Solidarność zawodowa jako wynik socjalizacji wtórnej. Na przykładzie zawodu lekarza
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.2.1.06Słowa kluczowe:
Solidarność zawodowa, techniki neutralizacji, rytuały inicjacyjne, rytuały integracyjne, grupy profesjonalne, wartości grupowe, monopolizacja czasuAbstrakt
Artykuł ten prezentuje wnioski z badań przeprowadzonych w oparciu o metodologię teorii ugruntowanej z wykorzystaniem jakościowych technik badawczych. W artykule zaprezentowane zostały elementy i mechanizmy budowania i podtrzymywania solidarności zawodowej lekarzy, stosowane w trakcie edukacji na uczelni medycznej. Są nimi: przekazywane w procesie nauczania techniki neutralizacyjne, stechnicyzowany język, wiedza merytoryczna i tzw. niby-wiedza, monopolizacja czasu, wyznawane przez środowisko wartości, samokontrola, wspieranie członków swojego środowiska oraz występujące tu rytuały inicjacyjne i integracyjne.
Pobrania
Bibliografia
Asklepios. Nasze Sprawy. Pismo Studentów Uniwersytetu Medycznego 1.
Google Scholar
Borowicz, Ryszard (1998) “Socjalizacja.” S. 42-46 w Encyklopedia Socjologii, tom 4, (Red.) W. Kwaśniewicz i In. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre i Jean-Claude Passeron (1990) Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Becker Howard S., Blanche Geer, Everett C. Hughes, Anzelm Strauss (1961) Boys in White. Student Culture in Medical School. Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar
Domachowski, Waldemar (1998) Przewodnik po psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Ecarius, Jutta (2001) ”Jakościowe metody badań nad socjalizacją w naukach o wychowaniu.” S. 93-110 w Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały, (Red.) D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Freidson Eliot (2004) Professionalism. The third logic. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar
Goffman, Erving (2000) Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Goodman, Norman (1997) Wstęp do Socjologii. Poznań: Zysk i S-ka.
Google Scholar
Hammarsley, Martyn i Paul Atkinson (2000) Metody badań terenowych. Poznań: Zysk i S-ka.
Google Scholar
Hughes, Everett (1997) “Careers.“ Qualitative Sociology 20(3):389-397.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1023/A:1024731416961
Konecki, Krzysztof (1992) Nowi pracownicy a kultura organizacyjna. Studium folkloru fabrycznego. Folia Sociologica 24.
Google Scholar
Konecki, Krzysztof (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Maisonneuve, Jean (1995) Rytuały dawne i współczesne. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Mazur, Joanna (1998) “Grupa Społeczna.” S. 260-267 w Encyklopedia Socjologii, tom 1, (Red.) W. Kwaśniewicz i In. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Miles, Mathew B. i Michael A. Huberman (2000) Analiza danych jakościowych. Białystok: Trans Humana.
Google Scholar
Nelson, E.D. i R. D Lambert,. (2001) “Sticks, stones and semantics: The Ivory Tower Bully’s Vocabulary of Motives.” Qualitative Sociology 24(1):83-106.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1023/A:1026695430820
Sokołowska, Magdalena (1980) Granice medycyny. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Sokołowska, Magdalena (1986) Socjologia medycyny. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar
Sykes, Gresham i David Matza (1979) “Techniques of Neutralization: A theory of Deliquency.” S. 497-504 w Social Interaction. Introductory Readings in Sociology, (Red.) H. Robboy, S. Greenblatt, C. Clark. New York: St. Martin Press.
Google Scholar
Szczepański, Jan (1970) Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Turner, Victor (1975) Dramas, Fields and Metaphors. Symbolic Action in Human Society. Londyn: Cornell University Press.
Google Scholar
Urbaniak-Zając, Danuta i Jacek Piekarski (2001) ”Badania jakościowe-uwagi wprowadzające.” S. 13-31 w Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały, (Red.) D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
https://www.nfz-lublin.pl/ z 9 lutego 2005
Google Scholar
Zimbardo, Philip G. i Floyd L. Ruch (1988) Psychologia i życie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.