Child-Focused Research, Research with Children, Children as Researchers: The Ethical and Methodological Aspects of Empirical Studies in the Field of New Sociology of Children and Childhood
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.4.01Keywords:
sociology of children and childhood, research with children, child-focused research, research ethics, research methodologyAbstract
Research on childhood, including research with the participation of children, is a developing area of scientific activity undertaken within the framework of interdisciplinary ‘new childhood studies’. It is currently based on the concept of a child as an active social actor and on the principles of the 1989 UN Convention on the Rights of the Child. Conducting research focused on children, research with children, as well as research where children assume the role of researchers (co-authors of the research project) requires a deeper reflection on ethics and methodology. As a minority group subjected to discrimination and marginalization in societies and cultures, children are considered to be “sensitive” or “vulnerable” research participants. The article is based on the analysis of the literature on new childhood studies as well as on qualitative interviews with experts (researchers experienced in childhood research). In the paper, I present important ethical and methodological issues and dilemmas of research with children, along with examples of solutions adopted in this regard within new childhood studies.
Downloads
References
American Sociology Association (1999) Code of Ethics https://www.asanet.org/sites/default/files/savvy/images/asa/docs/pdf/CodeofEthics.pdf [dostęp 19.10.2021].
Google Scholar
Babbie Earl (1995) The Practice of Social Research. Belmont, London, Victoria, Ontario, Mexico, Bonn, Singapore, Tokyo: Wadsworth Publishing Company.
Google Scholar
Boni Zofia (2018) Negocjowanie „zdrowego jedzenia” w warszawskich rodzinach [w:] Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann, red., Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 172−195.
Google Scholar
Brzezińska Anna Izabela, Toeplitz Zuzanna, red. (2007) Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
Google Scholar
Brzozowska-Brywczyńska Maja (2014) Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie dziecięcej partycypacji. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 49, s. 11−27.
Google Scholar
Bunio-Mroczek Paulina (2016) Wczesne rodzicielstwo – zagrożenie czy szansa? Nastoletni rodzice z łódzkich enklaw biedy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8088-424-3
Bunio-Mroczek Paulina (2017) Od redaktora. Aktualne teoretyczne, metodologiczne i tematyczne podejścia w badaniach dzieciństwa i młodzieży w perspektywie jakościowej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 13, nr 4, s. 8−13. DOI: http://dx.doi.org/10.18778/1733-8069.13.4.01 www.przegladsocjologiijakosciowej.org [dostęp 30.11.2017].
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.4.01
Bunio-Mroczek Paulina (2021) Dzieci w procesie odnowy miasta. Na przykładzie Gminnego Programu Rewitalizacji miasta Łodzi. Odczyt zaprezentowany 20.05.2021 r. podczas XXXVIII Konferencji Polityków Społecznych i Jubileuszu Instytutu Gospodarstwa Społecznego pt. „Teoria i praktyka polityki społecznej”, 19–21 maja 2021 r.
Google Scholar
Corsaro William A. (2015) The Sociology of Childhood. Fourth Edition. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: SAGE.
Google Scholar
Dzieci wciąż głosu nie mają. Czy w ogóle je lubimy? Wywiad Joanny Cieśli z Ewą Maciejewską-Mroczek. „Polityka”, 11 lipca 2020 r. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1961732,1,dzieci-wciazglosu-nie-maja-czy-w-ogole-je-lubimy.read [dostęp 13.07.2021].
Google Scholar
Favretto Anna Rosa, Fucci Stefania, Zaltron Francesca (2018) Codziennie praktyki w zdrowiu i chorobie. Metodologiczne rozważania nad kompetencjami dzieci [w:] Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann, red., Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 80−100.
Google Scholar
Gabriel Norman (2017) The Sociology of Early Childhood. Critical Perspectives. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: SAGE.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781473982918
James Alison, James Adrian (2012) Key concepts in Childhood Studies. Second Edition. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: SAGE.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781526435613
Jemielniak Dariusz, red. (2012) Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Jones Adele (2004) Involving Children and Young People as Researchers [w:] Sandy Fraser i in., eds., Doing Research with Children and Young People. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE, s. 113−130.
Google Scholar
Kodeks dobrych praktyk w badaniach z dziećmi prowadzonych z perspektywy nauk społecznych (w tym interdyscyplinarnych childhood studies, etnografii, antropologii kulturowej, socjologii, Interdyscyplinarny Zespół Badań nad Dzieciństwem (Ewa Maciejwska-Mroczek, Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann, Anna Witeska-Młynarczyk, współpraca: Zofia Boni, Anna Krawczyk) (2018) [w:] Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann, red., Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Warszawa: Oficyna Naukowa Warszawa, s. 27−34.
Google Scholar
Kodeks etyki socjologa. Uchwalony przez Walne Zgromadzenie Delegatów Polskiego Towarzystwa Socjologicznego dnia 25 marca 2012 r. https://pts.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/kodeks.pdf [dostęp 16.07.2021].
Google Scholar
Liamputtong Pranee (2007) Researching the Vulnerable. A Guide to Sensitive Research Methods. London, Thousand Oaks, New Dehli: SAGE.
Google Scholar
Lisek Michalska Jolanta (2012) Etyczne aspekty badań fokusowych z udziałem dzieci i młodzieży. „Acta Universitatis Lodzensis, Folia Sociologica”, nr 42, s. 33−61.
Google Scholar
Maciejewska-Mroczek Ewa (2018) Badania grupowe z udziałem dzieci. Aspekty etyczne i praktyczne [w:] Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann, red., Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 35−60.
Google Scholar
Maciejewska-Mroczek Ewa, Reimann Maria (2016) Jak zgadzają i nie zgadzają się dzieci. O (nie)równowadze sił i świadomej zgodzie w badaniach z dziećmi. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 4, s. 42–55 www.przegladsocjologiijakosciowej.org [dostęp 20.06.2021].
Google Scholar
Makaruk Katarzyna, Włodarczyk Joanna, Szredzińska Renata (2020) Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/0/e/500e0774b0109a6892ce777b0d-8595f528adea62/Negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakciepandemii.-Raport-z-badan-ilosciowych-1.pdf [dostęp 13.07.2021].
Google Scholar
Mazur Natalia (2020) Mały Polaku, jesteś nieważny. Czego dzieciaki nauczyły się w szkole przez ostatnie dwa miesiące. „Wolna sobota”, 16 maja 2020 https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,25949206,maly-polaku-jestes-niewazny-czego-dzieciaki-nauczyly-sie-w.html [dostęp 20.05.2020].
Google Scholar
Mikołajczyk-Lerman Grażyna (2017) Konwencja o prawach dziecka a realizacja praw dziecka z niepełnosprawnością w relacjach rówieśniczych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 13, nr 4, s. 30−47. DOI: http://dx.doi.org/10.18778/1733-8069.13.4.03 www.przegladsocjologiijakosciowej.org [dostęp 30.11.2017].
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.4.03
Petelewicz Marta (2016) Jakość życia dzieci a status społeczno-ekonomiczny rodziny. Teoria i badania. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8088-458-8.01
Rakoczy Marta (2017) Czy w muzeum wszystko wolno? Problemy z nowoczesnym pajdocentryzmem. „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej”, nr 19. DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2017.19.550 https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2017/19-obrazy-dla-dzieci/czy-w-muzeum-wszystko-wolno-problemy-znowoczesnym-pajdocentryzmem [dostęp: 20.10.2021].
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2017.19.550
Reimann Maria (2018) Gruby i chudy, czyli o tym, jak dzieci wyobrażają sobie zdrowego i niezdrowego człowieka [w:] Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann, red., Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Warszawa: Oficyna Naukowa s. 138−149.
Google Scholar
Statement of Ethical Practice (2017) British Sociological Association https://www.britsoc.co.uk/media/24310/bsa_statement_of_ethical_practice.pdf [dostęp 19.10.2021].
Google Scholar
Walker Marion i in. (2012) “It came up to here”: learning from children’s flood narratives. „Children’s Geographies”, vol. 10, no. 2, s. 135–150.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/14733285.2012.667916
Witeska-Młynarczyk Anna (2018) Etyka dnia codziennego w badaniach etnograficznych z dziećmi z diagnozą ADHD. Opis warstwowy [w:] Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann, red., Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 61−79.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.