Niepełnosprawność głosu u nauczycieli. Raport z badań
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.05.04Słowa kluczowe:
głos, niepełnosprawność głosowa, VHI, nauczycieleAbstrakt
Nauczyciele to grupa zawodowa, w której najczęściej diagnozowane są zaburzenia głosu. Niepełnosprawność głosowa może rozwijać się przez wiele lat, co utrudnia wykonywanie pracy i codzienne funkcjonowanie. W ostatnim czasie obserwuje się zarówno wzrost liczby szkoleń z profilaktyki zaburzeń głosu, jak i samych zaburzeń. Wśród 221 nauczycieli przeprowadzono badania mające na celu przedstawienie stanu niepełnosprawności głosowej w danej populacji oraz tego, ile z badanych osób znajduje się pod opieką foniatry. Z badań wynika, że u większości nauczycieli – 173 osób (78 proc.) – stopień niepełnosprawności głosu był niski, u 41 osób (18 proc.) średni, u 6 (3 proc.) nie występował, a u 1 osoby (1 proc.) był duży. Spośród badanych nauczycieli 62 proc. znajduje się pod stałą opieką foniatry. Najbardziej narażona chorobowo jest sfera fizyczna głosu. Nauczyciele nadużywają głosu (co widać przy subiektywnej ocenie procentowej używania głosu – p = 0,025). Należy podkreślić, że stanowią grupę zawodową, która potrzebuje wzmożonego wsparcia w zakresie profilaktyki opisywanego problemu.
Pobrania
Bibliografia
Behlau M., Madazio G., Moreti F., Oliveira G., Alves dos Santos L., Paulinelli B., Couto Junior E., 2015, Efficiency and Cutoff Values of Self-Assessment Instruments on the Impact of a Voice Problem, „Journal of Voice: Official Journal of the Voice Foundation”, vol. 30, s. 110.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2015.05.022
Jacobson B., Johnson A., Grywalski C., Silbergleit A., Jacobson G., Benninger M., Newman C., 2016, The Voice Handicap Index (VHI): development and validation, „American Journal of Speech-Language Pathology”, no. 6, s. 66–70.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/1058-0360.0603.66
Malki K., Mesallam T., Farahat M., Bukhari M., Murry T., 2010, Validation and cultural modification of Arabic voice handicap index, „European Archives of Oto-Rhino-Laryngology”, vol. 267(11), s. 1743–1751.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s00405-010-1296-x
Niebudek-Bogusz E., Kuzańska A., Błoch P., Domańska M., Woźnicka E., Politański P., Śliwińska-Kowalska M., 2007, Zastosowanie wskaźnika niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index – VHI) w ocenie efektywnej terapii głosu u nauczycieli, „Medycyna Pracy”, nr 58(6), s. 1–9.
Google Scholar
Olszewski J., Nowosielska-Grygiel J., 2017, Nowe metody diagnostyczne oceny czynności głosu dla potrzeb foniatry i logopedy, „Logopaedica Lodziensia”, nr 1, s. 91–99.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.01.08
Pruszewicz A., Obrebowski A., Wiskirska-Woźnica B., Wojnowski W., 2003, Complex voice assessment – Polish version of the Voice Handicap Index (VHI), „Otolaryngologia Polska”, nr 58(3), s. 547–549.
Google Scholar
Rosen C., Lee A., Osborne J., Zullo T., Murry T., 2004, Development and validation of the voice handicap index-10, „Laryngoscope”, vol. 114(9), s. 1549–1556.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1097/00005537-200409000-00009
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzenia chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach (Dz.U. z 2002 r. Nr 132, poz. 1115).
Google Scholar
Rzepa M., 2010, Choroby zawodowe narządu głosu wśród nauczycieli, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 3(48), s. 141–153.
Google Scholar
Sinkiewicz A., Garstecka A., Mackiewicz-Nartowicz H., Nawrocka L., Wojciechowska W., Szkiełkowska A., 2021, Sanatoryjna rehabilitacja głosu u nauczycieli, „Medycyna Pracy”, nr 72(4), s. 1–7.
Google Scholar
Śliwińska-Kowalska M., Niebudek-Bogusz E., 2008, Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli, Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Noffera, Łódź.
Google Scholar
Śliwińska-Kowalska M., Niebudek-Bogusz E., Fiszer M., Łoś-Spychalska T., Kotyło P., Sznurowska-Przygocka B., Modrzewska M., 2005, The prevalence and risk factors for occupational voice disorders in teachers, „Folia Phoniatrica et Logopaedica”, vol. 58(2), s. 85–101.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1159/000089610
Świątkowska B., Hanke W., Szeszenia-Dąbrowska N., 2019, Choroby zawodowe w Polsce w 2019 roku, Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Noffera, Centralny Rejestr Chorób Zawodowych, Łódź 2020, http://www.imp.lodz.pl/upload/choroby_zawodowe/2020/chorobyzawodowe_2019_19.06_final_na_str_imp.pdf (dostęp: 1.01.2021).
Google Scholar
Thibeault S., Merril R., Roy N., Gray S., Smith E., 2004, Occupational risk factors associated with voice disorders among teachers, „Annals of Epidemiology”, vol. 14(10), s. 786–792.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.annepidem.2004.03.004
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.