Logopedia jako nauka interdyscyplinarna w oczach logopedów. Wstępne wyniki badań
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.10Słowa kluczowe:
logopedia jako nauka, interdyscyplinarność logopedii, specyficzne metody diagnozy i terapii logopedycznejAbstrakt
Autorka przedstawia rozważania na temat logopedii jako nauki, eksponując jej interdyscyplinarność. Podejmowany w tekście problem przedstawia w kontekście dwu procesów obserwowanych w nauce, a mianowicie dzielenia i jednoczenia wiedzy. Na tym tle analizuje przedmiot i zadania logopedii, biorąc pod uwagę lingwistykę, medycynę, pedagogikę i psychologię. Przedstawia także wstępne wyniki badań ankietowych, które dotyczyły rozumienia przez logopedów interdyscyplinarności logopedii, specyfiki metod diagnozy i terapii, jakie – w opinii respondentów – są charakterystyczne dla logopedii. Wskazuje również najważniejsze zadania logopedii, które wiążą się z uporządkowaniem metodologii i metodyki postępowania, a także kształcenia.
Pobrania
Bibliografia
Chrzanowska Kluczewska E., 2007, Konsiliencja, czyli o porozumieniu między naukami w trzecim tysiącleciu, [in:] G. Szpila (ed.), Język polski XXI wieku: analizy, oceny, perspektywy, monografia z cyklu Język trzeciego tysiąclecia, Kraków: Tertium, pp. 15–23.
Google Scholar
Dubisz S. (ed.), 2004, Uniwersalny słownik języka polskiego, electronic version, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Grabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, “Audiofonologia”, vol. 10, pp. 3–20.
Google Scholar
Grabias S., 2008, Postępowanie logopedyczne. Diagnoza, programowanie terapii, terapia, “Logopedia”, no. 37, pp. 13–27.
Google Scholar
Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [in:] S. Grabias, M. Kurkowski (eds.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 15–71.
Google Scholar
Grabias S., 2015, Postępowanie logopedyczne. Standardy terapii, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk. T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 13–38.
Google Scholar
Kita M., 2012, “Razem”. Konsiliencja, interdyscyplinarność, transdyscyplinarność, [in:] M. Kita, M. Ślawska (eds.), Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. T. 1: Stan wiedzy i postulaty badawcze, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 11–30.
Google Scholar
Koczanowicz L., 2011, Interdyscyplinarność między rabunkiem a dialogiem, [in:] R. Włodarczyk, W. Żłobicki (eds.), Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki – wymiary praktyczny i teoretyczny, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, pp. 35–43.
Google Scholar
Łuczyński E., 2011, Rozgryzając tajniki mowy. Wiedza o języku polskim dla logopedów, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Michalik M., 2015, Transdyscyplinarność logopedii – między metodologiczną koniecznością a teoretyczną utopią, [in:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (eds.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Harmonia Universalis, pp. 32–46.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2019, Między lingwistyką a medycyną, [in:] D. Pluta-Wojciechowska, Efektywność terapii dyslalii. Logopedyczno-lingwistyczna analiza wyników badań, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 21–37.
Google Scholar
Porayski-Pomsta J., 2013, Logopedia w społeczeństwie komunikacyjnym, [in:] Z. Zaro, J. Porayski-Pomsta (eds.), Język i logopedia, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, pp. 141–147.
Google Scholar
Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/interdyscyplinarny.;2466577 (accessed: 9.12.2019).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.