An Attempt to Assess Expansion Strategy through Acquisition based upon Bosch–Siemens and Zelmer Transaction

Authors

  • Adrian Wójtowicz Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.3.06

Keywords:

mergers and acquisitions, strategic management, company’s strategy, development strategy, external growth, home appliances

Abstract

Mergers and acquisitions are a significant strategy of companies’ development in the present globalized economy. An expansion through acquisition has been choosen by BSH group, which took over Zelmer SA company – Central and Eastern Europe leader in production of small home appliances. BSH is a global manufacturer of home appliances. The article analyzes both companies and the reasonableness of the transaction in the context of BSH group development. The author assessed that the transaction contributed to growth of the group’s market share in Central and Eastern Europe. Furthermore, the transaction also contributed to expansion of the group’s product portfolio.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bosch chce przejąć Zelmera. Daje 40zł za akcję, http://www.forbes.pl/artykuly/sekcje/Investor-GPW-aktualnosci/bosch-chce-przejac-zelmera--daje-40-zl-za-akcje,31225,1
Google Scholar

Bosch i Siemens przejmują polską firmę Zelmer S. A., http://biznes.onet.pl/bosch-i-siemensprzejmuja-polska-firme-zelmer-sa,18491,5453835,news-detal
Google Scholar

Branża AGD w Polsce, http://www.cecedpolska.pl/?m=docs&i=83_117&a=View&idd=223
Google Scholar

BSH Bosch Und Siemens Hausgeräte GmbH z siedzibą w Monachium, Niemcy, http://www.uokik.gov.pl/koncentracje.php?news_id=10938
Google Scholar

B/S/H/ Engaging in dialog. Group Annual Report 2013, http://www.bsh-group.de/presse/fileadmin/publication/2014/Englisch/BSH_Annual_Report_2013_EN_lowres.pdf
Google Scholar

Dlaczego Zelmer, http://www.zelmer.pl/dlaczego-zelmer
Google Scholar

Eksperci BRE: Polska największym producentem sprzętu AGD w Europie, http://media.mbank.pl/pr/232537/eksperci-bre-polska-najwiekszym-producentem-sprzetu-agd-w-europie
Google Scholar

Frąckowiak W. (red.), 2009, Fuzje i przejęcia, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Pierścionek Z., 2003, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Pomykalska B., Pomykalski P., 2008, Analiza finansowa przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Produkcja AGD w Polsce w 2013, CECED Polska, http://www.cecedpolska.pl/download.php?f=88b2362cff.pdf&t=i2d
Google Scholar

Produkcja AGD w Polsce I–IV 2014, CECED Polska, http://www.cecedpolska.pl/download.php?f=cdaf9cb70e.pdf&t=i2d
Google Scholar

Profil firmy 2014, http://www.bsh-group.pl/
Google Scholar

Ukraina wpływa na rynek AGD, http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/1105640.html
Google Scholar

World Map, http://www.bsh-group.com/index.php?page=128123&language=uk
Google Scholar

Zelmer ma nowego właściciela, http://www.naszdziennik.pl/ekonomia-gospodarka/27884,zelmer-ma-nowego-wlasciciela.html
Google Scholar

Zelmer trafi w ręce Boscha. Stawką walka o pozycję lidera AGD w regionie, http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,13153344,Zelmer_trafi_w_rece_Boscha__Stawka_walka_o_pozycje.html
Google Scholar

Published

2014-09-30

How to Cite

Wójtowicz, A. (2014). An Attempt to Assess Expansion Strategy through Acquisition based upon Bosch–Siemens and Zelmer Transaction. Journal of Finance and Financial Law, 1(3), 67–78. https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.3.06

Issue

Section

Article