Behaviour of Young Households in the Market of Insurance Services

Authors

  • Katarzyna Włodarczyk Uniwersytet Szczeciński, Katedra Zarządzania Kapitałem Ludzkim

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.2.07

Keywords:

households, consumer behaviour, insurance market

Abstract

Information about consumer behaviour on the insurance market is important source of information for insurance companies in the created offer of services adapted to needs of future consumers. Young households are one of segments of consumers on the insurance market. The paper includes a theoretical deliberation based on the literature on the subject as well as data derived from the author’s own research and from reports published by TNS and Central Statistical Office of Poland (GUS). Conclusions derived from the analysis of the material are as follows: the segment of young households use the services of the insurance market to a moderate degree and it is important to continue research about this interesting scientific and application issue.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Budżety gospodarstw domowych w 2010 r., 2011, GUS, Warszawa.
Google Scholar

Budżety gospodarstw domowych w 2011 r., 2012, GUS, Warszawa.
Google Scholar

Budżety gospodarstw domowych w 2012 r., 2013, GUS, Warszawa.
Google Scholar

Budżety gospodarstw domowych w 2013 r., 2014, GUS, Warszawa.
Google Scholar

Budżety gospodarstw domowych w 2014 r., 2015, GUS, Warszawa.
Google Scholar

Bywalec C., 2010, Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wyd. C. H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

Encyklopedia ubezpieczeń, [za:] rf.gov.pl
Google Scholar

Garbarski L., 1998, Zachowania nabywców, Wyd. PWE, Warszawa.
Google Scholar

Idzik M., Postawy społeczeństwa polskiego wobec ubezpieczeń, 2013, TNS, [za:] https://www.knf.gov.pl/Images/Badanie_TNS_2013_tcm75-36686.pdf
Google Scholar

Jackoby J., Chestnut R. W., Fisher W. A., 1978, A Behavioral Process Approach to Information Aqusition in Nondurable Purchasing, „Journal of Marketing Research”, vol. 15 (November).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3150623

Łazowski J., 1948, Wstęp do nauki o ubezpieczeniach, Warszawa.
Google Scholar

Mazurek-Łopacińska K., 1997, Zachowania nabywców jako podstawa strategii marketingowej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 09 lipca 2015 r w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o działalności ubezpieczeniowej, załącznik Ustawa o działalności ubezpieczeniowej z dnia 22.05.2003 r., DzU 2015, poz. 1206.
Google Scholar

Rudnicki L., 2012, Zachowania konsumentów na rynku, Wyd. PWE, Warszawa.
Google Scholar

Tyszka T., 2004, Psychologia ekonomiczna, Wyd. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar

Włodarczyk-Śpiewak K., 2003, Czynniki determinujące strukturę konsumpcji młodych gospodarstw domowych, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Google Scholar

Published

2016-06-30

How to Cite

Włodarczyk, K. (2016). Behaviour of Young Households in the Market of Insurance Services. Journal of Finance and Financial Law, 3(2), 81–92. https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.2.07

Issue

Section

Article