Analysis of Bilingualism and Dyslexia in a Polish Child According to the ICF Classification
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.11.08Keywords:
ICF, RIOT, language biography, LEAP-Q, bilingualismAbstract
The article contains a proposal to incorporate the author’s concept of assessing bilingualism and language communication disorders into one’s practice. The proposal is based on the ICF classification, combined with the diagnostic formula RIOT and information obtained from the Language Experience and Proficiency Questionnaire (LEAP-Q) and the Language Biography method. The theoretical assumptions of the tools are discussed and an example of their administration is included on the example of E., a bilingual boy with dyslexia.
Downloads
References
Blake H.L., McLeod S., 2019, Speech-language pathologists’ support for multilingual speakers’ English intelligibility and participation informed by the ICF, „Journal of Communication Disorders”, vol. 77, s. 56–70.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcomdis.2018.12.003
Boksa E., 2016, Ślinotok i zaburzenia komunikacji u pacjentów cierpiących na dysfagię, „Studia Pragmalingwistyczne”, t. VIII, s. 267–277.
Google Scholar
Boksa E., 2018, Perspektywy badań nad normą osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi, [w:] P. Zbróg (red.), Wybrane aspekty badań nad normą językową, Kraków: Wydawnictwo Libron, s. 231–246.
Google Scholar
Boksa E., 2020, Komunikacja dzieci i młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym i niepełnosprawnością intelektualną na tle oceny życia, „Logopedia Silesiana”, t. 9, s. 14–27.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.10
Cheng L., 1997, Diversity: challenges and implications for assessment, „Journal of Children Communication Development”, vol. 19(1), s. 55–62.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/152574019701900107
Cheng L., 2006, Lessons from the Da Vinci Code: Working with Bilingual/Multicultural Children and Families, „ASHA Leader”, vol. 11(13), s. 14–15.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/leader.FTR4.11132006.14
Cheng L., 2007, Improve your assessment of bilingual clients with communication disorders, „Therapy Insider”, vol. 37, 10.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1097/01.NURSE.0000277239.81488.b7
Cieszyńska J., 2005, Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Cieszyńska J., 2006, Kocham czytać, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar
Cieszyńska J., Korendo M., 2009, Symultaniczne ćwiczenia ortograficzne, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar
Cieszyńska-Rożek J., 2013, Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Kraków: Omega Stage Systems.
Google Scholar
Faściszewska M., 2020, Diagnoza funkcjonalna dziecka jąkającego się w wieku szkolnym, [w:] K. Węsierska, M. Witkowski (red.), Zaburzenia płynności mowy: teoria i praktyka, „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego”, t. 2, s. 245–254.
Google Scholar
Franco A., Latrin T., Beck A., 2019, Assessing Bilingual Children with a Language Disorder, https://ir.library.illinoisstate.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1015&context=giscsd (dostęp: 12.01.2025).
Google Scholar
Gréaux M., Gibson J.L., Katsos N., 2024, ‘It’s not just linguistically, there’s much more going on’: The experiences and practices of bilingual paediatric speech and language therapists in the UK, „International Journal of Language & Communication Disorders”, vol. 59(5), s. 1–19.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/1460-6984.13027
Grosjean F., 2018, Studying bilinguals, Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar
Hoffman Ch., 1991, Introduction to bilingualism, New York: Routledge.
Google Scholar
Howe T.J., 2008, The ICF Contextual Factors related to speech-language pathology, „International Journal of Speech-Language Pathology”, vol. 10(1–2), s. 27–37.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/14417040701774824
Kamińska S., 2023, Ocena zachowań językowych wielojęzycznej dziewczynki, [w:] S. Kamińska (red.), Wielojęzyczność. Wyzwanie współczesnej logopedii, Siedlce: Uniwersytet w Siedlcach, s. 157–192.
Google Scholar
Lipińska E., 2015, Dwujęzyczność kognitywna, „LingVaria”, t. X, nr 2(20), s. 55–68.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/LV.10.2015.20.05
Lipińska E., Seretny A., 2012, Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka odziedziczonego na przykładzie chicagowskiej diaspory, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Marian V., Blumenfeld H., Kaushanskaya M., 2007, Language Experience and Proficiency Questionnaire (LEAP-Q), „Journal of Speech Language and Hearing Research”, vol. 50(4), s. 940–967.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/1092-4388(2007/067)
McLeod S., 2004, Speech pathologists’ application of the ICF to children with speech impairment, „Advances in Speech Language Pathology”, vol. 6(1), s. 75–81.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/14417040410001669516
McNeilly L., 2018, Using the International Classification of Functioning, Disability and Health Framework to Achieve Interprofessional Functional Outcomes for Young Children: A Speech- -Language Pathology Perspective, „Pediatric Clinics of North America”, vol. 65(1), s. 125–134.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.pcl.2017.08.025
Michalska A., 2013, Funkcjonalne podejście do terapii pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym – stosowanie systemów klasyfikacyjnych, [w:] E. Boksa, A. Michalska, P. Zbróg (red.), Aktualne problemy diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi i zaburzeniami rozwojowymi, Kraków: Wydawnictwo Libron, s. 103–112.
Google Scholar
Miodunka W., 2016, Biografia językowa jako jedna z metod badania dwujęzyczności, [w:] R. Dębski, W. Miodunka (red.), Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków, Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, s. 49–87.
Google Scholar
Młyński R., 2021, Ocena dwujęzyczności dziecięcej przy zastosowaniu formuły RIOT, „Logopaedica Lodziensia”, nr 5, s. 159–170.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.05.10
Młyński R., 2024, Logopedyczna ocena dwujęzyczności dziecięcej w kontekście ICF, „Logopaedica Lodziensia”, nr 9, s. 103–118.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.09.07
Młyński R., Majewska-Tworek A., 2024, Typy i funkcje przełączania kodu językowego (code switching) w wywiadzie z dzieckiem bilingwalnym, „Prace Językoznawcze”, nr 2, s. 271–286.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31648/pj.10151
Muysken P., 1997, Code switching processes. Alternation, insertion, congruent lexicalization, [w:] M. Pütz (red.), Language Choices. Conditions, constraints, and consequences. Studies in Language, Culture and Society, Amsterdam: Benjamins, s. 361–380.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1075/impact.1.25muy
Orłowska-Popek Z., 2017, Programowanie języka w terapii logopedycznej (na przykładzie rozwoju dzieci niesłyszących), Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Orłowska-Popek Z., Błasiak-Tytuła M., 2021, Mój język polski, Kraków: Wydawnictwo WiR.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2019, Efektywność terapii dyslalii. Logopedyczno-lingwistyczna analiza wyników badań, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Rabiej A., Dębski R., Szelc-Mays M., 2016, Czytam, bo lubię! Program wczesnej nauki czytania wraz z poradnikiem dla rodziców i nauczycieli dzieci dwujęzycznych, Kraków: Wydawnictwo Avalon.
Google Scholar
Riva G., Antonietti A., 2010, The application of ICF CY model in specific learning difficulties: a case study, „Psychology of Language and Communication”, vol. 14, s. 37–58.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/v10057-010-0009-2
Seretny A., Lipińska E., 2019, E/I/Ree/migracyjny język polski, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 5–10.
Google Scholar
Trębacz-Ritter A., 2022, Klasyfikacja ICF jako tło dla diagnozy funkcjonalnej uczniów z wyzwaniami rozwojowymi w obszarze mowy i języka. Polska adaptacja kwestionariuszy SPAA-C (Speech Participation and Activity Assessment of Children), „Studia z Teorii Wychowania”, t. XIII, nr 3, s. 251–267.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.1136
Washington K., 2007, Using the ICF within speech language pathology: application to developmental language impairment, „Advances in Speech Language Pathology”, vol. 9(3), s. 242–255.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/14417040701261525
Węsierska K., 2015, Zastosowanie modelu ICF w diagnozie jąkania, https://www.logolab.edu.pl/wp-content/uploads/2021/02/Zastosowanie-modelu-ICF-w-diagnozowaniu-jakania.pdf [dostęp: 12.09.2024].
Google Scholar
WHO, 2001, Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health – ICF), https://ezdrowie.gov.pl/downloadFile/740 [dostęp: 12.09.2024].
Google Scholar
Zaborniak-Sobczak M., Bieńkowska I., Drozd M., Senderski A., 2018, Wsparcie edukacyjne uczniów z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 29, s. 115–131.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/25439561.NP.18.007.9845
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


