Looking for „Self” at the Intersection of „Master/master” Discourses

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.09

Mots-clés :

Master/master–disciple relationship, scientific (academic) auto/biography, hermeneutics of the subject, Michel Foucault, reflexivity

Résumé

The article discusses the problem of constructing the identity of the modern subject that appears at the intersection of lived experience and the description of it. It is treated as instrumental, a sphere of Master/master–disciple relationship, framed by the author as “existing in a Master/master universe.” The results of the author’s own research on scientific (academic) auto/biographies, as well as other resources revealing different aspects of the Master/master–disciple relationship, serve as the main point of reference for creating the descriptive, interpretive, and analytical layers of the article. They are presented in a mode of anthropologically-oriented text analysis supported by—located in the context of Polish educational sciences—Michel Foucault’s concept of “the hermeneutics of the subject.”

Biographie de l'auteur

Marcin Kafar, University of Lodz, Department of Educational Studies

Kafar Marcin – assistant professor at the Department of Educational Studies of the University of Lodz; editor of several book series and member of the editorial board of “NOWIS.” He is currently conducting research on scientific biographies in Poland and the United States. Recepient of internhips (2010, 2016) and visiting professor (2018) at the Department of Communication, University of South Florida, USA.

 

Références

Bielik-Robson A. (2000) Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków, Universitas.
View in Google Scholar

Davidson A. I. (1990) Spiritual Experiences and Ancient Philosophy: An Introduction to Pierre Hadot, “Critical Inquiry,” 3: 475–482.
View in Google Scholar

Dudzikowa M., Bera R. (Eds.), Transkrypcja… (2012) Transkrypcja panelu dyskusyjnego „Miałem Mistrzów — staram się podążać ich tropem(?),” “Rocznik Pedagogiczny,” Radom, Państwowy Instytut Badawczy: 7–26.
View in Google Scholar

Foucault M. (2000) Techniki siebie in: Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, transl. by D. Leszczyński, L. Rasiński, Warszawa–Wrocław, Wydawnictwo Naukowe PWN: 247–275.
View in Google Scholar

Foucault M. (2010) Troska o siebie in: Historia seksualności, transl. by T. Komendant, Warszawa, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria: 283–436.
View in Google Scholar

Foucault M. (2012) Hermeneutyka podmiotu, transl. by M. Herer, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Frank A. W. (1995) The Wounded Storyteller: Body Illness, and Ethics, Chicago, University of Chicago Press.
View in Google Scholar

Heyes C. J. (2007) Self-Transformations, Foucault, Ethics, Normalized Bodies, Oxford, Oxford University Press.
View in Google Scholar

Jäkel O. (2003) Metafory w abstrakcyjnych domenach dyskursu. Kognitywno-lingwistyczna analiza aktywności umysłowej, gospodarki i nauki, transl. by M. Banaś, B. Drąg, Kraków, Universitas.
View in Google Scholar

Kafar M. (1997) Tematy, których mi nie odradzano. Szkice z antropologii współczesności, master’s thesis written under the supervision of A. P. Wejland, Łódź.
View in Google Scholar

Kafar M. (2014) Michel Foucault as a Heterotopia in: Scientific Biographies: Between the “Professional” and “Non-Professional” Dimensions of Humanistic Experiences, M. Kafar (Ed.), “Biographical Perspectives,” vol. I, Kraków–Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 121–137.
View in Google Scholar

Kafar M., Kola A. F. (2016) Mistrzowie — preliminaria. O założeniach pewnego projektu badawczego, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne,” 2: 190–196.
View in Google Scholar

Kubinowski D. (2012) Rygor czy sztuka badań naukowych w pedagogice, “Rocznik Pedagogiczny”, M. Dudzikowa, R. Bera (Eds.), Radom, Państwowy Instytut Badawczy: 123–140.
View in Google Scholar

Kubinowski D. (2017) Między etnochoreologią stosowaną a etnopedagogią. Przykład interdyscyplinarnych badań podłużnych w działaniu, “Przegląd Pedagogiczny,” 1: 142–154.
View in Google Scholar

Kubinowski D., Nowak M. (2006) Wstęp in: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, D. Kubinowski, M. Nowak (Eds.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”: 7–14.
View in Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2015) Pedagogizacja życia społecznego — spojrzenie z oddalenia, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne,” 1: 178–189.
View in Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2019) Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar

Miłosz C. (1976) Utwory poetyckie. Poems, Ann Arbor, Michigan Slavic Publications: 316.
View in Google Scholar

Nussbaum M. (1985) Affections of the Greeks, “New York Times Book Review,” November 10: 13.
View in Google Scholar

Osiatyński W. (1980) Myślenie i twórczość, czyli o potrzebie tolerancji (Władimir S. Bibler) in: Zrozumieć świat. Rozmowy z uczonymi radzieckimi, Warszawa, Czytelnik: 347–359.
View in Google Scholar

Sendyka R. (2015) Od kultury ja do kultury siebie. O zwrotnych formach w projektach tożsamościowych, Kraków, Universitas.
View in Google Scholar

Skarga B. (2004) Ślad i obecność, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Sulima R. (1995) Józef Tkaczuk i inni, czyli o imionach widywanych na murach.
View in Google Scholar

Przyczynek do etnografii miasta, “Polska Sztuka Ludowa. Konteksty,” 2: 52–64.
View in Google Scholar

Słownik Języka Polskiego PWN, (1999) Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Tokarska-Bakir J. (1995) Dalsze dzieje syna marnotrawnego. Projekt etnografii nieprzezroczystej, “Polska Sztuka Ludowa. Konteksty,” 1: 13–22.
View in Google Scholar

Wejland A. P. (2004a) Wspólnota świadectwa. Charyzmatyczne opowieści o uzdrowieniu, “Łódzkie Studia Etnograficzne,” 43, Łódź, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze: 29–77.
View in Google Scholar

Wejland A. P. (2004b) Jak żegnać lokalne paradygmaty. O metodologii wywiadu i naukowych wspólnotach dyskursu, “Kultura i Społeczeństwo,” 1: 207–220.
View in Google Scholar

Wejland A. P. (2013) Zaangażowanie i autobiografia in: M. Kafar, W świecie wygnańców, wdów i sierot. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej, “Perspektywy Biograficzne,” vol. 3, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 9–17.
View in Google Scholar

Wejland A. P. (2014) Horizon—Conversion—Narration: Identity and Otherness in the Scientific World of the Humanists in: M. Kafar (Ed.), Scientific Biographies: Between the “Professional” and “Non-Professional” Dimensions of Humanistic Experiences, “Biographical Perspectives,” vol. I, Kraków–Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 21–42.
View in Google Scholar

Witkowski L. (2007a) Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, vol. III, Warszawa, IBE.
View in Google Scholar

Witkowski L. (2007b) Mistrz jako obosieczna zasada komunikacji (dylematy pedagogiczne) in: L. Witkowski, Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, vol. III, Warszawa, IBE: 266–277.
View in Google Scholar

Witkowski L. (2007c) Wstęp do problemu fenomenologii czytania in: L. Witkowski, Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, vol. III, Warszawa, IBE: 29–66.
View in Google Scholar

Witkowski L. (2013) Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls.” Witkowski L. (2014) Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls.”
View in Google Scholar

Witkowski M. (2014) Zbrodniarz i dziewczyna, Warszawa, Świat Książki.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2019-09-30

Comment citer

Kafar, M. (2019). Looking for „Self” at the Intersection of „Master/master” Discourses. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 8(1), 126–147. https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.09

Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice