The Importance of Bancassurance in Sales Management Process of Insurance Products (Analysis of Statistical Data since 2012–2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.30.09

Keywords:

insurance companies, insurance products, distribution channels, bancassurance, banks

Abstract

The aim of the article is to present and evaluate the situation of bancassurance in Poland and establishing the importance of this channel in the sale of insurance products. The paper concerns on product distribution, which is a very important part of the activity of any enterprise. One of the insurance product distribution channels is bancassurance based on cooperation between banks and insurers.

Methodology. To achieve the goal quantitative changes were analysed, as well as a review of the introduced legal solutions in relation to bancassurance. Data on the bancassurance market in Poland are presented in the article, including the number and sales structure in this channel since 2012 to 2018.

Results of the research. The analysis made it possible to conclude that bancassurance is an important distribution channel for insurance products with high development potential. However, in the analysed period, sales through this channel showed a downward trend, which was mainly caused by the introduction of new recommendations and legal regulations concerning the distribution of insurance products.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bankier.pl, 2019, Raport Polska bankowość w liczbach IV kwartał 2018, https://prnews.pl/wp-content/uploads/2019/04/polska_bankowosc_w_liczbach_iv_kw_2018.pdf [dostęp: 8.03.2020].
Google Scholar

Borowiec, L. (2011). Zintegrowany model bancassurance na polskim rynku finansowym. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 158.
Google Scholar

Czubała, A. (1997). Dystrybucja. W: J. Altkorn, red., Podstawy marketingu, Kraków: Wydawnictwo Instytut Marketingu.
Google Scholar

Dołhasz, M., Fudaliński, J., Kosała, M., Smutek, H. (2009). Podstawy zarządzania. Koncepcje – strategie – zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Google Scholar

Dominiak M. (2018). Organizacja działalności prywatnych zakładów ubezpieczeń. W: M. Iwanicz-Drozdowska, red., Ubezpieczenia, Warszawa: Wydawnictwo PWE.
Google Scholar

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego.
Google Scholar

Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie dystrybucji ubezpieczeń.
Google Scholar

Filkiewicz S. (2009). Zarządzanie relacjami z klientem na bazie wiedzy. W: J. Komorowski, J. Moczydłowska, red., Innowacyjne metody i techniki zarządzania w przedsiębiorstwie. Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku.
Google Scholar

Gocałek, A. (2019). Przewodnicząca Zespołu ds. Bancassurance i Sprzedaży Affinity PIU, 17.10.2019, XI Kongres Bancassurance, ZBP, www.zbp.pl/aktualnosci/wydarzenia/XI-Kongres-Bancassurance [dostęp 16.01.2020].
Google Scholar

KNF, 2012–2018, Biuletyn roczny. Rynek ubezpieczeń. Sprawozdanie statystyczne.
Google Scholar

KNF, 2013–2018, Biuletyn roczny. Rynek ubezpieczeń. Informacje o pośrednikach.
Google Scholar

KNF, 2014, Rekomendacja U dotycząca dobrych praktyk w zakresie bancassurance.
Google Scholar

KNF, 2016a, Rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące badania adekwatności produktu.
Google Scholar

KNF, 2016b, Rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące systemu zarządzania produktem.
Google Scholar

KNF, 2018, Biuletyn roczny. Rynek ubezpieczeń. Informacje o krajowych zakładach ubezpieczeń.
Google Scholar

Lisowski, J., Zieniewicz, M. (2015). Zmiany w kanale agencyjnym na rynku ubezpieczeniowym w Polsce. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin, DOI:10.17951/h.2015. 49.4.335.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/h.2015.49.4.335

Makowiecki, A. (2012). III rekomendacja dobrych praktyk. Gazeta ubezpieczeniowa, 46.
Google Scholar

Malinowska, K. (2017). Pojęcie zarządzania produktem ubezpieczeniowym w świetle dyrektywy o dystrybucji ubezpieczeń i przepisów implementacyjnych. Wiadomości Ubezpieczeniowe, 1.
Google Scholar

Maśniak, D. (2015). Ramy prawne bancassurance. Gdańskie Studia Prawnicze, t. XXXIII.
Google Scholar

Orłowski, C. (2015). Bancassurance z punktu widzenia Rzecznika Ubezpieczonych. Monitor Ubezpieczeniowy, 62.
Google Scholar

PIU, 2016, Polski Rynek Bancassurance.
Google Scholar

PIU, 2017, Polski Rynek Bancassurance.
Google Scholar

PIU, 2018, Polski Rynek Bancassurance. Rodek, K., Visan, J. (1997). Marketing ubezpieczeń na życie, Warszawa: Poltext.
Google Scholar

Stęplewska, K. (2015). Pośrednik ubezpieczeniowy a wizerunek towarzystwa ubezpieczeń na życie. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 1.
Google Scholar

UKNF, 2019, Przegląd sytuacji finansowej i rynkowej banków notowanych na GPW oraz inwestorów strategicznych w latach 2014-2018 na podstawie danych Bloomberg.
Google Scholar

Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, Dz.U. 2015 poz. 1844 ze zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, Dz.U. 2017 poz. 2486 ze zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe, Dz.U. 1997 Nr 140 poz. 939 ze zm.
Google Scholar

Witkowska, J. (2008). Kanały dystrybucji usług ubezpieczeniowych. Toruń: Wydawnictwo „Dom Organizatora”.
Google Scholar

Witkowska, J. (2016). Kanały dystrybucji ubezpieczeń. W: D. Ostrowska, P. Jamrózm, red., Ubezpieczenia gospodarcze i społeczne w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.Pl.
Google Scholar

ZBP, 2009, Rekomendacja (I) dobrych praktyk na polskim rynku bancassurance w zakresie ubezpieczeń ochronnych powiązanych z produktami bankowymi.
Google Scholar

ZBP, PIU, 2010, Rekomendacja (II) w sprawie dobrych praktyk w zakresie ubezpieczeń finansowych powiązanych z produktami bankowymi zabezpieczonymi hipotecznie.
Google Scholar

ZBP, PIU, 2012, Rekomendacja (III) dobrych praktyk na polskim rynku bancassurance w zakresie ubezpieczeń z elementem inwestycyjnym lub oszczędnościowym.
Google Scholar

[www1] www.zbp.pl/aktualnosci/wydarzenia/XI-Kongres-Bancassurance [dostęp: 16.01.2020] XI Kongres Bancassurance.
Google Scholar

[www2] www.pkobp.pl/klienci-indywidualni/ubezpieczenia/ubezpieczenia-wycofane-z-oferty/polisa-dlugoterminowego-inwestowania/ [dostęp: 19.02.2020], Polisa długoterminowego inwestowania przygotowana przez PKO Życie dla klientów PKO BP.
Google Scholar

[www3] file:///C:/Users/Start/Downloads/20190405-informacja-agenta-ubezpieczeniowego-idd.pdf [dostęp: 17.01.2020].
Google Scholar

[www4] www.aliorbank.pl/dodatkowe-informacje/przydatne-dokumenty/dokumenty-prawne.html [dostęp: 17.01.2020].
Google Scholar

[www5] file:///C:/Users/Start/Downloads/pelnomocnictwo-metlife.pdf [dostęp: 17.01.2020].
Google Scholar

[www6] file:///C:/Users/Start/Downloads/informacja-agenta-ubezpieczeniowego-bez-ryczaltu.pdf [dostęp: 17.01.2020].
Google Scholar

[www7] www.pkobp.pl/media_files/03797394-1f15-4f4b-8a4c-08dbee4068ac.pdf [dostęp: 17.02.2020].
Google Scholar

[www8] www.ing.pl/_fileserver/item/1119939 [dostęp: 17.02.2020].
Google Scholar

Published

2021-06-30

How to Cite

Stęplewska, K. (2021). The Importance of Bancassurance in Sales Management Process of Insurance Products (Analysis of Statistical Data since 2012–2018). Journal of Finance and Financial Law, 2(30), 137–160. https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.30.09

Issue

Section

Article