Wywiady biograficzne z osobami ze środowisk wykluczenia społecznego – refleksja nad wybranymi problemami metodologicznymi i etycznymi
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.2.10Słowa kluczowe:
metoda biograficzna, wywiad narracyjny, marginalizacja, wykluczenie społeczne, dylematy metodologiczne, dylematy etyczneAbstrakt
Artykuł traktuje o problemach metodologicznych i etycznych, jakie naukowcy napotkać mogą w badaniach biograficznych realizowanych z udziałem osób ze zbiorowości zagrożonych marginalizacją. Autorka odnosi się w tekście do własnych doświadczeń związanych z realizacją projektów dotyczących przede wszystkim problematyki ubóstwa i wykluczenia społecznego, uznając, że otwarta dyskusja nad metodologią i etyką badań społecznych sprzyja zarówno doskonaleniu procedur, jak i komfortowi zarówno uczestników badań, jak i badaczy. W zakresie problemów metodologicznych w artykule uwzględniono kwestie: konstruowania próby badawczej, w tym przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, roli gatekeepers i problemów z dostępnością narratorów, problemów wynikających z różnic strukturalnych między uczestnikami badań a badaczami, a także kompetencji interpersonalnych oraz metodologicznych badaczy. W drugiej części artykułu podjęto kwestie problemów etycznych: świadomej zgody, ingerencji w życie narratorów oraz oczekiwań aktorów indywidualnych i instytucjonalnych uczestniczących w badaniach. W zakończeniu autorka rozważa możliwość wprowadzenia superwizji dla osób prowadzących wywiady narracyjne i biograficzne.
Pobrania
Bibliografia
Amundson Norm (1995) A Centric Career Counselling Model [dostęp 6 kwietnia 2019 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.counseling.org/resources/library/ERIC%20Digests/95-066.pdf.
Google Scholar
Babbie Earl (2006) Badania społeczne w praktyce. Przełożyli Witold Betkiewicz, Marta Bucholc, Przemysław Gadomski, Jacek Haman, Agnieszka Jasiewicz-Betkiewicz, Agnieszka Kloskowska-Dudzińska, Michał Kowalski, Maja Mozga. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Bernstein Basil (1990) Odtwarzanie kultury. Przełożyli Zbigniew Bokszański i Andrzej Piotrowski. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Björkenheim Johanna (2018) Towards biographical agency in health social work. Helsinki: University of Helsinki.
Google Scholar
Björkenheim Johanna, Karvinen-Niinikoski Synnove (2009) Biography, Narrative, and Rehabilitation. „European Studies on Inequalities and Social Cohesion” vol. 1/2, s. 13–127.
Google Scholar
Bunio-Mroczek Paulina (2016) Wczesne rodzicielstwo – zagrożenie czy szansa? Nastoletni rodzice z łódzkich enklaw biedy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Carrol Michael (2007) One More Time: What is Supervision. „Psychotherapy in Australia”, vol. 13, no. 3, s. 34–40.
Google Scholar
Charmaz Kathy (2009) Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie danych jakościowych. Przełożyła Barbara Komorowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Chase Susan E. (2009) Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść głosów [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, eds., Metody badań jakościowych, tom II. Przełożył Filip Schmidt. Warszawa: PWN, s. 15–56.
Google Scholar
Czarnecki Krzysztof (2015) Uwarunkowania nierówności horyzontalnych w dostępie do szkolnictwa wyższego w Polsce.„Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, t. 1(45)/2015, s. 161–189.
Google Scholar
Davies Martin (1996) Socjologia pracy socjalnej. Przełożył Bogdan Siewierski. Warszawa: Interart.
Google Scholar
Domański Henryk (2010) Nowe ogniwa nierówności edukacyjnych w Polsce. „Studia Socjologiczne”, t. 1(196), s. 7–34.
Google Scholar
Dryll Elżbieta, Cierpka Anna, red. (2011) Psychologia narracyjna. Tożsamość, dialogowość, pogranicza. Warszawa: ENETEIA.
Google Scholar
Duneier Mitchell, Harvey Molotch (1999) Talking City Trouble: InteractionalVandalism, Social Inequality, and the “Urban Interaction Problem”. „American Journal of Sociology”, vol. 104, no. 5, s. 1263–1295.
Google Scholar
Glaser Barney, Strauss Anselm L. (2009) Odkrywanie teorii ugruntowanej. Przełożył Marek Gorzko. Kraków: NOMOS.
Google Scholar
Goffman Erving (2006) Charakterystyka instytucji totalnych [w:] A. Jasińska-Kania i in. (wybór i opracowanie) Współczesne teorie socjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, t. 1, s. 316–335.
Google Scholar
Golczyńska-Grondas Agnieszka (1998) Postawy pracowników instytucji społecznych wobec klientów z enklaw [w:] Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, red., Żyć i pracować w enklawach biedy. Łódź: Instytut Socjologii UŁ, s. 184–200.
Google Scholar
Golczyńska-Grondas Agnieszka (2004) Mężczyźni z enklaw biedy. Rekonstrukcja pełnionych rół społecznych. Łódź: Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Absolwent.
Google Scholar
Golczyńska-Grondas Agnieszka (2014) „Wychowało nas państwo”. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Google Scholar
Golczyńska-Grondas Agnieszka (2016) Chybotliwa łódź. Losy wychowanków placówek opiekuńczo wychowawczych. Analiza socjologiczna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Golczyńska-Grondas Agnieszka, Marek Grondas (2013) Biographical research and treatment. Some remarks on therapeutic aspects of sociological biographical interviews [w:] Kaja Kaźmierska, red., Metoda biograficzna w naukach społecznych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 9, s. 28–49.
Google Scholar
Harvey David L., Michael H. Reed (2008) The Culture of Poverty: An Ideological Analysis [w:] David S. Byrne, eds. Social Exclusion. Critical Concepts in Sociology, vol. 1 Social exclusion – the history and use of concept. Abington: Routledge, 106–140.
Google Scholar
Helling Ingeborg K. (1990) Metoda badań biograficznych [w:] Jan Włodarek, Marek Ziółkowski, red., Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa, Poznań: PWN, s. 13–37.
Google Scholar
Jankowski Andrzej (1995) Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Kacprzak Andrzej (2011) Wizerunek mężczyzny w biografiach byłych więźniów [w:] Ewa Malinowska, red., Społeczne konteksty i dylematy realizacji ról płciowych, „Acta Universitatis Lodziensis: Folia Sociologica”, nr 39, s. 91–110.
Google Scholar
Kacprzak Andrzej (2018) Bariery i szanse (re)integracji społecznej byłych więźniów w ich biograficznym doświadczeniu. Niepublikowana praca doktorska. Łódź: Uniwersytet Łódzki.
Google Scholar
Kaźmierska Kaja (2004) Ethical aspects of biographical interviewing and analysis [w:] Prue Chamberlayne, Joanna Bornat, Ursula Apitzsch, eds., Biographical Methods and Professional Practice. An international perspective. Bristol: The Policy Press University of Bristol, s. 181–192.
Google Scholar
Kaźmierska Kaja (2012) Biography and Memory. The Generational Experience of the Shoah Survivors. Boston: Academic Studies Press.
Google Scholar
Kaźmierska Kaja (2018) Doing Biographical Research – Ethical Concerns in Changing Social Context. „Polish Sociological Review”, vol. 3(203), s. 391–409.
Google Scholar
Kodeks etyczno-zawodowy psychologa [dostęp 15 kwietnia 2019 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.ptp.org.pl/warszawa/prawo/kodeks.htm.
Google Scholar
Kodeks etyki socjologa (2012) [dostęp 6 kwietnia 2019 r.]. Dostępny w Internecie: http://pts.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/kodeks.pdf.
Google Scholar
Kodeks Narodowego Centrum Nauki dotyczący rzetelności badań naukowych i starania o fundusze na badania (2016) Załącznik do uchwały Rady NCN nr 20/2016 z dnia 3 marca 2016 [dostęp 27 października 2018 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.ncn.gov.pl/userfiles/file/konkursy_ogloszone_2016-03-15/sonata11-zal6.pdf.
Google Scholar
Konecki Krzysztof (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Kotomska Maria (2010) Podstawy pedagogiki społecznej. Materiały szkoleniowe. Kielce: Wyższa Szkoła Handlowa im. Bolesława Markowskiego.
Google Scholar
Leder Andrzej (2014) Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki historycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar
Levitas Ruth (2005) Inclusive Society. Houndmills, New York: Palgrave Macmillan.
Google Scholar
Lewis Oscar (2008) ‘The Culture of Poverty’, La Vida [w:] David S. Byrne, ed., Social Exclusion. Critical Concepts in Sociology vol. I Social exclusion – the history and use of concept. Abingdon: Routledge, s. 95–105.
Google Scholar
Lister Ruth i in. (2000) Where are ‘the Poor’ in the Future of Poverty Research? [w:] Jonathan Bradshaw, Roy Sainsbury, eds., Researching Poverty. Aldershot: Ashgate, s. 284–304.
Google Scholar
Niedbalski Jakub (2016) Dylematy etyczne i problemy metodologiczne warsztatu badacza na przykładzie badań prowadzonych w środowisku osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnością fizyczną. „Studia Humanistyczne AGH”, t. 15/4, s. 37–53.
Google Scholar
Niedbalski Jakub (2017) Wymiary, konteksty i wzory karier. Proces stawania się sportowcem przez osoby z niepełnosprawnością fizyczną – analiza społecznych mechanizmów (re)konstruowania tożsamości. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Oltmann, Shannon M. (2016) Qualitative Interviews: A Methodological Discussion of the Interviewer and Respondent Contexts.
Google Scholar
„Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, vol. 17(2), Art. 15 [dostęp 27 października 2018r.]. Dostępny w Internecie: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs1602156.
Google Scholar
O’Neill Maggie (2018) Walking, well-being and community: racialized mothers building cultural citizenship using participatory arts and participatory action research. „Ethnic and Racial Studies”, vol. 41:1, s. 73–97.
Google Scholar
Rakowski Witold (2000) Sytuacja środowiska studenckiego. Pochodzenie społeczne i status materialny. Kancelaria Sejmu Biuro Studiów i Ekspertyz, ekspertyza wykonana na zlecenie Biura Studiów i Ekspertyz [dostęp 3 maja 2017 r.]. Dostępny w Internecie: http://biurose.sejm.gov.pl/teksty_pdf_00/e-208.pdf.
Google Scholar
Rosenthal Gabriele (2003) The Healing Effects of Storytelling: On the Conditions of Curative Storytelling in the Context of Research and Counseling. „Qualitative Inquiry”, vol. 6, s. 915–933.
Google Scholar
Rosenthal Gabriele (2018) Challenges of Biographical Research [w:] Markus S. Schulz, ed., Frontiers of Global Sociology. Research Perspectives for the 21st Century. Berlin, New York: ISA, s. 268–275.
Google Scholar
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Google Scholar
Schütze Fritz (2012) Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne [w:] Kaja Kaźmierska, red., Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS, s. 141–278.
Google Scholar
Silver Hilary (1994) Social exclusion and social solidarity. Three paradigms. „International Labour Review”, vol. 133, 1994/5-6, s. 531–578.
Google Scholar
Suchańska Anna (1993) Trójkąt dramatyczny i gry ratownicze [w:] Santorski J. red. ABC psychologicznej pomocy. Warszawa: Jacek Santorski & CO. Agencja Wydawnicza, s. 71−84.
Google Scholar
Surmiak Adrianna (2018) Confidentiality in Qualitative Research Involving Vulnerable Participants: Researchers’ Perspectives. “Forum: Qualitative Social Research. Sozialforschung”, vol. 19, No. 3, Art. 12 September 2018.
Google Scholar
Ślęzak Izabela (2016) Praca kobiet świadczących usługi seksualne w agencjach towarzyskich. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Tarkowska Elżbieta, red. (2013a) Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego. Warszawa: IFiS PAN, s. 381–436.
Google Scholar
Tarkowska Elżbieta (2013b) Wprowadzenie. Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego [w:] Elżbieta Tarkowska, red., Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, s. 9–46.
Google Scholar
Tarkowska Elżbieta (2013c) Bieda, ubóstwo i inne kategorie dyskursu akademickiego w Polsce [w:] Elżbieta Tarkowska, red., Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, s. 49–88.
Google Scholar
Tarkowska Elżbieta (2013d) Biedni o biedzie, biedni o sobie [w:] Elżbieta Tarkowska, red., Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, s. 381−436.
Google Scholar
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego. Dz.U. 1994 nr 111 poz. 535.
Google Scholar
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny. Dz.U. 1997 nr 88 poz. 553.
Google Scholar
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego. Dz.U. 1997 nr 89 poz. 555.
Google Scholar
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Ochronie danych osobowych tekst jednolity: Dz. U. 2016 r. poz. 922.
Google Scholar
Wacquant Löic (2008) Urban Outcast. A Comparative Sociology of Advanced Marginality. Cambridge: Policy Press.
Google Scholar
Waniek Katarzyna (2012) Polish Immigrants to Germany. Biographical analysis of narrative interviews with young Polish people who left for Germany between 1989 and 1999. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Warzywoda-Kruszyńska Wielisława, Golczyńska-Grondas Agnieszka (2010) Wzmocnić szanse i osłabić transmisję biedy wśród mieszkańców miast województwa łódzkiego – WZLOT. Raport końcowy + Rekomendacje. Łódź: Wydawnictwo Biblioteka, IS UŁ.
Google Scholar
Warzywoda-Kruszyńska Wielisława, Bogdan Jankowski (2013) Ciągłość i zmiana w łódzkich enklawach biedy. Łódź: Wyd. UŁ.
Google Scholar
Wootton Barbara (1959) Social Science and Social Pathology. New York: MacMillan.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.