsterdam, Lisse: Swets & Zeitlinger.
Google Scholar

Opublikowane

2018-09-11

Jak cytować

Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2018). „Dzieci gorszego Boga” czy „superherosi”? Narracje tożsamościowe osób niepełnosprawnych w roli studentów wyższych uczelni. Przegląd Socjologii Jakościowej, 14(3), 114–125. https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.3.07