Opóźniony rozwój mowy a nowe technologie. Doniesienia z badań
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.05.07Słowa kluczowe:
opóźniony rozwój mowy, nowoczesne technologie, wywiad logopedyczny, diagnoza logopedycznaAbstrakt
Artykuł prezentuje wyniki diagnozy logopedycznej małych dzieci (do lat trzech). Dla badaczki istotne było znalezienie odpowiedzi na pytanie, jaki wpływ ma nowoczesna technologia na rozwój mowy małych dzieci. Opracowany przez autorkę artykułu kwestionariusz wywiadu z rodzicami został poszerzony o pytania dotyczące nowoczesnych technologii. Zbadanie małych dzieci z opóźnionym rozwojem mowy oraz dzieci z mową w normie rozwojowej, jak również rozmowy z ich rodzicami pozwoliły porównać, czy i w jakim stopniu oglądanie telewizji lub filmów na telefonie, a także gry na tablecie mogą zaburzać rozwój werbalny dziecka.
Pobrania
Bibliografia
American Academy of Pediatrics, 2017, Handheld screen time linked with speech delays in young children, ScienceDaily, https://www.sciencedaily.com/releases/2017/05/170504083141.htm (dostęp: 12.01.2020).
Google Scholar
Augustynek A., 2010, Uzależnienia komputerowe. Diagnoza, rozpowszechnienie, terapia, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar
Bednarek J., 2006, Zagrożenia w cyberprzestrzeni, [w:] M. Jędrzejko (red.), Patologie społeczne, Pułtusk: Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, s. 83–148.
Google Scholar
Błachnio A., Gózik A., 2007, Psychologiczne determinanty uzależnienia od Internetu, [w:] M. Sokołowski (red.), Oblicza Internetu. Architektura komunikacyjna Sieci, Elbląg: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu, s. 207–218.
Google Scholar
Bożejewicz W., Jędrzejko M., 2007, Gry komputerowe i sieciowe jako stymulator zachowań agresywnych dzieci i młodzieży, Pułtusk: Wydawnictwo Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora.
Google Scholar
Cieszyńska-Rożek J., 2013, Zaburzenia rozwoju języka polskich dzieci za granicą, https://docplayer.pl/5032300-Zaburzenia-rozwoju-jezyka-polskich-dzieci-za-granica.html (dostęp: 27.11.2019).
Google Scholar
Demelowa G., 1978, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Dilling-Ostrowska E., 1982, Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego, [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 18–30.
Google Scholar
Eliot L., 2003, Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia, Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Google Scholar
Emiluta-Rozya D., 2007, Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy, „Poradnik Językowy”, z. 8, s. 54–65.
Google Scholar
Furmanek M., 2005, Edukacja medialna – edukacja dzieci i rodziców, [w:] S. Juszczyk, I. Polewczyk (red.), Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji [materiały konferencyjne], Katowice – Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 311–322.
Google Scholar
Furmanek M., Osmańska-Furmanek W., 2008, Cyfrowy świat dziecka – nowe obszary badawcze, [w:] T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Media w edukacji – szanse i zagrożenia, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 40–47.
Google Scholar
Grabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, t. 10, s. 9–36.
Google Scholar
Grabias S., 2014, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 15–71.
Google Scholar
Gruba J., 2017, KOLD (Karty Oceny Logopedycznej Dzieci), Gliwice: Wydawnictwo KOMLOGO.
Google Scholar
Hędzelek M., 2008, Uzależnienie od Internetu – zasięg, formy, zagrożenia, [w:] B. Płonka-Syroka, M. Staszczak (red.), E-kultura, e-nauka, e-społeczeństwo, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum, s. 267–282.
Google Scholar
Hilarie C., Kim M., 2014, Dzieci konsoli. Uzależnienie od gier, Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Google Scholar
Jastrzębowska G., 2000, Istota i klasyfikacje opóźnień w rozwoju mowy – przegląd stanowisk, „Logopedia”, nr 28, s. 69–84.
Google Scholar
Jastrzębowska G., 2003a, Wprowadzenie. Problemy terminologiczne i definicyjne, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi – podręcznik akademicki, t. 2, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 9–36.
Google Scholar
Jastrzębowska G., 2003b, Afazja, dysfazja dziecięca, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi – podręcznik akademicki, t. 2, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 83–119.
Google Scholar
Jastrzębowska G., 2003c, Opóźnienie rozwoju mowy – przejaw nieprawidłowości rozwojowych, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi – podręcznik akademicki, t. 2, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 37–65.
Google Scholar
Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O., 2003, Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi – podręcznik akademicki, t. 2, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 346–362.
Google Scholar
Jędrzejko M., 2012, Dzieci i nowe multimedia (szanse – wyzwania – zagrożenia), Warszawa–Milanówek–Dąbrowa Górnicza: Mazowieckie Centrum Profilaktyki Uzależnień, Studio Poligraficzne Edytorka.
Google Scholar
Kamińska D., 2011, Wpływ formuły lateralizacji na kształtowanie się systemu fonetyczno-fonologicznego, [w:] M. Michalik (red.), Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Nowa logopedia, t. 2, Kraków: Wydawnictwo Collegium Columbinum, s. 85–95.
Google Scholar
Kania J. T., 1982, Szkice logopedyczne, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Kozak S., 2013, Patologia fonoholizmu: przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży od telefonu komórkowego, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar
Kozielska M., 2008, Edukacja wobec zagrożeń technologii informacyjnych, [w:] T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Media w edukacji – szanse i zagrożenia, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 198–206.
Google Scholar
Lekka-Kowalik A., 2001, Ukryte założenia idei społeczeństwa informacyjnego, [w:] T. Zasępa (red.), Internet. Fenomen społeczeństwa informacyjnego, Częstochowa: Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, s. 179–194.
Google Scholar
Morbitzer J., 2002, Mity edukacji wspieranej komputerowo (czyli 7 grzechów głównych EWK), [w:] J. Morbitzer (red.), Techniki komputerowe w przekazie edukacyjnym, XII Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, s. 177–187.
Google Scholar
Nicholas C., 2013, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, Gliwice: Wydawnictwo Helios – Onepress.
Google Scholar
Ogonowska A., 2018, Uzależnienia medialne. Uwarunkowania, leczenie, profilaktyka, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar
Pruszewicz A., 1986, Zaburzenia głosu i mowy, [w:] E. Kossowska (red.), Pediatria. Otolaryngologia wieku rozwojowego, Warszawa: Wydawnictwo PZWL.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578), http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001578 (dostęp: 12.10.2019).
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r., poz. 1635), http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001635 (dostęp: 12.10.2019).
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1743), http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001743 (dostęp: 12.10.2019).
Google Scholar
Sawa B., 1990, Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Skibska J., 2012, Afazja dziecięca, [w:] J. Skibska, D. Larysz (red.), Neurologopedia w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii dziecka, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej, s. 48–78.
Google Scholar
Smoczyńska M., 2012, Opóźniony rozwój mowy a ryzyko SLI. Co wyniki badań podłużnych mówią nam o potrzebie wczesnej interwencji logopedycznej?, [w:] J. Porayski-Pomsta, M. Przybysz-Piwko (red.), Interwencja logopedyczna, Warszawa: Wydawnictwo Elipsa, s. 13–38.
Google Scholar
Spionek H., 1981, Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Stasiak J., 2012, Alalia. Perspektywy opisu, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 337–358.
Google Scholar
Styczek I., 1980, Logopedia, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Suwara M., 2008, O nowej wychowawczej roli Internetu, [w:] T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Media w edukacji – szanse i zagrożenia, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 112–117.
Google Scholar
Szumska J., 1982, Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar
Tanaś M., 1993, Medyczne skutki uboczne kształcenia wspomaganego komputerowo, „Toruńskie Studia Dydaktyczne”, nr 3(II), s. 127–132.
Google Scholar
Tarkowski Z., 1993, Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno-stymulacyjny, Lublin: Wydawnictwo „Orator”.
Google Scholar
Trzcińska-Król M., 2014, Media i cyberprzestrzeń, [w:] S. Kuruliszwili (red.), Technologie informacyjne a zmiany współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 23–24.
Google Scholar
Zaleski T., 1992, Opóźniony rozwój mowy, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.