Solidarność zawodowa jako wynik socjalizacji wtórnej. Na przykładzie zawodu lekarza

Autor

  • Dominika Byczkowska Uniwersytet Łódzki, Polska

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.2.1.06

Słowa kluczowe:

Solidarność zawodowa, techniki neutralizacji, rytuały inicjacyjne, rytuały integracyjne, grupy profesjonalne, wartości grupowe, monopolizacja czasu

Abstrakt

Artykuł ten prezentuje wnioski z badań przeprowadzonych w oparciu o metodologię teorii ugruntowanej z wykorzystaniem jakościowych technik badawczych. W artykule zaprezentowane zostały elementy i mechanizmy budowania i podtrzymywania solidarności zawodowej lekarzy, stosowane w trakcie edukacji na uczelni medycznej. Są nimi: przekazywane w procesie nauczania techniki neutralizacyjne, stechnicyzowany język, wiedza merytoryczna i tzw. niby-wiedza, monopolizacja czasu, wyznawane przez środowisko wartości, samokontrola, wspieranie członków swojego środowiska oraz występujące tu rytuały inicjacyjne i integracyjne.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Dominika Byczkowska - Uniwersytet Łódzki, Polska

Dominika Byczkowska (mgr) – asystentka w Katedrze Socjologii Organizacji i Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, członkini zespołu doradczego Przeglądu Socjologii Jakościowej.

Do jej głównych obszarów zainteresowań należą: metodologia teorii ugruntowanej, socjologia jakościowa, socjalizacja wtórna w grupach zawodowych i hobbystycznych oraz socjologia tańca.

Bibliografia

Asklepios. Nasze Sprawy. Pismo Studentów Uniwersytetu Medycznego 1.
Google Scholar

Borowicz, Ryszard (1998) “Socjalizacja.” S. 42-46 w Encyklopedia Socjologii, tom 4, (Red.) W. Kwaśniewicz i In. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Bourdieu, Pierre i Jean-Claude Passeron (1990) Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Becker Howard S., Blanche Geer, Everett C. Hughes, Anzelm Strauss (1961) Boys in White. Student Culture in Medical School. Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar

Domachowski, Waldemar (1998) Przewodnik po psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Ecarius, Jutta (2001) ”Jakościowe metody badań nad socjalizacją w naukach o wychowaniu.” S. 93-110 w Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały, (Red.) D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Freidson Eliot (2004) Professionalism. The third logic. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar

Goffman, Erving (2000) Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar

Goodman, Norman (1997) Wstęp do Socjologii. Poznań: Zysk i S-ka.
Google Scholar

Hammarsley, Martyn i Paul Atkinson (2000) Metody badań terenowych. Poznań: Zysk i S-ka.
Google Scholar

Hughes, Everett (1997) “Careers.“ Qualitative Sociology 20(3):389-397.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1023/A:1024731416961

Konecki, Krzysztof (1992) Nowi pracownicy a kultura organizacyjna. Studium folkloru fabrycznego. Folia Sociologica 24.
Google Scholar

Konecki, Krzysztof (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Maisonneuve, Jean (1995) Rytuały dawne i współczesne. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Mazur, Joanna (1998) “Grupa Społeczna.” S. 260-267 w Encyklopedia Socjologii, tom 1, (Red.) W. Kwaśniewicz i In. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Miles, Mathew B. i Michael A. Huberman (2000) Analiza danych jakościowych. Białystok: Trans Humana.
Google Scholar

Nelson, E.D. i R. D Lambert,. (2001) “Sticks, stones and semantics: The Ivory Tower Bully’s Vocabulary of Motives.” Qualitative Sociology 24(1):83-106.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1023/A:1026695430820

Sokołowska, Magdalena (1980) Granice medycyny. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Sokołowska, Magdalena (1986) Socjologia medycyny. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar

Sykes, Gresham i David Matza (1979) “Techniques of Neutralization: A theory of Deliquency.” S. 497-504 w Social Interaction. Introductory Readings in Sociology, (Red.) H. Robboy, S. Greenblatt, C. Clark. New York: St. Martin Press.
Google Scholar

Szczepański, Jan (1970) Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Turner, Victor (1975) Dramas, Fields and Metaphors. Symbolic Action in Human Society. Londyn: Cornell University Press.
Google Scholar

Urbaniak-Zając, Danuta i Jacek Piekarski (2001) ”Badania jakościowe-uwagi wprowadzające.” S. 13-31 w Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały, (Red.) D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

https://www.nfz-lublin.pl/ z 9 lutego 2005
Google Scholar

Zimbardo, Philip G. i Floyd L. Ruch (1988) Psychologia i życie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2006-11-30

Jak cytować

Byczkowska, D. (2006). Solidarność zawodowa jako wynik socjalizacji wtórnej. Na przykładzie zawodu lekarza. Przegląd Socjologii Jakościowej, 2(1), 88–110. https://doi.org/10.18778/1733-8069.2.1.06

Numer

Dział

Artykuł