Out-of Court Settlement of Disputes with an Entity Operating on the Financial Market as an Element of Consumer Protection
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.1.03Keywords:
Financial Ombudsman, out-of-court settlement of disputes, consumer protection, complaintAbstract
The main issue analysed in this article is the topic of consumer protection and instruments that he may use, provided by the legislator. The author analysed, in particular, the issue of out-of-court settlement of a dispute with a financial institution, which was introduced on 1 January 2016. The author’s objective was to conduct a comparative analysis in the area of consumer protection – within the legal framework valid as of before the introduction of the Financial Ombudsman and after said institution was introduced. The author, focusing on out-of-court settlement of a dispute pointed out to advantages and drawbacks of such procedure – basing on the rules and regulations indicated in the so-called Complaint Act. Basing on the analysis carried out, the author presented certain conclusions concerning the assessment of the reasonability of introducing the institution of Financial Ombudsman and out-of-court settlement of disputes.
Downloads
References
Informacja w sprawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, [w:] http://www.prezydent.pl/prawo/ustawy/podpisane/art,1,sierpien-2015-r.html
Google Scholar
Kowalewski E., Ziemiak M. P., 2015, Ustawa reklamacyjna a obrót ubezpieczeniowy (część I), Kwartalnik naukowy „Wiadomości Ubezpieczeniowe”, nr 3.
Google Scholar
Morek R., 2011, Mediacja w sprawach cywilnych, Ministerstwo Sprawiedliwości: Mediacje w polskim systemie prawnym, Warszawa.
Google Scholar
Opinia Związku Pracodawców Business Centre Club dotycząca projektu Ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, Warszawa, 5 sierpnia 2015.
Google Scholar
Polubowne rozwiązywanie sporów, [w:] https://www.web.gov.pl/rozwiazywanie_sporow/300_925.html
Google Scholar
Pismo z dnia 8 października 2015 r. Komisji Nadzoru Finansowego – Stanowisko UKNF dotyczące rozpatrywania reklamacji przez podmioty nadzorowane w związku z wejściem w życie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (DOK/WPR/075/11/1/2015/PM).
Google Scholar
Raport Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Polubowne Rozstrzyganie Sporów Konsumenckich w Polsce, Warszawa, kwiecień 2014 r., [w:] https://uokik.gov.pl/download.php?plik=15037
Google Scholar
Regulamin Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, Załącznik do Uchwały Nr 12/2014 XXVI Walnego Zgromadzenia ZBP z dnia 15 kwietnia 2014 r.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 stycznia 2016 r. w sprawie pozasądowego postępowania przed Rzecznikiem Finansowym, DzU 2016, poz. 92.
Google Scholar
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, DzU 2015, poz. 4 ze zm.
Google Scholar
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego, DzU 2015, poz. 2 ze zm.
Google Scholar
Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej, DzU 2014, poz. 148 ze zm.
Google Scholar
Ustawa z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym, DzU 2016 r., poz. 174.
Google Scholar
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, DzU 2015, poz. 1348 ze zm.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.