Speech Therapy Transformation or Speech Therapy Boutique, Robbery and Bling? Reconnaissance of Issues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.10.01

Keywords:

subject of speech therapy, interdisciplinarity of speech therapy, threat to interdisciplinarity, hybrid speech therapist, education of speech therapists, exceeding competences by speech therapists

Abstract

The aim of the study is to accentuate the worrisome aspects in the advancement of speech therapy. The background for reflection is the subject matter of speech therapy and the resulting interdisciplinarity of this field. In this context, the author describes some disturbing phenomena, such as speech therapists omitting speech therapy tasks and adopting the methods used by other specialists, and thus, exceeding their competences. As a result of this, speech therapists are moving away from speech therapy and the boundaries between speech therapy and medicine or physiotherapy become blurred. Another consequence is the appearance of hybrid speech therapists, i.e. those whose place can be described as being ‘between speech therapy and physiotherapy’.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASHA – American Speech‑Language Hearing Association, b.r., Evidence‑Based Practice (EBP), https://www.asha.org/Research/EBP/Evidence‑Based‑Practice/ (dostęp: 20.07.2018).
Google Scholar

Grabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, t. 10, s. 3–20.
Google Scholar

Grabias S., 2008, Postępowanie logopedyczne. Diagnoza, programowanie terapii, terapia, „Logopedia”, t. 37, s. 13–27.
Google Scholar

Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] S. Grabias, Z.M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 15–72.
Google Scholar

Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T., 2015, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Kaczmarek L., 1988, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar

Kaczmarek L., 1991, O polskiej logopedii, [w:] S. Grabias (red.), Przedmiot logopedii, seria: „Komunikacja językowa i jej zaburzenia”, t. I, Lublin: Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego, Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 5–25.
Google Scholar

Kita M., 2012, „Razem”. Konsiliencja, interdyscyplinarność, transdyscyplinarność, [w:] M. Kita, M. Ślawska (red.), Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną, t. 1: Stan wiedzy i postulaty badawcze, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 11–30.
Google Scholar

Koczanowicz L., 2011, Interdyscyplinarność między rabunkiem a dialogiem, [w:] R. Włodarczyk, W. Żłobicki (red.), Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki – wymiary praktyczny i teoretyczny, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 35–43.
Google Scholar

Kotarbiński T., 1957, Myśli o działaniu, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Lakoff G., Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa: PIW.
Google Scholar

Łuczyński E., 2011, Rozgryzając tajniki mowy. Wiedza o języku polskim dla logopedów, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Michalik M., 2015, Transdyscyplinarność logopedii – między metodologiczną koniecznością a teoretyczną utopią, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 32–46.
Google Scholar

Mierzejewska H., 1998, Lingwistyczne podstawy diagnozy i „terapii” logopedycznej, [w:] I. Nowakowska‑Kempna (red.), Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, Katowice: Uniwersytet Śląski.
Google Scholar

Pluta‑Wojciechowska D., 2019, Efektywność terapii dyslalii jako kategoria badań naukowych, [w:] J. Panasiuk (red.), Logopedia jako nauka. Tom I – Przedmiot i metodologia badań, Warszawa: Państwowa Akademia Nauk, s. 201–215.
Google Scholar

Pluta‑Wojciechowska D., 2020, Logopaedics as an Interdisciplinary Science in the Eyes of Speech Therapists. Preliminary Research Results, „Logopaedica Lodziensia”, nr 4, s. 141–155.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.10

Pluta‑Wojciechowska D., 2022, Recenzja. Donata Oziemczuk, Monika Owsianowska, Nowe spojrzenie na wędzidełko języka u niemowląt i starszych dzieci, Wydawnictwo Stomatologia Oziemczuk, Zielona Góra 2022, ss. 144, „Logopedia”, t. 51(2), s. 299–306.
Google Scholar

Pluta‑Wojciechowska D., 2023, Dlaczego o dyslalii trzeba dziś mówić inaczej? O trzech ujęciach dyslalii w polskiej logopedii, „Logopedia”, t. 52, s. 197–226.
Google Scholar

Porayski‑Pomsta J., 2013, Logopedia w społeczeństwie komunikacyjnym, [w:] Z. Zaro, J. Porayski‑Pomsta (red.), Język i logopedia, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, s. 141–147.
Google Scholar

Słownik języka polskiego PWN, b.r., https://sjp.pwn.pl/ (dostęp: 4.01.2024).
Google Scholar

Published

2024-12-23

How to Cite

Pluta-Wojciechowska, D. (2024). Speech Therapy Transformation or Speech Therapy Boutique, Robbery and Bling? Reconnaissance of Issues. Logopaedica Lodziensia, (10), 11–22. https://doi.org/10.18778/2544-7238.10.01