Język polski w odmianie akademickiej. Propozycja programu kursu adresowanego do studentów zagranicznych przygotowujących się do studiów wyższych w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.10Słowa kluczowe:
nauczanie języka polskiego jako obcego, odmiana akademicka, program kursu, studenci zagraniczni, studia wyższe w PolsceAbstrakt
W niniejszym artykule zostały podjęte refleksje na temat problemów nauczania języków obcych, w tym języka polskiego jako obcego (jpjo), w odmianie akademickiej. W części wstępnej porównano terminologię obecną w naukowej anglojęzycznej i polskiej literaturze glottodydaktycznej, jak też omówiono wybrane praktyki w zakresie przygotowywania językowego studentów zagranicznych do podjęcia studiów w Polsce. Autorka stawia tezę, że kandydaci na studia w Polsce, niezależnie od wybranego kierunku, powinni posiąść określoną wiedzę socjokulturową, rozwinąć kompetencje i umiejętności przydatne w studiowaniu i komunikowaniu się z przedstawicielami środowiska uczelnianego. Owe uniwersalne „wspólne treści” stanowią podstawę, przedstawionego w części drugiej pracy, programu kursu przygotowującego cudzoziemców do studiów w Polsce.
Bibliografia
Bajor E., Madej E., 2006, Wśród ludzi i ich spraw. Podręcznik dla języka polskiego dla poziomu średniego B2 i zaawansowanego C2, Łódź.
Google Scholar
Brookes A., Grundy P., 1990, Writing for Study Purposes. A teacher’s guide to developing individual writing skills, Cambridge.
Google Scholar
ESOKJ: Council of Europe: Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. Waldemar Martyniuk, Warszawa.
Google Scholar
ETIC, 1975, English for Academic Study: problems and perspectives. ETIC Occasional Paper. London: The British Council.
Google Scholar
Flowerdew J. (red.), 1994, Academic Listening. Research perspectives, Cambridge.
Google Scholar
Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa–Wrocław.
Google Scholar
Gajewska E., 2015, Badania nad dyskursami specjalistycznymi a praktyka pedagogiczna, w: M. Sowa, M. Mocarz-Kleindiest, U. Czyżewska (red.), Nauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy, Lublin, s. 39–52.
Google Scholar
Gajewska E., Sowa E., 2014, LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.
Google Scholar
Gajewska U., 2004, Metatekstemy w języku nauk ścisłych, Rzeszów.
Google Scholar
Hutchinson T., Waters A., 1987 (2005), English for Specific Purposes: A learning-centred approach, Cambridge Language Teaching Library, Cambridge.
Google Scholar
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., (red.) 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Kraków.
Google Scholar
Jordan R. R., 1997, English for Academic Purposes. A guide and resource book for teachers, Cambridge.
Google Scholar
Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Ligara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków.
Google Scholar
Milewska-Stawiany M., Rogowska-Cybulska E., 2010, Polskie języki. O językach zawodowych i środowiskowych, Gdańsk.
Google Scholar
Nocoń J., 2009, Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana, Opole.
Google Scholar
Urbańczyk S. (red.), Encyklopedia języka polskiego, 1992, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Zarzycka G., 2008, Kultura, lingwakultura, scojokultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym 2008, s. 143–160.
Google Scholar
http://www.plschool.uj.edu.pl/kursy-jezykowe/wakacyjny-kurs-przygotowawczy [9.05.2016].
Google Scholar