Response to a polemic – more about the publications in English by Polish scholars, specialists in the social sciences and the humanities
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.2.12Keywords:
scientific publications, careers, evaluation, Impact FactorAbstract
This text constitutes a response to the polemic reaction on my previous publication regarding the key issue within the Polish scientists’ careers (specialists in the humanities and the social sciences) – evaluation of their academic achievements on grounds of their publications in English in a specific high-ranking English-language journals. This time, I analyze the questions below related to the reliability of Web browsers, the scientific credibility of the Impact Factor, and to the different kinds of bias causing ineffectiveness of the commonly used bibliometric practices within the discussed scientific areas. Moreover, this article discusses the issue concerning publishing Polish scientists’ non-English articles. It also presents a problem of a wide dissemination of Polish knowledge abroad, indicating the validity of ascientific world perception, which is different from the anglocentric one. The text is enriched with a chosen current literature, which complements the presented analysis.
Downloads
References
Bauman Zygmunt (1998) Globalization: The Human Consequences. New York: Columbia University Press.
Google Scholar
Callaway Ewen (2011) Report finds massive fraud at Dutch universities. „Nature”, vol. 479, November 1 [dostęp 13 czerwca 2012 r.]. Dostępny w Internecie http://www.nature.com/news/2011/111101/full/479015a.html
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1038/479015a
Konecki Krzysztof T., Chomczyński Piotr, red., (2012) Słownik socjologii jakościowej. Warszawa: Difin.
Google Scholar
Kryński Stefan (b.d.) Kartki ze wspomnień starego Profesora. Kartka dwudziesta dziewiąta [dostęp 25 maja 2012 r.]. Dostępny w Internecie http://www.lwow.home.pl/weigl/krynski.html
Google Scholar
Lamont Michèle (2009) How Professors Think. Inside the Curious World of Academic Judgment. Cambridge: Harvard University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4159/9780674054158
LSE Public Policy Group (b.d.) Maximizing the Impacts of Your Research: A Handbook for Social Scientists [dostęp 31 maja 2012 r.]. Dostępny w Internecie http://www2.lse.ac.uk/government/research/resgroups/LSEPublicPolicy/Docs/LSE_Impact_Handbook_April_2011.pdf
Google Scholar
Merton Robert (1988) The Matthew Effect in Science, II Cumulative Advantage and the Symbolism of Intellectual Property. „ISIS“, vol. 79, no. 4, s. 606–623 [dostęp 16 lipca 2012 r.]. Dostępny w Internecie http://www.uri.edu/advance/files/pdf/matthewii.pdf
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/354848
Sample Ian (2012) Harvard University says it can’t afford journal publishers‘ prices. „The Guardian”, April 24 [dostęp 31 maja 2012 r.]. Dostępny w Internecie http://www.guardian.co.uk/science/2012/apr/24/harvard-university-journal-publishers-prices
Google Scholar
Sorokowski Piotr (2012) Polemika z tekstem: Selektywna analiza problemu publikacji humanistów i przedstawicieli nauk społecznych w języku angielskim (Wagner 2012). „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 2, s. 260‒277. Dostępny w Internecie http://www.przegladsocjologiijakosciowej.org
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.2.11
Ritzer George (1993) The McDonaldization of Society. Thousand Oaks: Pine Forge Press.
Google Scholar
Wagner Izabela (2012) Selektywna analiza problemu publikacji humanistów i przedstwicieli nauk społecznych w języku angielskim. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 1, s. 166–187 [dostęp 29 maja 2012 r.]. Dostępny w Internecie http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume18/PSJ_8_1_Wagner.pdf
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.1.08
Zuckerman Harriet (1988) The Sociology of Science [w:] Neil J. Smelser, ed., Handbook of Sociology. Newbury Park: Sage Publications, s. 511–574.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.