Literatura a literackość. Czym jest dziś czytanie literatury?
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.04.26Słowa kluczowe:
czytanie, nieczytanie, postmodernizm, wolność, życieAbstrakt
Czym jest literatura we współczesnym świecie? Jakie spełnia cele? Czy w ogóle istnieje? To pytania, na które starają się odpowiedzieć uczestnicy debaty o czytaniu i nieczytaniu. Dla wielu autorów literatura oznacza zadawanie pytań o człowieka, świat, cel życia. Jest po prostu sensem istnienia w świecie. Okazuje się jednak, że obserwujemy jej powolne umieranie, ponieważ czytamy jedynie prasę, instrukcje obsługi i billboardy, a czasem nawet jeszcze mniej. Dlaczego tak się dzieje? Winą obarcza się akademizm, ponadto czytanie staje atrybutem elit osób wykształconych lub dysponujących zasobami finansowymi. Pojawiają się opinie, że dostęp do książek utrudnia rozwój techniki.
Pobrania
Bibliografia
Bieńczyk M., Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty, Warszawa 2012.
Google Scholar
Cieloch-Niewiadomska J., Szkoła nieczytania, „Kultura Współczesna” 2015, nr 1, s. 48–66.
Google Scholar
Koziołek K., Dydaktyka regresywna, czyli czego trzeba się oduczyć, żeby uczyć lektury, „Polonistyka” 2014, nr 8, s. 4–8.
Google Scholar
Michalska A., M. Hapke, Żyjemy w książce, za sprawą książki, „Polonistyka” 2014, nr 8, s. 25–29.
Google Scholar
Mrożek S., Dziennik 1962–1969, Kraków 2010.
Google Scholar
Roszak-Malanowicz M., Lektury na wieczne potem, „Polonistyka” 2014, nr 8, s. 37–41.
Google Scholar
Szóstak A., Słowo kontra obraz. Świadomość mityczna a kwestia (nie)czytania, „Polonistyka” 2014, nr 8, s. 8–11.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 © Copyright by Katarzyna Filipczak, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.