Preparing Speech Therapists for Work Children with a Cleft Lip and/or Cleft Palate. Educational Model Design

Authors

  • Danuta Pluta-Wojciechowska Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź https://orcid.org/0000-0003-0425-6006

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.05.11

Keywords:

speech disorders in people with cleft, cleft dyslalia, cleft alalia, education of speech therapists

Abstract

The article presents a design of a speech therapy educational model for the diagnosis and therapy of speech disorders in children with cleft lip and/or cleft palate. The issue of time of the implementation of this therapy model has been considered, taking into account the entire cycle of speech therapy education as well as the crucial skills with which the student should start the proposed lectures and classes. Besides, a list of issues to be implemented has been presented. The model can be used to develop detailed speech therapy education strategies during full-time and postgraduate studies, as well as various forms of professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antkowski F., 1957, Patologia mowy w przypadkach „palatoschisis”, „Biuletyn Fonograficzny”, nr 2, s. 27–45.
Google Scholar

Antkowski F., 1960, Uwagi o rehabilitacji (retranspozycji) mowy, „Biuletyn Fonograficzny”, nr 3, s. 59–65.
Google Scholar

Emiluta-Rozya D., 2012, Formy zaburzeń mowy, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 73–87.
Google Scholar

Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 15–71.
Google Scholar

Grabias S., 2015, Postępowanie logopedyczne. Standardy terapii, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 13–38.
Google Scholar

Grabias S., 2019, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Hardin-Jones M. A., Jones D. L., 2005, Speech production of preschoolers with cleft palate, „The Cleft Palate-Craniofacial Journal”, vol. 42(1), s. 7–13.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1597/03-134.1

Hortis-Dzierzbicka M., 2004, Nasofiberoskopia w ocenie zastosowania płata gardłowego w niewydolności podniebienno-gardłowej u pacjentów z rozszczepem podniebienia, Warszawa: Wydawnictwo Medyczne Borgis.
Google Scholar

Kuehn D. P., Karlind T. M., 2000, Speech and Language Issues in the Cleft Palate Population: The State of the Art, „Cleft Palate – Craniofacial Journal”, vol. 37, no. 4, s. 348–1–348–35.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1597/1545-1569(2000)037<0348:SALIIT>2.3.CO;2

Kwiecień A., Dudkiewicz Z., 1996, Charakterystyka mowy dzieci z różnymi typami rozszczepu wargi i podniebienia, [w:] Z. Dudkiewicz (red.), II konferencja robocza – rehabilitacja mowy. Rozszczep wargi i podniebienia, Warszawa: Instytut Matki i Dziecka, Klinika Chirurgii Dzieci i Młodzieży, s. 24–32.
Google Scholar

Łyżyczka I., 1978, Metody rehabilitacji wymowy u dzieci z rozszczepem podniebienia, „Logopedia”, nr 13, s. 53–57.
Google Scholar

Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., 1997, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, „Audiofonologia”, t. 10, s. 37–48.
Google Scholar

Nikhila K. G., Prasad H., 2017, A Study on Patterns of Compensatory Articulation Errors with Reference to Age of Surgery in Children with Repaired Cleft Lip and Palate, „Global Journal of Otolaryngology”, vol. 7(2), s. 15–30, https://juniperpublishers.com/gjo/GJO.MS.ID.555706.php (dostęp: 26.07.2021).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.19080/GJO.2017.07.555706

Ostapiuk B., 2013a, Dyslalia. O badaniu jakości wymowy w logopedii, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Google Scholar

Ostapiuk B., 2013b, Dyslalia ankyloglosyjna. O krótkim wędzidełku języka, wadliwej wymowie i skuteczności terapii, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D., 2006, Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia. Badania – Teoria – Praktyka, Bielsko-Biała: Wydawnictwo ATH.
Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D., 2010, Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej. Dyslokacje, Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum.
Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D., 2011, Mowa dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D., 2013, Logopedyczne i foniatryczne ujęcie zakłóceń dźwięków mowy. Analiza kognitywna, „Nowa Audiofonologia”, t. 2, nr 3, s. 9–15.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17431/889259

Pluta-Wojciechowska D., 2015, Standard postępowania logopedycznego w przypadku rozszczepu wargi i podniebienia, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 727–779.
Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D., 2019a, Efektywność terapii dyslalii. Logopedyczno-lingwistyczna analiza wyników badań, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D., 2019b, Orofacjologopedia, „Logopedia”, nr 49, s. 137–158.
Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D., 2020, Terapia strategiczna dyslalii obwodowej. Inspiracje do ćwiczeń wargi i języka dla dzieci oraz dorosłych, Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum.
Google Scholar

Styczek I., 1981, Logopedia, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Trost J. E., 1981, Articulatory additions to the classical description of the speech of persons with cleft palat, „Cleft Palate Journal”, no. 18, s. 193–203.
Google Scholar

Wyatt R., Sell D., Russell J., Harding A., Harland K., Albery E., 1996, Cleft palate speech dissected: a review of current knowledge and analysis, „British Journal of Plastic Surgery”, no. 49, s. 143–149.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0007-1226(96)90216-7

Published

2021-12-22

How to Cite

Pluta-Wojciechowska, D. (2021). Preparing Speech Therapists for Work Children with a Cleft Lip and/or Cleft Palate. Educational Model Design. Logopaedica Lodziensia, (5), 171–183. https://doi.org/10.18778/2544-7238.05.11