Voice Conceptualizations
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.06Keywords:
phoné, voice, vocal communication, oral communicationAbstract
The voice is an important element of human life. Nowadays, the object of interest is both the material, formal and symbolic layer of voice. The inability to define the concept explicitly and fully and the identification of various voice functions in relation to the subject and Others proves the need for sensitivity to the voice – not only in its more linguistic form during direct communication, but also as the expression or exchange of vocal signals and signs or a significant component of the identity of the communicating entity. The voice conceptualizations cited in the article confirm that the areas of voice research in the individual and social dimension are closely related.
Downloads
References
Bakke M., 2000, Ciało otwarte. Filozoficzne reinterpretacje kulturowych wizji cielesności, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Binkuńska E., 2012, Higiena i emisja głosu mówionego, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar
Binkuńska E., 2016, Emocjonalne podłoże posługiwania się głosem, [w:] B. Kamińska, S. Milewski (red.), Logopedia artystyczna, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 297–322.
Google Scholar
Bubicz-Mojsa A., 2007, Głos ludzki jako żywy instrument, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Derrida J., 1997, Pozycje. Rozmowy z Henri Romsem, Julią Kristevą, Jean-Louis Houdebinem i Guy Scarpettą, tłum. A. Dziadek, Bytom: Wydawnictwo FA-art.
Google Scholar
Derrida J., 1999, O gramatologii, tłum. B. Banasiak, Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Dolar M., 1996, The Object Voice, [w:] R. Saleci, S. Zizek (red.), Gaze and Voice as Love Objects, Durham: Duke University Press, s. 7–31.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11smjs5.4
Dolar M., 2006, A Voice and Nothing More, Cambridge–London: The MIT Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/7137.001.0001
Falkiewicz A., 2001, Istnienie i metafora, Gdańsk: Wydawnictwo „Tower Press”.
Google Scholar
Grucza F., 1993, Język, ludzkie właściwości językowe, językowa zdolność ludzi, [w:] J. Piontka, A. Wiercińska (red.), Człowiek w perspektywie ujęć biokulturowych, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, s. 151–174.
Google Scholar
Hart R. J., Brown B. L., 1974, Interpersonal information conveyed by the content and vocal aspects of speech, „Speech Monographs”, nr 41, s. 371–380.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/03637757409375862
Heidegger M., 2000, W drodze do języka, tłum. J. Mizera, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.
Google Scholar
Herder J. G., 2002, Dziennik mojej podróży z roku 1769, tłum. M. Kurkowska, Olsztyn: Borussia.
Google Scholar
Ihde D., 1976, Listening and Voice: A Phenomenology of Sound, Athens: Ohio University Press.
Google Scholar
Jakobson R., 1989, W poszukiwaniu istoty języka, t. 2, tłum. A. Werpachowska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Kaźmierczak M., 2017, Pacjent z zaburzeniami głosu w rodzinie, „Wychowanie w Rodzinie”, t. XVI, nr 2, s. 333–346.
Google Scholar
Kaźmierczak M., 2018a, Rodzaje i funkcje gestów fonicznych wykorzystywanych w postępowaniu logopedycznym, „Logopedia”, t. 47(1), s. 311–321.
Google Scholar
Kaźmierczak M., 2018b, Rola gestów fonicznych w wychowaniu komunikacyjnym dzieci przedszkolnych, [w:] E. Gacka, M. Kaźmierczak (red.), Teoria i praktyka logopedyczna. Wybrane zagadnienia, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 131–140.
Google Scholar
Kisiel M., 2012, Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu.
Google Scholar
Kmita J., 1998, Jak słowa łączą się ze światem. Studium krytyczne neopragmatyzmu, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Kotlarczyk M., 1961, Podstawy sztuki żywego słowa. Instrument, dykcja, ekspresja, Warszawa: Wydawnictwa Związkowe Centralnej Rady Związków Zawodowych.
Google Scholar
Kuczkowski J., 2016, Anatomiczno-fizjologiczne podstawy głosu, [w:] B. Kamińska, S. Milewski (red.), Logopedia artystyczna, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 258–275.
Google Scholar
Lyons J., 1984, Semantyka I, tłum. A. Weinsberg, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Łastik A., 2014, Poznaj swój głos… twoje najważniejsze narzędzie pracy, Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.
Google Scholar
Maćkiewicz J., 2008, Ja i moje ciało, czyli co to jest „bodycentryzm”, [w:] J. Bartmiński, A. Pajdzińska (red.), Podmiot w języku i kulturze, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 215–220.
Google Scholar
Mayen J., 1972, O stylistyce utworów mówionych, Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Merleau-Ponty M., 1996, Widzialne i niewidzialne, tłum. M. Kowalska, J. Migasiński, R. Lis, I. Lorenc, Warszawa: Wydawnictwo Alethea.
Google Scholar
Merleau-Ponty M., 2006, Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa: Wydawnictwo Alethea.
Google Scholar
Michalik J., 2010, Filozofia i głos, Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Google Scholar
Niebudek-Bogusz E., Fiszer M., Kotyło P., Just M., Śliwińska-Kowalska M., 2004, Ocena parametrów analizy akustycznej głosu u zdrowych kobiet, „Otorynolaryngologia”, nr 3, s. 33–39.
Google Scholar
Obrębowski A. (red.), 2008, Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego.
Google Scholar
Olszewski J., Nowosielska-Grygiel J., 2017, Nowe metody diagnostyczne oceny czynności głosu dla potrzeb foniatry i logopedy, „Logopaedica Lodziensia”, nr 1, s. 91–100.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.01.08
Płusajska-Otto, 2012, „Mów i nie trać głosu” – profilaktyka zaburzeń emisji głosu w pracy nauczycieli, [w:] K. Węsierska (red.), Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, t. 1, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 111–121.
Google Scholar
Saussure F. de, 2002, Kurs językoznawstwa ogólnego, tłum. K. Kasprzyk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Skarga B., 1997, Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Śliwińska-Kowalska M., Niebudek-Bogusz E. (red.), 2009, Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Podręcznik dla nauczycieli, Łódź: Oficyna Wydawnicza Instytutu Medycyny Pracy.
Google Scholar
Świdziński P., 1998, Przydatność analizy akustycznej w diagnostyce zaburzeń głosu, Poznań: Akademia Medyczna.
Google Scholar
Tarasiewicz B., 2006, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar
Verduyckt I., Remacle M., Jamart J., Benderitter C., Morsomme D., 2011, Voice-Related Complaints in the Pediatric Population, „Journal of Voice”, t. 25(3), s. 373–380.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2009.11.008
Welsch W., 2001, Na drodze do kultury słyszenia?, tłum. K. Wilkoszewska, [w:] E. Wilk (red.), Przemoc ikoniczna czy „nowa widzialność”?, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 56–74.
Google Scholar
Wierzbicka A., 1985, Lexicography and Conceptual Analysis, Ann Arbor: Karoma.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.