Od redaktora. Aktualne teoretyczne, metodologiczne i tematyczne podejścia w badaniach dzieciństwa i młodzieży w perspektywie jakościowej

Autor

  • Paulina Bunio-Mroczek Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.4.01

Słowa kluczowe:

dzieci, dzieciństwo, socjologia, badania jakościowe

Abstrakt

W ciągu kilku ostatnich dekad powstały interdyscyplinarne studia nad dziećmi i dzieciństwem oraz nowa socjologia dzieci i dzieciństwa. Narodziły się one z przekonania o zbyt wąskim definiowaniu tego, kim jest „dziecko” i czym jest „dzieciństwo” w naukach takich jak socjologia, psychologia, etnologia, historia, geografia, prawo, ekonomia. Nowe badania nad dziećmi i dzieciństwem objęły obszary geograficzne, kulturowe i tematyczne wcześniej pomijane. Paradygmat „nowej socjologii dzieciństwa” opiera się na założeniach, że dzieciństwo jest konstruowane społecznie, a dzieci powinny być postrzegane jako ważni społeczni aktorzy. Socjologia interpretatywna i interakcjonizm symboliczny stanowią znaczącą podstawę teoretyczną dla nowej socjologii dzieci i dzieciństwa. Rozwój nowej socjologii dzieci i dzieciństwa znajduje odzwierciedlenie w powstających w ramach stowarzyszeń socjologicznych sieci tematycznych, komitetów i sekcji badawczych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Paulina Bunio-Mroczek - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej

Pracuje jako adiunkt w Katedrze Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Instytutu Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego. Jest magistrem stosunków międzynarodowych i doktorem socjologii. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problematyki biedy, wykluczenia społecznego, pracy socjalnej, płci kulturowej, procesów miejskiej odnowy i nierówności społecznych w miastach poprzemysłowych.

Bibliografia

Kehily Mary Jane (2009) Understanding childhood. An introduction to some key themes and issues [w:] Mary Jane Kehily, ed., Introduction to childhood studies. New York: Open University Press, s. 1–16.
Google Scholar

Kolankiewicz Maria (2005) Dzieci cudzoziemskie bez opieki w Polsce. „Dziecko Krzywdzone. Teorie, badania, praktyka”, t. 4, nr 3, s. 69-92.
Google Scholar

Moran-Ellis Jo (2010) Reflections on the Sociology of Childhood in the UK. „Current Sociology”, vol. 58, no. 2, s. 186–205.
Google Scholar

Ornacka Katarzyna (2013) Od socjologii do pracy socjalnej. Społeczny fenomen dzieciństwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Pine Barbara A., Drachman Diane (2005) Effective Child Welfare Practice with Immigrant and Refugee Children and Their Families. „Child Welfare”, vol. 84, no. 5, s. 537–562.
Google Scholar

Walker Marion i in. (2012) ‘It came up to here’: learning from children’s flood narratives. „Children’s Geographies”, vol. 10, no. 2 ”Children as Knowledge Producers”, s. 135–150.
Google Scholar

Woodheart Martin (2009) Children studies. Past, present, future [w:] Mary Jane Kehily, ed., Introduction to childhood studies. New York: Open University Press, s. 17–34.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-12-28

Jak cytować

Bunio-Mroczek, P. (2017). Od redaktora. Aktualne teoretyczne, metodologiczne i tematyczne podejścia w badaniach dzieciństwa i młodzieży w perspektywie jakościowej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13(4), 8–13. https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.4.01