Methods of Assessing the Consumer's Effectiveness of the enterprise’s Activities – the Assessment of Efficiency in the Context of Innovative Enterprises

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.4.28.01

Keywords:

quality, satisfaction, contentment, product, service, customer, method NPS, survey, interview

Abstract

The consumer strives to own more and more by spending income obtained from various sources. This one wants more than less. Enterprises, wanting to meet the client's expectations, produce goods which determine the quality of the company's future financial results. When purchasing goods from a manufacturer, the customer expects the highest possible quality products, assuming an average price level, adjusted to his preferences and financial possibilities. There may be times when the customer is not satisfied with the service or product. This event has an adverse effect on the company. In order to optimize this phenomenon, it is necessary to take preventive measures, which are almost always preceded by thorough research and analysis. The following article will present the methods of obtaining information on the degree of customer satisfaction with the goods purchased by the author, selected by the author. Social and psychological arguments that affect the final level of customer satisfaction will be presented. The consequences for the enterprise, related to the results of the customer satisfaction survey, will also be indicated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ankiel M., Kuczyńska A., 2017, Wyznaczniki satysfakcji klientów korzystających z usług medycyny estetycznej, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 330.
Google Scholar

Błażewski S (red.), Ilustrowany słownik techniczny dla wszystkich, 1970, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa.
Google Scholar

Frankowska J., 2011, Badanie stopnia zadowolenia klientów z jakości usług, Katedra Zarządzania i Prognozowania Bezpieczeństwem Zakład Zarządzania Kryzysowego, SGSP, Warszawa.
Google Scholar

Hamrol A., Mantura W., 2006, Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Huczek M., 2013, Orientacja na klienta czynnikiem zapobiegania kryzysowi w przedsiębiorstwie, Krakowska Akademia im. A. Frycza Modrzewskiego w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Iwasiewicz A., 1999, Zarządzanie jakością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Krawczuk A., 2016, Wdrażanie systemu zarządzania jakością wg ISO 9001, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria: Administracja i Zarządzanie”, nr 108.
Google Scholar

Ostrowska K., 2004, System zarządzania jakością zgodny z wymaganiami ISO 9001:2000 – o tym trzeba wiedzieć, [w:] E. Kreier, J. Łuczak (red.), ISO 9001 – Skuteczny sposób uzyskania certyfikatu jakości, rozdz. 1/1, Wydawnictwo Forum Sp. z o.o., Poznań.
Google Scholar

PKN, 1996, Norma ISO 9001:1994, Systemy zapewnienia jakości – wymagania, Warszawa.
Google Scholar

PKN, 2001, Norma ISO 9001:2000, Systemy zarządzania jakością – wymagania, Warszawa.
Google Scholar

Quality management system – Requirements – Fith edition, 2015, https://dqs.pl/?uamfiletype=at-tachment&uamgetfile=https://dqs.pl/wp-content/uploads/ISO9001_2015_PL_tlum.pdf [dostęp 28.06.2020].
Google Scholar

Snarski P., 2012, Metody pomiaru satysfakcji klientów bankowych wykorzystywanych do analizy konkurencyjności banków, „Economy and Management”, vol. 2.
Google Scholar

Witkowska J., 2007, Metoda Servqual w badaniach satysfakcji klientów usług ubezpieczeniowych, „Problemy Jakości: Filozofia, nauka, jakość za granicą”, https://docplayer.pl/59842344-Me-toda-servqual-w-badaniach-satysfakcji-klientow-uslug-ubezpieczeniowych-nauka-jakosc-za-granica.html [dostęp 30.11.2020].
Google Scholar

[www1] https://arc.com.pl/Polacy-a-hejt-blog-pol-1552998539.html [dostęp 28.06.2020].
Google Scholar

[www2] https://centrum.jakosci.pl/news,iso-publikuje-nowe-wydanie-standardu-iso-9001-2008.html [dostęp 28.06.2020].
Google Scholar

[www3] https://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/materialy_zarzadzanie_satysfakcja_klienta.pdf [dostęp 28.06.2020].
Google Scholar

[www4] https://www.biostat.com.pl/uszczegolowienie-me-todologii-badania-satysfakcji-klienta.php [dostęp 28.06.2020].
Google Scholar

[www5] https://www.webankieta.pl/poradnik/metoda-servqual/ [dostęp 27.06.2020].
Google Scholar

Published

2020-12-31

How to Cite

Abramczyk, D. (2020). Methods of Assessing the Consumer’s Effectiveness of the enterprise’s Activities – the Assessment of Efficiency in the Context of Innovative Enterprises. Journal of Finance and Financial Law, 4(28), 7–26. https://doi.org/10.18778/2391-6478.4.28.01

Issue

Section

Article