Specjalistyczna wiedza o węchu i gotowość do wdrażania metody przez uczestniczki szkolenia z Metody Terapii Olfactor

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.09.04

Słowa kluczowe:

węch, Metoda Terapii Olfactor, logopedia, neurodydaktyka, wiedza, gotowość, wdrożenie

Abstrakt

W artykule opisano funkcję węchu w życiu codziennym człowieka oraz przedstawiono zarys charakterystyki Metody Terapii Olfactor. Celem tekstu jest ukazanie wyników badań przeprowadzonych w grupie terapeutek (głównie logopedek) nad zmianami w ich wiedzy z zakresu węchu (funkcji, diagnozy i terapii) na skutek wzięcia udziału w szkoleniu z wyżej wymienionej metody. Jednym z elementów Metody Terapii Olfactor jest część edukacyjna, której celem jest promowanie wiedzy na temat węchu wśród specjalistów. Wykazano, że na skutek udziału w szkoleniu z Metody Terapii Olfactor u uczestniczek nastąpił wzrost specjalistycznej wiedzy o węchu oraz odnotowano gotowość do wdrażania metody w praktykę zawodową. Na podstawie przeprowadzonej analizy wyników badań stwierdzono, że istnieje realna potrzeba organizowania warsztatów dla terapeutów (m.in. logopedów, pedagogów specjalnych), których przedmiotem jest olfaktologia.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Barwich A.S., 2022, Węch. Co nos mówi umysłowi, Kraków: Copernicus Center Press.
Google Scholar

Bojarowicz H., Ziółkowska A., Krysiński J., 2016, Wyjątkowość zapachu, „Hygeia Public Health”, Vol. 51(2), s. 154–160.
Google Scholar

Czerniawska E., Czerniawska-Far J., 2009, Człowiek w świecie zapachów, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Gilbert A., 2010, Co wnosi nos? Nauka o tym, co nam pachnie, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Google Scholar

Hamerlińska A., 2019a, Applying nasal airflow – inducing maneuvers with patients with hyposmia after total laryngectomy, „Contemporary Oncology”, Vol. 23(3), s. 141–145, https://doi.org/10.5114/wo.2019.86688
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5114/wo.2019.86688

Hamerlińska A., 2019b, Węch przedmiotem badań również logopedii, „Logopedia”, nr 48(1), s. 187–201.
Google Scholar

Hamerlińska A., 2023, Olfactor – an invention for olfactory stimulation, Kraków: Jagielloński Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Hamerlińska A., w druku, The Olfactor Therapy Method in the field of pedagogical sciences: in neurodidactics, special pedagogy and speech therapy, „Lubelskie Roczniki Pedagogiczne”.
Google Scholar

Hummel T., Rissom K., Reden J., Hähner A., Weidenbecher M., Huttenbrink K., 2009, Effects of olfactory training in patients with olfactory loss, „Laryngoscope”, Vol. 119(3), s. 496–499, https://doi.org/10.1002/lary.20101
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/lary.20101

Kopczyńska Ż., 2023, Sztuczna inteligencja w profilaktyce demencji, https://kognitywistyka.umk.pl/?task=news&action=one&id=31 (dostęp: 1.07.2024).
Google Scholar

Kotas R., 2021, Opracowanie obiektywnej metody detekcji i analizy zaburzeń w węchowych potencjałach wywołanych, seria „Monografie Politechniki Łódzkiej”, Łódź: Politechnika Łódzka.
Google Scholar

Kovács T., Cairns N.J., Lantos P.L., 1999, Beta-amyloid deposition and neurofibrillary tangle formation in the olfactory bulb in ageing and Alzheimer’s disease, „Neuropathology and Applied Neurobiology”, Vol. 25(6), s. 481–491.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2990.1999.00208.x

Marciniak-Firadza R., 2021, Zmysł węchu – istota, zaburzenia, diagnoza, terapia (Na przykładzie logopedy pracującego z dziećmi), „Logopedia”, nr 50(2), s. 169–183, https://doi.org/10.24335/zsxn-1e91
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.06.10

Mydlikowska-Śmigórska A., Śmigórski K., Rymaszewska J., 2019, Specyfika funkcjonowania węchowego osób starszych. Różnice między starzeniem się fizjologicznym a patologią, „Psychiatria Polska”, nr 53(2), s. 433–446, https://doi.org/10.12740/PP/92272
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12740/PP/92272

Odowska-Szlachcic B., 2010, Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar

Rapiejko P., 2006, Zmysł węchu, „Alergoprofil”, nr 2, s. 4–10.
Google Scholar

Sadowski B., 2001, Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Skangiel-Kramska J., Rogozińska K., 2005, Zmysł węchu – kodowanie zapachów – nagroda Nobla z fizjologii lub medycyny 2004 roku, „Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych”, nr 54(2–3), s. 149–154.
Google Scholar

Sorokowska A., 2013, Seeing or smelling? Assessing personality on the basis of different stimuli, „Personality and Individual Differences”, Vol. 33, s. 175–179, https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.02.026
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.02.026

Uniwersytet Wrocławski, b.r., dr hab. Anna Oleszkiewicz prof. UWr, http://www.old.psychologia.uni.wroc.pl/?q=users/aoleszkiewicz (dostęp: 1.07.2024).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-12-17

Jak cytować

Hamerlińska, A. (2024). Specjalistyczna wiedza o węchu i gotowość do wdrażania metody przez uczestniczki szkolenia z Metody Terapii Olfactor. Logopaedica Lodziensia, (9), 55–70. https://doi.org/10.18778/2544-7238.09.04

Numer

Dział

Article

Funding data