Zalecenia terapeutyczne dla opiekunów osób z dysfagią
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.03Słowa kluczowe:
rodzina, niepełnosprawność, dysfagia, terapiaAbstrakt
W artykule przedstawiono proces jedzenia, a następnie dokonano opisu dysfagii: jej przyczyn, klasyfikacji oraz objawów. Autorzy ukazali wybrane schorzenia, z którymi dysfagia współwystępuje. Celem tekstu jest wskazanie czynności, które mogą być wykorzystywane przez opiekunów osób z dysfagią w codziennej pielęgnacji i terapii.
Pobrania
Bibliografia
Ahearn W. H., 2001, Help! My son eats only macaroni and cheese: Dealing with feeding problems in children with autism, [in:] C. Maurice, G. Green, R. M. Foxx (eds.), Making a difference. Behavioral Intervention for Autism, Austin: PROED, pp. 51–73.
Google Scholar
Arvedson J. C., 2013, Feeding children with cerebral palsy and swallowing difficulties, “European Journal of Clinical Nutrition”, no. 67, pp. 9–12.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1038/ejcn.2013.224
Bialic K., 2016, Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem przewlekle chorym, “Seminare”, vol. 37, no. 1, pp. 131–142.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21852/sem.2016.1.11
Białek K., 2015, Rodzina pod wpływem choroby jako stresora, “Państwo i Społeczeństwo”, vol. XV, no. 4, pp. 79–88.
Google Scholar
Biernat J., 2003, Żywienie, żywność a zdrowie, Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
Google Scholar
Bojanowska M., Ciołek A., Czeczko R., 2015, Żywienie a rozwój dziecka, Lublin: Towarzystwo Wydawnictw Naukowych Libropolis.
Google Scholar
Boksa E., 2016, Dysfagia z perspektywy zaburzeń komunikacji językowej u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, Kraków: Wydawnictwo Libron.
Google Scholar
Brola W., Kasprzyk M., Fudala M., Opara J., 2013, Palliative care for patients with multiplesclerosis, “Medycyna Paliatywna”, vol. 5(2), pp. 41–47.
Google Scholar
Bryant-Waugh R., Markham L., Kreipe R. E., Walsh B., 2010, Feeding and eating disorders in childhood, “International Journal of Eating Disorders”, vol. 43, no. 2, pp. 98–111.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/eat.20795
Calis E. A., Veugelers R., Sheppard J. J., Tibboel D., Evenhuis H. M., Penning C., 2008, Dysphagia in children with severe generalized cerebral palsy and intellectual disability, “Developmental Medicine and Child Neurology”, vol. 50(8), pp. 625–630, http://dx.doi.org/10.1111/j.1469–8749.2008.03047.x
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.2008.03047.x
Chatoor I., 2002, Feeding disorders in infants and toddlers: diagnosis and treatment, “Child and Adolescence Psychiatric Clinics of North America”, no. 11, pp. 163–183.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S1056-4993(01)00002-5
Chmielewska J., Jamroz B., Sielska-Badurek E., Niemczyk K., 2016, Konsystencja i tekstura płynów i pokarmu jako ważny aspekt profilaktyki zachłystowego zapalenia płuc u pacjentów z dysfagią, [in:] M. Kurowska, J. Porayski-Pomsta, M. Przybysz-Piwko (eds.), Studia pragmalingwistyczne, Warszawa: Wydział Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego, pp. 279–286.
Google Scholar
Compact P., Laake D., 2015, Jak ugryźć ADHD, Warszawa: Grupa Wydawnicza Foksal.
Google Scholar
Dzierżanowski T., Rydzewska G., 2017, Zaburzenia połykania u chorych objętych opieką paliatywną, “Medycyna Paliatywna”, vol. 9(1), pp. 1–6.
Google Scholar
Fraser S., Steele C., 2012, The effect of chin down position on penetration-aspiration in adults with dysphagia, “Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology”, vol. 36(2), pp. 142–148.
Google Scholar
Gadowska-Cicha A., Sieroń A., Cak M., 2004, Dysfagia – alarmujący objaw, “Chirurgia Polska”, vol. 6, no. 2, pp. 101–107.
Google Scholar
Ganesh R., Janakiraman L., Sathiyasekaran M., 2008, Plummer-Vinson syndrome: an unusual cause of dysphagia, “Annals of Tropical Paediatrics International Child Heath”, vol. 28(2), pp. 143–147, http://doi.org/10.1179/146532808X302170
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1179/146532808X302170
Hamerlińska A., Grądzka O., 2017, Zaburzenia czynnościowe kompleksu ustno-twarzowego w zespole rzekomoopuszkowym, “Neurolingwistyka Praktyczna”, no. 3, pp. 129–141.
Google Scholar
Hamerlińska-Latecka A., 2013, Dysfagia u pacjenta z chorobą nowotworową. Pomoc onkologopedy, “Forum Logopedyczne”, no. 21, pp. 124–130.
Google Scholar
Hamerlińska-Latecka A., Pyszora A., Wójcik A., 2013, Dysfagia, [in:] A. Wójcik, A. Pyszora (eds.), Fizjoterapia w medycynie paliatywnej, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, pp. 129–143.
Google Scholar
Hoch T. A., Babbitt R. L., Farrar-Schneider D., 2001, Empirical Examination of a Multicomponent Treatment for Pediatric Food Refusal, “Education and Treatment of Children”, no. 24, pp. 176–198.
Google Scholar
Januś-Laszuk B., Czernuszenko A., Mirowska-Guzel D., Członkowska A., 2012, Wpływ powikłań na przebieg rehabilitacji u pacjentów po przebytym udarze mózgu, “Terapia”, no. 1, pp. 41–44.
Google Scholar
Kawczyńska-Butrym Z., 1995, Rodzinny kontekst zdrowia i choroby, Warszawa: Centrum Edukacji Medycznej.
Google Scholar
Kesselring J., Beer S., 2005, Symptomatic therapy and neurorehabilitation in multiple sclerosis, “The Lancet Neurology”, no. 4, pp. 643–652.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S1474-4422(05)70193-9
Klisowska I., Dąbek A., Koprowski B., Kowalik M., Pidzik J., Machaj M., 2012, Udary mózgu u dzieci – czynniki ryzyka, objawy, rehabilitacja, “Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne”, vol. 2(4), pp. 311–314.
Google Scholar
Klukowski K. S., Nowotny J., Czamara A., 2014, Słownik fizjoterapii, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Krupp L. B., Rizvi S. A., 2009, Symptomatic therapy for underrecognized manifestations of multiple sclerosis, “Neurology”, vol. 58, supplement 4, pp. 32–39.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1212/WNL.58.8_suppl_4.S32
Litwin M., 2009, Logopedyczna terapia zaburzeń połykania w chorobach neurologicznych, “Logopeda”, vol. 1(7), pp. 126–138.
Google Scholar
Narożny W., Szmaj M., 2014, Zaburzenia mowy w dysfagii, [in:] S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray (eds.), Biomedyczne podstawy logopedii, Gdańsk: Harmonia Universalis, pp. 176–185.
Google Scholar
Przeździęk M., 2016, Wspomaganie karmienia u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. Podstawowe zagadnienia, [in:] M. Kurowska, J. Porayski-Pomsta, M. Przybysz-Piwko (eds.), Studia pragmalingwistyczne, Warszawa: Wydział Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego, pp. 177–187.
Google Scholar
Riquelme L. F., Benjamin R. D., Tahhan H. J., Sandoval G., Alomari N., Soyfer A., 2016, Feeding/swallowing disorders: Maintaining quality of life in persons with intellectual disability, “Journal of Intellectual Disability Diagnosis and Treatment”, vol. 4(2), pp. 81–93, http://doi.org/10.6000/2292–2598.2016.04.02.2
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.6000/2292-2598.2016.04.02.2
Riquelme L. F., Soyfer A., Engelman J., Palma G., Stein L., Chao J., 2008, Understanding oropharyngeal dysphagia: from hospital to home, “Home Health Care Management & Practice”, vol. 20(6), pp. 462–473, http://dx.doi.org/10.1177/1084822308318178
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1084822308318178
Ryżko J., Socha P., 2010, Żywienie niemowląt, dzieci i młodzieży, [in:] M. Grzymisławski, J. Gawęcki (eds.), Żywienie człowieka zdrowego i chorego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 15–37.
Google Scholar
Sołtys I., 2016, Wpływ typu karmienia na rozwój wzorców artykulacyjnych. Przeciwdziałanie zaburzeniom w wypadku karmienia sztucznego − zadania logopedy, [in:] M. Kurowska, J. Porayski-Pomsta, M. Przybysz-Piwko (eds.), Studia pragmalingwistyczne, Warszawa: Wydział Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego, pp. 169–176.
Google Scholar
Starosta M., Redlicka J., Brzeziański M., Niwald M., Miller E., 2016, Udar mózgu – ryzyko niepełnosprawności oraz możliwości poprawy funkcji motorycznych i poznawczych, “Polski Merkuriusz Lekarski”, vol. XLI(241), pp. 51–54.
Google Scholar
Taranowicz I., 2001, Rola rodziny w opiece nad człowiekiem przewlekle chorym. Rodzina w czasach szybkich przemian, “Roczniki Socjologii Rodziny”, no. XIII, pp. 209–228.
Google Scholar
Walden-Gałuszko K. de, 2011, Psychoonkologia w praktyce klinicznej, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Woynarowska B., 2010, Edukacja zdrowotna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.