Od redaktora. Aktualne teoretyczne, metodologiczne i tematyczne podejścia w badaniach dzieciństwa i młodzieży w perspektywie jakościowej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.4.01Słowa kluczowe:
dzieci, dzieciństwo, socjologia, badania jakościoweAbstrakt
W ciągu kilku ostatnich dekad powstały interdyscyplinarne studia nad dziećmi i dzieciństwem oraz nowa socjologia dzieci i dzieciństwa. Narodziły się one z przekonania o zbyt wąskim definiowaniu tego, kim jest „dziecko” i czym jest „dzieciństwo” w naukach takich jak socjologia, psychologia, etnologia, historia, geografia, prawo, ekonomia. Nowe badania nad dziećmi i dzieciństwem objęły obszary geograficzne, kulturowe i tematyczne wcześniej pomijane. Paradygmat „nowej socjologii dzieciństwa” opiera się na założeniach, że dzieciństwo jest konstruowane społecznie, a dzieci powinny być postrzegane jako ważni społeczni aktorzy. Socjologia interpretatywna i interakcjonizm symboliczny stanowią znaczącą podstawę teoretyczną dla nowej socjologii dzieci i dzieciństwa. Rozwój nowej socjologii dzieci i dzieciństwa znajduje odzwierciedlenie w powstających w ramach stowarzyszeń socjologicznych sieci tematycznych, komitetów i sekcji badawczych.
Pobrania
Bibliografia
Kehily Mary Jane (2009) Understanding childhood. An introduction to some key themes and issues [w:] Mary Jane Kehily, ed., Introduction to childhood studies. New York: Open University Press, s. 1–16.
Google Scholar
Kolankiewicz Maria (2005) Dzieci cudzoziemskie bez opieki w Polsce. „Dziecko Krzywdzone. Teorie, badania, praktyka”, t. 4, nr 3, s. 69-92.
Google Scholar
Moran-Ellis Jo (2010) Reflections on the Sociology of Childhood in the UK. „Current Sociology”, vol. 58, no. 2, s. 186–205.
Google Scholar
Ornacka Katarzyna (2013) Od socjologii do pracy socjalnej. Społeczny fenomen dzieciństwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Pine Barbara A., Drachman Diane (2005) Effective Child Welfare Practice with Immigrant and Refugee Children and Their Families. „Child Welfare”, vol. 84, no. 5, s. 537–562.
Google Scholar
Walker Marion i in. (2012) ‘It came up to here’: learning from children’s flood narratives. „Children’s Geographies”, vol. 10, no. 2 ”Children as Knowledge Producers”, s. 135–150.
Google Scholar
Woodheart Martin (2009) Children studies. Past, present, future [w:] Mary Jane Kehily, ed., Introduction to childhood studies. New York: Open University Press, s. 17–34.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.