Polish for Academic Purposes. A Proposition of a Course Programme Addressed to the Foreigners who are Planning to Study at Polish Universities
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.10Keywords:
Polish as a foreign language, teaching language for academic purposes, course program, foreign students, studies in PolandAbstract
This work reflects on the problems of teaching foreign languages for academic purposes, including teaching Polish as a foreign language. In the first part of the article, the terminology presented in English and Polish glottodidactic literature was discussed and compared. Also, the chosen teaching practices regarding courses addressed to foreign students who are planning to study at the Polish universities, were described. The author proposes a thesis that foreign candidates for university studies in Poland should possess a certain amount of knowledge, and to develop certain competences and skills that will be useful in their future academic life, regardless of their study profile. Those „common contents” became the basis of Polish for Academic Purposes course programme presented in the second part of this article.
References
Bajor E., Madej E., 2006, Wśród ludzi i ich spraw. Podręcznik dla języka polskiego dla poziomu średniego B2 i zaawansowanego C2, Łódź.
Google Scholar
Brookes A., Grundy P., 1990, Writing for Study Purposes. A teacher’s guide to developing individual writing skills, Cambridge.
Google Scholar
ESOKJ: Council of Europe: Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. Waldemar Martyniuk, Warszawa.
Google Scholar
ETIC, 1975, English for Academic Study: problems and perspectives. ETIC Occasional Paper. London: The British Council.
Google Scholar
Flowerdew J. (red.), 1994, Academic Listening. Research perspectives, Cambridge.
Google Scholar
Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa–Wrocław.
Google Scholar
Gajewska E., 2015, Badania nad dyskursami specjalistycznymi a praktyka pedagogiczna, w: M. Sowa, M. Mocarz-Kleindiest, U. Czyżewska (red.), Nauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy, Lublin, s. 39–52.
Google Scholar
Gajewska E., Sowa E., 2014, LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.
Google Scholar
Gajewska U., 2004, Metatekstemy w języku nauk ścisłych, Rzeszów.
Google Scholar
Hutchinson T., Waters A., 1987 (2005), English for Specific Purposes: A learning-centred approach, Cambridge Language Teaching Library, Cambridge.
Google Scholar
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., (red.) 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Kraków.
Google Scholar
Jordan R. R., 1997, English for Academic Purposes. A guide and resource book for teachers, Cambridge.
Google Scholar
Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Ligara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków.
Google Scholar
Milewska-Stawiany M., Rogowska-Cybulska E., 2010, Polskie języki. O językach zawodowych i środowiskowych, Gdańsk.
Google Scholar
Nocoń J., 2009, Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana, Opole.
Google Scholar
Urbańczyk S. (red.), Encyklopedia języka polskiego, 1992, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Zarzycka G., 2008, Kultura, lingwakultura, scojokultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym 2008, s. 143–160.
Google Scholar
http://www.plschool.uj.edu.pl/kursy-jezykowe/wakacyjny-kurs-przygotowawczy [9.05.2016].
Google Scholar