Transformacja logopedii czy logopedyczny butik, rabunek i błyskotki? Rekonesans zagadnień

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.10.01

Słowa kluczowe:

przedmiot logopedii, interdyscyplinarność logopedii, zagrożenie interdyscyplinarności, logopeda hybrydowy, kształcenie logopedów, przekraczanie kompetencji przez logopedów

Abstrakt

Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na niepokojące aspekty rozwoju logopedii. Tłem dla prowadzonych rozważań jest przedmiot logopedii oraz wynikająca z niego interdyscyplinarność tej nauki. W takim kontekście autorka opisuje niepokojące zjawiska, takie jak np. pomijanie przez logopedów zadań logopedycznych i przejmowanie metod innych specjalistów oraz przekraczanie swoich kompetencji. Skutkiem wymienionych zjawisk jest odchodzenie logopedów od logopedii i rozmywanie się granic pomiędzy logopedią i medycyną lub fizjoterapią, a także pojawienie się logopedów hybrydowych, czyli takich, których miejsce wśród innych specjalistów można określić jako „pomiędzy logopedią a fizjoterapią”.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

ASHA – American Speech‑Language Hearing Association, b.r., Evidence‑Based Practice (EBP), https://www.asha.org/Research/EBP/Evidence‑Based‑Practice/ (dostęp: 20.07.2018).
Google Scholar

Grabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, t. 10, s. 3–20.
Google Scholar

Grabias S., 2008, Postępowanie logopedyczne. Diagnoza, programowanie terapii, terapia, „Logopedia”, t. 37, s. 13–27.
Google Scholar

Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] S. Grabias, Z.M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 15–72.
Google Scholar

Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T., 2015, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Kaczmarek L., 1988, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar

Kaczmarek L., 1991, O polskiej logopedii, [w:] S. Grabias (red.), Przedmiot logopedii, seria: „Komunikacja językowa i jej zaburzenia”, t. I, Lublin: Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego, Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 5–25.
Google Scholar

Kita M., 2012, „Razem”. Konsiliencja, interdyscyplinarność, transdyscyplinarność, [w:] M. Kita, M. Ślawska (red.), Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną, t. 1: Stan wiedzy i postulaty badawcze, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 11–30.
Google Scholar

Koczanowicz L., 2011, Interdyscyplinarność między rabunkiem a dialogiem, [w:] R. Włodarczyk, W. Żłobicki (red.), Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki – wymiary praktyczny i teoretyczny, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 35–43.
Google Scholar

Kotarbiński T., 1957, Myśli o działaniu, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Lakoff G., Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa: PIW.
Google Scholar

Łuczyński E., 2011, Rozgryzając tajniki mowy. Wiedza o języku polskim dla logopedów, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Michalik M., 2015, Transdyscyplinarność logopedii – między metodologiczną koniecznością a teoretyczną utopią, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 32–46.
Google Scholar

Mierzejewska H., 1998, Lingwistyczne podstawy diagnozy i „terapii” logopedycznej, [w:] I. Nowakowska‑Kempna (red.), Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, Katowice: Uniwersytet Śląski.
Google Scholar

Pluta‑Wojciechowska D., 2019, Efektywność terapii dyslalii jako kategoria badań naukowych, [w:] J. Panasiuk (red.), Logopedia jako nauka. Tom I – Przedmiot i metodologia badań, Warszawa: Państwowa Akademia Nauk, s. 201–215.
Google Scholar

Pluta‑Wojciechowska D., 2020, Logopaedics as an Interdisciplinary Science in the Eyes of Speech Therapists. Preliminary Research Results, „Logopaedica Lodziensia”, nr 4, s. 141–155.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.10

Pluta‑Wojciechowska D., 2022, Recenzja. Donata Oziemczuk, Monika Owsianowska, Nowe spojrzenie na wędzidełko języka u niemowląt i starszych dzieci, Wydawnictwo Stomatologia Oziemczuk, Zielona Góra 2022, ss. 144, „Logopedia”, t. 51(2), s. 299–306.
Google Scholar

Pluta‑Wojciechowska D., 2023, Dlaczego o dyslalii trzeba dziś mówić inaczej? O trzech ujęciach dyslalii w polskiej logopedii, „Logopedia”, t. 52, s. 197–226.
Google Scholar

Porayski‑Pomsta J., 2013, Logopedia w społeczeństwie komunikacyjnym, [w:] Z. Zaro, J. Porayski‑Pomsta (red.), Język i logopedia, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, s. 141–147.
Google Scholar

Słownik języka polskiego PWN, b.r., https://sjp.pwn.pl/ (dostęp: 4.01.2024).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-12-23

Jak cytować

Pluta-Wojciechowska, D. (2024). Transformacja logopedii czy logopedyczny butik, rabunek i błyskotki? Rekonesans zagadnień. Logopaedica Lodziensia, (10), 11–22. https://doi.org/10.18778/2544-7238.10.01