Wytwarzanie ślepoty i jej organizacyjne konstruowanie w szkole podstawowej

Autor

  • Giampietro Gobo Milano University, Włochy

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.5.2.06

Słowa kluczowe:

ślepota, konstrukcja społeczna, badania nad inwalidztwem, organizacja, teoria ugruntowana, etnometodologia, etnografia, ergonomia

Abstrakt

Niniejszy artykuł jest oparty na studium przypadku przeprowadzonym we włoskiej szkole podstawowej, w której obserwowano interakcje pomiędzy niewidomą dziewczynką (o imieniu Jasmine, w wieku lat 8) a jej kolegami i koleżankami z klasy. Początkowym celem badań było zrozumienie i opis problemów, z którymi spotyka się niewidoma uczennica, działająca w społecznym, organizacyjnym i fizycznym otoczeniu, które nie było zaprojektowane dla osób niepełnosprawnych. Jednak w trakcie badań wyłoniły się inne kwestie. Głównym odkryciem było to, że bycie niewidomym wydaje się być społecznie i organizacyjnie skonstruowane zanim stanie się biologiczną czy fizyczną ułomnością. Ten właśnie organizacyjny proces, poprzez który „bycie niewidomym” jest powoli i rutynowo konstruowane został dogłębnie i szeroko opisany.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Giampietro Gobo - Milano University, Włochy

Giampietro Gobo, PhD profesor Metodologii Badań Społecznych na Wydziale Politologii Uniwersytetu w Mediolanie. Wykłada etnografię i metody ewaluacji. Jest współredaktorem (z C. Seale z, J. F. Gubrium i D. Silverman'em) książki Qualitative Practice Research, Sage (2004). Jego najnowsza książka to Doing Ethnography, Sage (2008). Aktualne zainteresowania naukowe dotyczą badań nad "studiami miejsca pracy" oraz CSCW (wspomaganej komputerowo pracy spółdzielni). Obecnie prowadzi etnograficzne studia analizy dyskursu w call centre, głównie we Włoskich Centrach Powiadamiania Pogotowia Ratunkowego.

Bibliografia

Cicourel, Aaron V. (1973) Cognitive Sociology. London: Macmillan
Google Scholar

Cicourel, Aaron V. (1996) “Ecological validity 5and white room effects.” Pragmatics & Cognition, 4(2): 221 – 264
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1075/pc.4.2.04cic

Corsaro, William (1985) Friendship and Peer Culture in the Early Years. Norwood, N.J.: Ablex Publishing Corporation
Google Scholar

Davis, Lennard J. (1997) The Disability Studies Reader. New York and London: Routledge
Google Scholar

Garfinkel, Harold (1967) Studies of Ethnometodology. Englewood Cliffs: Prentice. (polskie wydanie z roku 2007, Studia z etnometodologii, Warszawa: PWN).
Google Scholar

Gilbert, Nigel and Michael Mulkay (1983) “In search of the action.” Pp. 8 – 34 in Accounts and Action, edited by N. Gilbert & P. Abell. Aldershot: Gower
Google Scholar

Goffman, Erving (1956) “Embarrassment and Social Organization.” American Journal of Sociology 3: 264 – 274. (polskie tłumaczenie z roku 2006, w Erving Goffman, Rytuał interakcyjny, Warszawa: PWN: 97 – 113)
Google Scholar

Goffman, Erving (1961) Asylums. Essays on the Social Situation of Mental Patients and Others Inmates. New York: Doubleday
Google Scholar

Goode, David (1994) A World Without Words: The Social Construction of Children Born Deaf and Blind. Philadephia: Temple University Press
Google Scholar

Goode, David (1979) “The world of the deaf-blind.” in Qualitative Sociology: A method to the madness, edited by H. Schwartz and J. Jacobs. New York: Free Press
Google Scholar

Gusfield, John (1982) “Deviance in the welfare state: the alcoholism profession and the entitlements of stigma.” in Research in the Social Problems and Public Policy, Vol. 2, edited by M. Lewis. Greenwich, CT: JAI Press
Google Scholar

Heritage, John (1984) Garfinkel and Ethnomethodology. Cambridge: Polity Press
Google Scholar

Lane, Harlan (1997) “Construction of deafness.” Pp. 153 – 171 in The Disability Studies Reader , edited by L.J. Davis. New York and London: Routledge
Google Scholar

Lester, Marilyn and Stuart C. Hadden (1980) “Ethnomethodology and Grounded Theory Methodology: An Integration of Perspective and Method.” Journal of Contemporary Ethnography 9(1): 3 – 33
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/089124168000900101

Merleau – Ponty, Maurice (1945) Phénomenologie de la perception. Paris: Gallimard. (polskie wydanie z 2001r. Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, posłowie: J. Migasiński, Warszawa: Fundacja Aletheia)
Google Scholar

Olson C. (1981) “Paper barriers.” Journal of Visual Impairment and Blindness 15: 337 – 339
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0145482X8107500807

Olson C. (1977) “Blindness can be reduced to an inconvenience.” Journal of Visual Impairment and Blindness 11: 406 – 411
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0145482X7707100910

Rosch, Eleanor (1978) “Principles of Categorization.” Pp. 28 – 48 in Cognition and Categorization, edited by E. Rosch and B.B. Lloyd. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum
Google Scholar

Rosch, Eleanor (1973) “On the internal structure of perceptual and semantic categories.” Pp. 111 – 144 in Cognitive development and the Acquisition of Language, edited by T.E. Moore. New York: Academic Press
Google Scholar

Sacks, Harvey (1972) “On the analysability of stories by children.” Pp. 325 – 345 in Directions in Sociolinguistics, edited by J Gumperz and D Hymes. New York: Holt, Rinehart & Winston
Google Scholar

Sacks, Oliver (1996) The Island of the Colorblind and Cycad Island. London: Picador
Google Scholar

Sacks, Oliver (1989) Seeing Voices. A Journey Into the World of the Deaf. London: Picador
Google Scholar

Schatzman, Leonard and Anselm L. Strauss (1973) Field Research: Strategies for a Natural Sociology. Englewood Cliffs, NJ: Printice-Hall
Google Scholar

Scott, Robert A. (1969) The Making of Blind Men: A Study of Adult Socialization. New Brunswick, NJ: Transaction
Google Scholar

Siperstein, Gary N. and John Bak (1980) Improving Children’s Attitudes Toward Blind Peers, in Visual Impair. Blindness 74(4): 132 – 135
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0145482X8007400402

Spradley, James (1980) Participant Observation. New York: Holt, Rinehart and Winston
Google Scholar

Strauss, Anselm and Juliet Corbin (1990) Basics of Qualitative Research. Grounded Theory Procedures and Techniques. London: Sage
Google Scholar

Sudnow, David (1967) Passing On. The Social Organization of Dying. Englewood Cliffs: Prentice Hall
Google Scholar

Vaughan, Edwin C. (1998) Social and Cultural Perspectives on Blindness: Barriers to Community Integration. Springfield, ILL: Charles C. Thomas Publisher
Google Scholar

Vaughan, Edwin C. (1993) The Struggle of Blind People for Self-Determination: The Dependency-Rehabilitation Conflict: Empowerment in the Blindness Community. Springfield, ILL: Charles C. Thomas Publisher
Google Scholar

Vaughan, Edwin C. (1991) “The social basis of conflict between blind people and agents of rehabilitation.” Disability, Handicap and Society 6: 203 – 217
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/02674649166780251

Vaughan, Edwin C. and James H. Omvig (2005) Education and Rehabilitation for Empowerment. Critical Concerns on Blindness. Greenwich, Conn.: IAP - Information Age Pub
Google Scholar

Wright, Beatrice (1960) Physical Disabilities. New York: Harper
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2009-07-30

Jak cytować

Gobo, G. (2009). Wytwarzanie ślepoty i jej organizacyjne konstruowanie w szkole podstawowej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 5(2), 118–134. https://doi.org/10.18778/1733-8069.5.2.06

Numer

Dział

Inny