Logopaedics as an Interdisciplinary Science in the Eyes of Speech Therapists. Preliminary Research Results
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.10Keywords:
logopaedics as a science, interdisciplinary character of logopaedics, specific methods of diagnosis and speech therapyAbstract
The author presents considerations on logopaedics as a science, exposing the interdisciplinary character of this discipline. The problem discussed in the paper is depicted in the context of two processes observed in science, namely dividing and combining knowledge. Against this background the author analyzes the subject and tasks of logopaedics, taking into account linguistics, pedagogy and psychology. She also presents preliminary results of survey research concerning the understanding by speech therapists of the interdisciplinarity of logopaedics, the specific nature of diagnosis and therapy methods which, in the opinion of respondents, are specific to logopaedics. She also points to the major tasks of logopaedics which are connected with ordering the methodology of proceeding and the education process.
Downloads
References
Chrzanowska Kluczewska E., 2007, Konsiliencja, czyli o porozumieniu między naukami w trzecim tysiącleciu, [in:] G. Szpila (ed.), Język polski XXI wieku: analizy, oceny, perspektywy, monografia z cyklu Język trzeciego tysiąclecia, Kraków: Tertium, pp. 15–23.
Google Scholar
Dubisz S. (ed.), 2004, Uniwersalny słownik języka polskiego, electronic version, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Grabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, “Audiofonologia”, vol. 10, pp. 3–20.
Google Scholar
Grabias S., 2008, Postępowanie logopedyczne. Diagnoza, programowanie terapii, terapia, “Logopedia”, no. 37, pp. 13–27.
Google Scholar
Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [in:] S. Grabias, M. Kurkowski (eds.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 15–71.
Google Scholar
Grabias S., 2015, Postępowanie logopedyczne. Standardy terapii, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk. T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 13–38.
Google Scholar
Kita M., 2012, “Razem”. Konsiliencja, interdyscyplinarność, transdyscyplinarność, [in:] M. Kita, M. Ślawska (eds.), Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. T. 1: Stan wiedzy i postulaty badawcze, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 11–30.
Google Scholar
Koczanowicz L., 2011, Interdyscyplinarność między rabunkiem a dialogiem, [in:] R. Włodarczyk, W. Żłobicki (eds.), Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki – wymiary praktyczny i teoretyczny, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, pp. 35–43.
Google Scholar
Łuczyński E., 2011, Rozgryzając tajniki mowy. Wiedza o języku polskim dla logopedów, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Michalik M., 2015, Transdyscyplinarność logopedii – między metodologiczną koniecznością a teoretyczną utopią, [in:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (eds.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Harmonia Universalis, pp. 32–46.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2019, Między lingwistyką a medycyną, [in:] D. Pluta-Wojciechowska, Efektywność terapii dyslalii. Logopedyczno-lingwistyczna analiza wyników badań, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 21–37.
Google Scholar
Porayski-Pomsta J., 2013, Logopedia w społeczeństwie komunikacyjnym, [in:] Z. Zaro, J. Porayski-Pomsta (eds.), Język i logopedia, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, pp. 141–147.
Google Scholar
Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/interdyscyplinarny.;2466577 (accessed: 9.12.2019).
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.