Preparing Speech Therapists for Work Children with a Cleft Lip and/or Cleft Palate. Educational Model Design
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.05.11Keywords:
speech disorders in people with cleft, cleft dyslalia, cleft alalia, education of speech therapistsAbstract
The article presents a design of a speech therapy educational model for the diagnosis and therapy of speech disorders in children with cleft lip and/or cleft palate. The issue of time of the implementation of this therapy model has been considered, taking into account the entire cycle of speech therapy education as well as the crucial skills with which the student should start the proposed lectures and classes. Besides, a list of issues to be implemented has been presented. The model can be used to develop detailed speech therapy education strategies during full-time and postgraduate studies, as well as various forms of professional development.
Downloads
References
Antkowski F., 1957, Patologia mowy w przypadkach „palatoschisis”, „Biuletyn Fonograficzny”, nr 2, s. 27–45.
Google Scholar
Antkowski F., 1960, Uwagi o rehabilitacji (retranspozycji) mowy, „Biuletyn Fonograficzny”, nr 3, s. 59–65.
Google Scholar
Emiluta-Rozya D., 2012, Formy zaburzeń mowy, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 73–87.
Google Scholar
Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 15–71.
Google Scholar
Grabias S., 2015, Postępowanie logopedyczne. Standardy terapii, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 13–38.
Google Scholar
Grabias S., 2019, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Hardin-Jones M. A., Jones D. L., 2005, Speech production of preschoolers with cleft palate, „The Cleft Palate-Craniofacial Journal”, vol. 42(1), s. 7–13.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1597/03-134.1
Hortis-Dzierzbicka M., 2004, Nasofiberoskopia w ocenie zastosowania płata gardłowego w niewydolności podniebienno-gardłowej u pacjentów z rozszczepem podniebienia, Warszawa: Wydawnictwo Medyczne Borgis.
Google Scholar
Kuehn D. P., Karlind T. M., 2000, Speech and Language Issues in the Cleft Palate Population: The State of the Art, „Cleft Palate – Craniofacial Journal”, vol. 37, no. 4, s. 348–1–348–35.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1597/1545-1569(2000)037<0348:SALIIT>2.3.CO;2
Kwiecień A., Dudkiewicz Z., 1996, Charakterystyka mowy dzieci z różnymi typami rozszczepu wargi i podniebienia, [w:] Z. Dudkiewicz (red.), II konferencja robocza – rehabilitacja mowy. Rozszczep wargi i podniebienia, Warszawa: Instytut Matki i Dziecka, Klinika Chirurgii Dzieci i Młodzieży, s. 24–32.
Google Scholar
Łyżyczka I., 1978, Metody rehabilitacji wymowy u dzieci z rozszczepem podniebienia, „Logopedia”, nr 13, s. 53–57.
Google Scholar
Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., 1997, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, „Audiofonologia”, t. 10, s. 37–48.
Google Scholar
Nikhila K. G., Prasad H., 2017, A Study on Patterns of Compensatory Articulation Errors with Reference to Age of Surgery in Children with Repaired Cleft Lip and Palate, „Global Journal of Otolaryngology”, vol. 7(2), s. 15–30, https://juniperpublishers.com/gjo/GJO.MS.ID.555706.php (dostęp: 26.07.2021).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.19080/GJO.2017.07.555706
Ostapiuk B., 2013a, Dyslalia. O badaniu jakości wymowy w logopedii, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Google Scholar
Ostapiuk B., 2013b, Dyslalia ankyloglosyjna. O krótkim wędzidełku języka, wadliwej wymowie i skuteczności terapii, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2006, Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia. Badania – Teoria – Praktyka, Bielsko-Biała: Wydawnictwo ATH.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2010, Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej. Dyslokacje, Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2011, Mowa dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2013, Logopedyczne i foniatryczne ujęcie zakłóceń dźwięków mowy. Analiza kognitywna, „Nowa Audiofonologia”, t. 2, nr 3, s. 9–15.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17431/889259
Pluta-Wojciechowska D., 2015, Standard postępowania logopedycznego w przypadku rozszczepu wargi i podniebienia, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 727–779.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2019a, Efektywność terapii dyslalii. Logopedyczno-lingwistyczna analiza wyników badań, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2019b, Orofacjologopedia, „Logopedia”, nr 49, s. 137–158.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2020, Terapia strategiczna dyslalii obwodowej. Inspiracje do ćwiczeń wargi i języka dla dzieci oraz dorosłych, Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum.
Google Scholar
Styczek I., 1981, Logopedia, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Trost J. E., 1981, Articulatory additions to the classical description of the speech of persons with cleft palat, „Cleft Palate Journal”, no. 18, s. 193–203.
Google Scholar
Wyatt R., Sell D., Russell J., Harding A., Harland K., Albery E., 1996, Cleft palate speech dissected: a review of current knowledge and analysis, „British Journal of Plastic Surgery”, no. 49, s. 143–149.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S0007-1226(96)90216-7
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.