Specialist Knowledge on the Sense of Smell and Readiness to Implement the Method of Participants in the Olfactor Therapy Method Training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.09.04

Keywords:

smell, Olfactor Therapy Method, speech therapy, neurodidactics, knowledge, readiness, implementation

Abstract

The article describes the function of the sense of smell in everyday life and outlines the characteristics of the Olfactor Therapy Method. The aim of the text is to present the results of research conducted in a group of therapists (mainly speech therapists) on changes in their knowledge of the area of smell (function, diagnosis and therapy) as a result of their participation in training in the above-mentioned method. One of the components of the Olfactor Therapy Method is its educational part, the aim of which is to promote knowledge on smell among specialists. The article shows that as a result of participating in the Olfactor Therapy Method training, the participants experienced an increase in the level of specialist knowledge about the sense of smell and were ready to implement it in their professional practice. Based on the analysis of the research results, it was concluded that there is a real need to organize workshops on olfactology for therapists (including speech therapists, special education educators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barwich A.S., 2022, Węch. Co nos mówi umysłowi, Kraków: Copernicus Center Press.
Google Scholar

Bojarowicz H., Ziółkowska A., Krysiński J., 2016, Wyjątkowość zapachu, „Hygeia Public Health”, Vol. 51(2), s. 154–160.
Google Scholar

Czerniawska E., Czerniawska-Far J., 2009, Człowiek w świecie zapachów, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Gilbert A., 2010, Co wnosi nos? Nauka o tym, co nam pachnie, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Google Scholar

Hamerlińska A., 2019a, Applying nasal airflow – inducing maneuvers with patients with hyposmia after total laryngectomy, „Contemporary Oncology”, Vol. 23(3), s. 141–145, https://doi.org/10.5114/wo.2019.86688
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5114/wo.2019.86688

Hamerlińska A., 2019b, Węch przedmiotem badań również logopedii, „Logopedia”, nr 48(1), s. 187–201.
Google Scholar

Hamerlińska A., 2023, Olfactor – an invention for olfactory stimulation, Kraków: Jagielloński Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Hamerlińska A., w druku, The Olfactor Therapy Method in the field of pedagogical sciences: in neurodidactics, special pedagogy and speech therapy, „Lubelskie Roczniki Pedagogiczne”.
Google Scholar

Hummel T., Rissom K., Reden J., Hähner A., Weidenbecher M., Huttenbrink K., 2009, Effects of olfactory training in patients with olfactory loss, „Laryngoscope”, Vol. 119(3), s. 496–499, https://doi.org/10.1002/lary.20101
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/lary.20101

Kopczyńska Ż., 2023, Sztuczna inteligencja w profilaktyce demencji, https://kognitywistyka.umk.pl/?task=news&action=one&id=31 (dostęp: 1.07.2024).
Google Scholar

Kotas R., 2021, Opracowanie obiektywnej metody detekcji i analizy zaburzeń w węchowych potencjałach wywołanych, seria „Monografie Politechniki Łódzkiej”, Łódź: Politechnika Łódzka.
Google Scholar

Kovács T., Cairns N.J., Lantos P.L., 1999, Beta-amyloid deposition and neurofibrillary tangle formation in the olfactory bulb in ageing and Alzheimer’s disease, „Neuropathology and Applied Neurobiology”, Vol. 25(6), s. 481–491.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2990.1999.00208.x

Marciniak-Firadza R., 2021, Zmysł węchu – istota, zaburzenia, diagnoza, terapia (Na przykładzie logopedy pracującego z dziećmi), „Logopedia”, nr 50(2), s. 169–183, https://doi.org/10.24335/zsxn-1e91
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.06.10

Mydlikowska-Śmigórska A., Śmigórski K., Rymaszewska J., 2019, Specyfika funkcjonowania węchowego osób starszych. Różnice między starzeniem się fizjologicznym a patologią, „Psychiatria Polska”, nr 53(2), s. 433–446, https://doi.org/10.12740/PP/92272
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12740/PP/92272

Odowska-Szlachcic B., 2010, Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar

Rapiejko P., 2006, Zmysł węchu, „Alergoprofil”, nr 2, s. 4–10.
Google Scholar

Sadowski B., 2001, Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Skangiel-Kramska J., Rogozińska K., 2005, Zmysł węchu – kodowanie zapachów – nagroda Nobla z fizjologii lub medycyny 2004 roku, „Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych”, nr 54(2–3), s. 149–154.
Google Scholar

Sorokowska A., 2013, Seeing or smelling? Assessing personality on the basis of different stimuli, „Personality and Individual Differences”, Vol. 33, s. 175–179, https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.02.026
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.02.026

Uniwersytet Wrocławski, b.r., dr hab. Anna Oleszkiewicz prof. UWr, http://www.old.psychologia.uni.wroc.pl/?q=users/aoleszkiewicz (dostęp: 1.07.2024).
Google Scholar

Published

2024-12-17

How to Cite

Hamerlińska, A. (2024). Specialist Knowledge on the Sense of Smell and Readiness to Implement the Method of Participants in the Olfactor Therapy Method Training. Logopaedica Lodziensia, (9), 55–70. https://doi.org/10.18778/2544-7238.09.04

Issue

Section

Article

Funding data