„Śpiewające wiersze” z Kabaretu Kici Koci w autorskim wykonaniu Mirona Białoszewskiego
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.10.08Słowa kluczowe:
Miron Białoszewski, Kabaret Kici Koci, intermedialność, audialność, konkretyzacja głosowa, wykonanie autorskieAbstrakt
Tekst stanowi część powstającej rozprawy doktorskiej na temat perspektywy audialnej w twórczości Mirona Białoszewskiego. Na przykładzie wybranych wierszy z cyklu Kabaret Kici Koci autorka próbuje odpowiedzieć na pytanie, jak kwestia głosowej realizacji utworów przez poetę (nagrania zarejestrowane były na użytek domowy i są dostępne w Pracowni Fonicznej Muzeum Literatury w Warszawie) wpływa na odbiór wierszy zapisanych. Nie bez znaczenia na interpretację pozostaje również fakt autorskiego wykonania wierszy niewybranych przez Białoszewskiego do tomów Rozkurz czy „OHO” i inne wiersze (zostały zamieszczone dopiero w 2017 roku w zbiorze Świat można jeść w każdym miejscu) czy też choćby Piosenki placu do tańca, która nigdy nie została zapisana przez autora. Praca nawiązuje do koncepcji poezji „głośnej”, „gadanej”, realizowanej głosowo, która – w przekonaniu Białoszewskiego – tylko w ten sposób osiągała swoje „pełne bycie”.
Pobrania
Bibliografia
Białoszewski M., Kabaret Kici Koci: „OHO” i inne wiersze, Warszawa 2017.
Google Scholar
Białoszewski M., Kabaret Kici Koci: Rozkurz, Warszawa 2015.
Google Scholar
Białoszewski M., Kabaret Kici Koci: Świat można jeść w każdym miejscu, Warszawa 2017.
Google Scholar
Białoszewski do słuchu vol. 2, płyta, wyd. Bôłt Records, 2013.
Google Scholar
Gliński M., Miron – człowiek audiowizualny, Culture.pl 2014, https://culture.pl/pl/artykul/miron-czlowiek-audiowizualny [dostęp 25.11.2021].
Google Scholar
Piosenka o Placu Zbawiciela, http://bit.ly/piosenka_o_placu [dostęp 25.11.2021].
Google Scholar
Autor! Autor! Rozmowy z ludźmi pióra i palety, Warszawa 1986.
Google Scholar
Baran J., Mistrz Miron i pani gość, [w:] Miron – wspomnienia o poecie, zebrała H. Kirchner, Warszawa 1996.
Google Scholar
Barańczak St., Język poetycki Mirona Białoszewskiego, wyd. 2 rozszerzone, Wrocław 2016.
Google Scholar
Barańczak St., Pożegnanie z Białoszewskim, [w:] St. Barańczak, Język poetycki Mirona Białoszewskiego, wyd. 2 rozszerzone, Wrocław 2016.
Google Scholar
Białoszewski M., Jeden człowiek wobec drugiego człowieka. Z nieograniczoną odpowiedzialnością, rozmowę przeprowadziła M. Janion, oprac. M. Adamiec, „Punkt” 1980, nr 10.
Google Scholar
Białoszewski M., Małe i większe prozy, Warszawa 2017.
Google Scholar
Białoszewski M., Mówienie o pisaniu, [w:] M. Białoszewski, Poezje wybrane, Warszawa 1976.
Google Scholar
Białoszewski M., O tym Mickiewiczu jak go mówię, „Odra” 1967, nr 6.
Google Scholar
Białoszewski M., Szacunek dla każdego drobiazgu, rozmowę przeprowadził Z. Taranienko, [w:] Z. Taranienko, Rozmowy z pisarzami, Warszawa 1986.
Google Scholar
Białoszewski M., Tajny Dziennik, Kraków 2012.
Google Scholar
Białoszewski M., Warszawa była mi stale pod ręką, rozmowę przeprowadził J. Baran, [w:] J. Baran, Autor! Autor! Rozmowy z ludźmi pióra i palety, Warszawa 1986
Google Scholar
Bogalecki P., Na scenie czy estradzie tekstu? Teatralne konteksty wierszy-partytur Mirona Białoszewskiego i Mariana Grześczaka, [w:] P. Bogalecki, Wiersze-partytury w poezji polskiej neoawangardy, Kraków 2020.
Google Scholar
Cudak R., Czytając Białoszewskiego, Katowice 1999.
Google Scholar
Fazan J., Ale Ja nie Bóg: kontemplacja i teatr w dziele Mirona Białoszewskiego, Kraków 1998.
Google Scholar
Głowiński M., Małe narracje Mirona Białoszewskiego, [w:] M. Głowiński, Gry powieściowe, Warszawa 1973.
Google Scholar
Hejmej A., Tekst (dźwiękowy) Mirona Białoszewskiego, [w:] A. Hejmej, Muzyka w literaturze, Kraków 2008. https://doi.org/10.14746/pt.2005.5.4
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2005.5.4
Kabza-Biernacka A., „Osmędeusze” Mirona Białoszewskiego – o pogrzebie, który jest weselem, „Kwartalnik Opolski” 2007, nr 1.
Google Scholar
Kopciński J., Gramatyka i mistyka. Wprowadzenie w teatralną osobność Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1997.
Google Scholar
Kopciński J., Stare klabzdry na wojnie: „Kabaret Kici Koci” Mirona Białoszewskiego, „Teksty Drugie” 1995, nr1.
Google Scholar
Łukasiewicz J., Prolegomena do leżenia na łóżku, [w:] J. Łukasiewicz, Szmaciarze ciarze i bohaterowie, Kraków 1963.
Google Scholar
Miłosz Cz., Dar nieprzyzwyczajenia. Nowy poeta polski, „Kultura”[Paryż] 1956, nr 10/108.
Google Scholar
Pawelec D., Lingwiści i inni. Przewodnik po interpretacjach wierszy współczesnych, Katowice 1994.
Google Scholar
Pietrych K., Białoszewski (nie)zaangażowany. Rekonesans, [w:] Formy zaangażowania: pisarki i pisarze w kulturze XX i XXI wieku, red. M. Brzóstowicz-Klajn, G. Pertek, B. Przymuszała, Łódź 2017.
Google Scholar
Pietrych K., Białoszewski i PRL, [w:] PRL – świat (nie)przedstawiony, red. A. Czyżak, J. Galant, M. Jaworski, Poznań 2010.
Google Scholar
Poprawa A., Motywy muzyczne w pisarstwie Mirona Białoszewskiego, „Teksty Drugie” 2004, nr 3.
Google Scholar
Puchalska I., Muzyka w okolicznościach lirycznych, Kraków 2017.
Google Scholar
Pustkowski H., Miron Białoszewski i Tymoteusz Karpowicz, [w:] H. Pustkowski, „Gramatyka poezji?”, Warszawa 1974.
Google Scholar
Sobolczyk P., Język potoczny Białoszewskiego w przekładzie, [w:] Między oryginałem i przekładem XII. Głos i dźwięk w przekładzie, red. J. Brzozowski, J. Konieczna-Twardzik, M. Filipowicz-Rudek, Kraków 2006.
Google Scholar
Sobolewska A., Maksymalnie udana egzystencja: szkice o życiu i twórczości Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1997.
Google Scholar
Sobolewska A., Sobolewski T., Nie mogę kołysać się razem ze wszystkimi, rozmowę przeprowadził J. Majcherek, „Teatr” 1993, nr 5.
Google Scholar
Sobolewski T., Szaman, [w:] Miron – wspomnienia o poecie, zebrała H. Kirchner, Warszawa 1996.
Google Scholar
Stępień T., Najmniejszy kabaret świata, [w:] Miniatura i mikrologia, t. 2, red. A. Nawarecki, Katowice 2001.
Google Scholar
Śliwa A., Miron i muzyka, „Bliza” 2013, nr 4.
Google Scholar
Świrek A., Z gatunkiem czy bez… O twórczości Mirona Białoszewskiego, Zielona Góra 1997.
Google Scholar
Werner M., Jak można dziś mówić o poezji Mirona Białoszewskiego, „Pamiętnik Literacki” 1995, z. 4.
Google Scholar
Winiecka E., Białoszewski sylleptyczny, Poznań 2006.
Google Scholar
Wiśniewski J., Miron Białoszewski i muzyka, Łódź 2004.
Google Scholar
Zielona wrona. Antologia poezji okresu stanu wojennego, wybór i wstęp D. Dąbrowska, Gdańsk 1994.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.