Looking for „Self” at the Intersection of „Master/master” Discourses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.09

Keywords:

Master/master–disciple relationship, scientific (academic) auto/biography, hermeneutics of the subject, Michel Foucault, reflexivity

Abstract

The article discusses the problem of constructing the identity of the modern subject that appears at the intersection of lived experience and the description of it. It is treated as instrumental, a sphere of Master/master–disciple relationship, framed by the author as “existing in a Master/master universe.” The results of the author’s own research on scientific (academic) auto/biographies, as well as other resources revealing different aspects of the Master/master–disciple relationship, serve as the main point of reference for creating the descriptive, interpretive, and analytical layers of the article. They are presented in a mode of anthropologically-oriented text analysis supported by—located in the context of Polish educational sciences—Michel Foucault’s concept of “the hermeneutics of the subject.”

Author Biography

Marcin Kafar, University of Lodz, Department of Educational Studies

Kafar Marcin – assistant professor at the Department of Educational Studies of the University of Lodz; editor of several book series and member of the editorial board of “NOWIS.” He is currently conducting research on scientific biographies in Poland and the United States. Recepient of internhips (2010, 2016) and visiting professor (2018) at the Department of Communication, University of South Florida, USA.

 

References

Bielik-Robson A. (2000) Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków, Universitas.
Google Scholar

Davidson A. I. (1990) Spiritual Experiences and Ancient Philosophy: An Introduction to Pierre Hadot, “Critical Inquiry,” 3: 475–482.
Google Scholar

Dudzikowa M., Bera R. (Eds.), Transkrypcja… (2012) Transkrypcja panelu dyskusyjnego „Miałem Mistrzów — staram się podążać ich tropem(?),” “Rocznik Pedagogiczny,” Radom, Państwowy Instytut Badawczy: 7–26.
Google Scholar

Foucault M. (2000) Techniki siebie in: Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, transl. by D. Leszczyński, L. Rasiński, Warszawa–Wrocław, Wydawnictwo Naukowe PWN: 247–275.
Google Scholar

Foucault M. (2010) Troska o siebie in: Historia seksualności, transl. by T. Komendant, Warszawa, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria: 283–436.
Google Scholar

Foucault M. (2012) Hermeneutyka podmiotu, transl. by M. Herer, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Frank A. W. (1995) The Wounded Storyteller: Body Illness, and Ethics, Chicago, University of Chicago Press.
Google Scholar

Heyes C. J. (2007) Self-Transformations, Foucault, Ethics, Normalized Bodies, Oxford, Oxford University Press.
Google Scholar

Jäkel O. (2003) Metafory w abstrakcyjnych domenach dyskursu. Kognitywno-lingwistyczna analiza aktywności umysłowej, gospodarki i nauki, transl. by M. Banaś, B. Drąg, Kraków, Universitas.
Google Scholar

Kafar M. (1997) Tematy, których mi nie odradzano. Szkice z antropologii współczesności, master’s thesis written under the supervision of A. P. Wejland, Łódź.
Google Scholar

Kafar M. (2014) Michel Foucault as a Heterotopia in: Scientific Biographies: Between the “Professional” and “Non-Professional” Dimensions of Humanistic Experiences, M. Kafar (Ed.), “Biographical Perspectives,” vol. I, Kraków–Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 121–137.
Google Scholar

Kafar M., Kola A. F. (2016) Mistrzowie — preliminaria. O założeniach pewnego projektu badawczego, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne,” 2: 190–196.
Google Scholar

Kubinowski D. (2012) Rygor czy sztuka badań naukowych w pedagogice, “Rocznik Pedagogiczny”, M. Dudzikowa, R. Bera (Eds.), Radom, Państwowy Instytut Badawczy: 123–140.
Google Scholar

Kubinowski D. (2017) Między etnochoreologią stosowaną a etnopedagogią. Przykład interdyscyplinarnych badań podłużnych w działaniu, “Przegląd Pedagogiczny,” 1: 142–154.
Google Scholar

Kubinowski D., Nowak M. (2006) Wstęp in: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, D. Kubinowski, M. Nowak (Eds.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”: 7–14.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2015) Pedagogizacja życia społecznego — spojrzenie z oddalenia, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne,” 1: 178–189.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2019) Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Miłosz C. (1976) Utwory poetyckie. Poems, Ann Arbor, Michigan Slavic Publications: 316.
Google Scholar

Nussbaum M. (1985) Affections of the Greeks, “New York Times Book Review,” November 10: 13.
Google Scholar

Osiatyński W. (1980) Myślenie i twórczość, czyli o potrzebie tolerancji (Władimir S. Bibler) in: Zrozumieć świat. Rozmowy z uczonymi radzieckimi, Warszawa, Czytelnik: 347–359.
Google Scholar

Sendyka R. (2015) Od kultury ja do kultury siebie. O zwrotnych formach w projektach tożsamościowych, Kraków, Universitas.
Google Scholar

Skarga B. (2004) Ślad i obecność, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Sulima R. (1995) Józef Tkaczuk i inni, czyli o imionach widywanych na murach.
Google Scholar

Przyczynek do etnografii miasta, “Polska Sztuka Ludowa. Konteksty,” 2: 52–64.
Google Scholar

Słownik Języka Polskiego PWN, (1999) Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Tokarska-Bakir J. (1995) Dalsze dzieje syna marnotrawnego. Projekt etnografii nieprzezroczystej, “Polska Sztuka Ludowa. Konteksty,” 1: 13–22.
Google Scholar

Wejland A. P. (2004a) Wspólnota świadectwa. Charyzmatyczne opowieści o uzdrowieniu, “Łódzkie Studia Etnograficzne,” 43, Łódź, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze: 29–77.
Google Scholar

Wejland A. P. (2004b) Jak żegnać lokalne paradygmaty. O metodologii wywiadu i naukowych wspólnotach dyskursu, “Kultura i Społeczeństwo,” 1: 207–220.
Google Scholar

Wejland A. P. (2013) Zaangażowanie i autobiografia in: M. Kafar, W świecie wygnańców, wdów i sierot. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej, “Perspektywy Biograficzne,” vol. 3, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 9–17.
Google Scholar

Wejland A. P. (2014) Horizon—Conversion—Narration: Identity and Otherness in the Scientific World of the Humanists in: M. Kafar (Ed.), Scientific Biographies: Between the “Professional” and “Non-Professional” Dimensions of Humanistic Experiences, “Biographical Perspectives,” vol. I, Kraków–Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 21–42.
Google Scholar

Witkowski L. (2007a) Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, vol. III, Warszawa, IBE.
Google Scholar

Witkowski L. (2007b) Mistrz jako obosieczna zasada komunikacji (dylematy pedagogiczne) in: L. Witkowski, Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, vol. III, Warszawa, IBE: 266–277.
Google Scholar

Witkowski L. (2007c) Wstęp do problemu fenomenologii czytania in: L. Witkowski, Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, vol. III, Warszawa, IBE: 29–66.
Google Scholar

Witkowski L. (2013) Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls.” Witkowski L. (2014) Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls.”
Google Scholar

Witkowski M. (2014) Zbrodniarz i dziewczyna, Warszawa, Świat Książki.
Google Scholar

Downloads

Published

2019-09-30

How to Cite

Kafar, M. (2019). Looking for „Self” at the Intersection of „Master/master” Discourses. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 8(1), 126–147. https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.09

Most read articles by the same author(s)