Dzienniki czasu wojny studentów z Ukrainy. Próba memoryzacji świata i siebie
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.22Słowa kluczowe:
dzienniki, czas wojny, studenci, Ukraina, glottodydaktyka, studia polskie, metoda biograficzna, badanie/studium diarystyczneAbstrakt
W artykule przeprowadzono analizę jedenastu, napisanych po polsku dzienników studentów z Ukrainy, uczestników studiów polskich z językiem angielskim, kierunku studiów utworzonego na Wydziale Filologicznym UŁ w maju 2022 r., po wybuchu wojny w Ukrainie. W pierwszej części artykułu określono miejsce metody biograficznej w różnych dyscyplinach naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki i glottodydaktyki. Druga część artykułu jest studium diarystycznym, w którym omówiono kolejno: formę i strukturę dzienników uczniowskich (m.in. objętość zapisków, tytuły, wstępy, zakończenia dzienników) oraz ich tematykę. Wyodrębniono wątki tematyczne o charakterze retrospektywnym i introspektywnym, odnoszące się do różnych aspektów życia autorów, jak: wojna (exodus wojenny), adaptacja kulturowa, społeczna i językowa studentów z Ukrainy, uwzględniająca kwestie tożsamościowe, edukacyjne, relacje osobowe (kontakt z Polakami i innymi rodakami), samorozwój, doświadczenia autorów poza uczelnią (np. w pracy). Każdy z kluczowych wątków został zobrazowany za pomocą cytatów z dzienników. Narracje osobiste uczących się języka polskiego jako obcego nie były dotąd przedmiotem badań w glottodydaktyce polonistycznej. Ważnym celem tego studium diarystycznego jest ukazanie walorów stosowania metody biograficznej w badaniach glottodydaktycznych. Badanie zostało podsumowane w trzeciej części artykułu. Umożliwiło ono naszkicowanie portretu zbiorowego studentów z Ukrainy, którzy pojawili się w przestrzeni edukacyjnej Uniwersytetu Łódzkiego z powodu wybuchu wojny w Ukrainie po to, by podjąć próbę zdefiniowania się na nowo.
Bibliografia
Bailey K.M., 1991, Diary Studies of Classroom Language Learning: The Doubting Game and the Believing Game, in: Sadtono, Eugenius (red.), Language Acquisition and the Second/Foreign Language Classroom. Anthology Series 28, s. 60–102, https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED367166.pdf [17.04.2023].
Google Scholar
Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/dziennik;3895774.html [17.04.2023].
Google Scholar
Kacperczyk A., 2014, Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii, „Przegląd Socjologii Jakościowej” tom X, nr 3, s. 32–74. https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.3.03
Google Scholar
Krawczyk-Bocian A., 2019, Narracja w pedagogice. Teoria. Metodologia. Praktyka badawcza, Bydgoszcz.
Google Scholar
Lemann N., 2006, Dziennik, w: G. Gazda, S. Tynecka-Makowska (red.), Słownik rodzajów i gatunków literackich. Kraków, s. 191–194.
Google Scholar
Łobocki M., 2008, Wprowadzenia do metodologii badań pedagogicznych, Kraków.
Google Scholar
Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/dziennik;2455697.html [17.04.2023].
Google Scholar
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w dydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.
Google Scholar
Zarzycka G., 2010, Incydenty krytyczne, czyli najtrudniejsze doświadczenia słuchaczy Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, s. 63–78, http://hdl.handle.net/11089/9519 [17.04.2023].
Google Scholar
Opublikowane
Wersje
- 2024-02-16 - (2)
- 2023-12-07 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.