Intermedialność Alicji w Krainie Czarów. Przykład adaptacji Tima Burtona
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.10.11Słowa kluczowe:
film i literatura, adaptacja, edukacja, Tim Burton, Alicja w Krainie CzarówAbstrakt
Prezentowany artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie o współistnienie słów i obrazów w tekście kultury, w kontekście rozważań o „intermedialnym zwrocie”. Za przykład posłużyła filmowa adaptacja powieści Alicja w Krainie Czarów Lewisa Carrolla dokonana przez Tima Burtona (2010). (R)ewolucja w tym aspekcie to przede wszystkim zmiana formy komunikowania i pozyskiwania informacji. Celem jest wskazanie waloru edukacyjnego tego typu synergii, dzięki której otwierają się możliwości dotarcia do nowych pokoleń odbiorców.
Pobrania
Bibliografia
Adamczak M., Alicja i kulturowe niesprzeczności kapitalizmu, „Odra” 2010, nr 5.
Google Scholar
Bobiński W., Teksty w lustrze ekranu. Okołofilmowe strategie kształcenia literacko-kulturowego, Kraków 2011.
Google Scholar
Bourdieu P., Reguły sztuki: geneza i struktura pola literackiego, przeł. A. Zawadzki, Kraków 2001.
Google Scholar
Bruner J., Kultura edukacji, przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków 2010.
Google Scholar
Całek A., Opowieść transmedialna. Teoria, użytkowanie, badania, Kraków 2019.
Google Scholar
Carroll L., Alicja w Krainie Czarów, przeł. B. Kaniewska, Poznań 2010.
Google Scholar
Cieplińska-Bertini E., Chciałbym być szalonym naukowcem. Rozmowa z Timem Burtonem, „Film” 2012, nr 12.
Google Scholar
Citko K., Filmowe adaptacje „Przygód Alicji w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla (praca magisterska), Łódź 1984.
Google Scholar
Culler J., Co to jest literatura i czy pytanie to ma jeszcze jakiekolwiek znaczenie?, [w:] J. Culler, Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, przeł. M. Bassaj, Warszawa 1998.
Google Scholar
Culler J., W obronie nadinterpretacji, [w:] U. Eco, R. Rorty, Ch. Brooke-Rose, Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, przeł. T. Bieroń, Kraków 1996.
Google Scholar
Dayan D., Widz wpisany w obraz, przeł. A. Helman, „Film na Świecie” 1989, nr 369.
Google Scholar
Franke A., Filmy „Matrix” oraz „Alicja w Krainie Czarów” jako archetypiczne opowieści mityczne, Warszawa 2015.
Google Scholar
Freud S., Psychopatologia życia codziennego. Marzenia senne, przeł. W. Szewczuk, Warszawa 1987.
Google Scholar
Gadamer H.-G., Kim jestem Ja i kim jesteś Ty? Komentarz do cyklu wierszy Celana „Atemkristall” (1986), [w:] H.-G. Gadamer, Czy poeci umilkną, oprac. J. Margański, przeł. M. Łukasiewicz, Bydgoszcz 1998.
Google Scholar
Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Kraków 1993.
Google Scholar
Hejmej A., Intermedialność i komparatystyka intermedialna, „Przegląd Humanistyczny” 2013, nr 4, s. 13–18.
Google Scholar
Hejmej A., Literatura w społeczeństwie medialnym, „Teksty Drugie” 2014, nr 2, s. 239–251.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2021.2.18
Helman A., Przesunięcie akcentów, „Kino” 1999, nr 11.
Google Scholar
Helman A., Summa wiedzy o obrazie, „Kino” 1999, nr 10.
Google Scholar
Helman A., Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998.
Google Scholar
Hopfinger M., Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003.
Google Scholar
Jakubowska M., Alicja w krainie słów i obrazów, [w:] Literatura prze-pisana. Od Hamleta do slashu, red. A. Izdebska, D. Szajnert, Łódź 2015, s. 53–71. https://doi.org/10.18778/7969-644-4.05
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-644-4.05
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Filiciak i M. Bernatowicz, Warszawa 2006.
Google Scholar
Kaczmarczyk K., Narratologia transmedialna. Założenia, cele i badania, „Tekstualia” 2015, nr 4 (43), s. 3−16. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.4249
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.4249
Kempna M., Nie ta Alicja, „Opcje” 2010, nr 2.
Google Scholar
Kino Nowej Przygody, red. J. Szyłak i in., Gdańsk 2011.
Google Scholar
Kognitywizm w poetyce i stylistyce, red. G. Habrajska, J. Ślósarska, Kraków 2006.
Google Scholar
Kornatowska M., Demiurg melancholijny i anarchiczny. O twórczości Tima Burtona, „Kino” 2000, nr 4.
Google Scholar
Kozera D., Wirtualna Alicja – historia Alicji w Krainie Czarów napisana na nowo, „Media. Kultura. Komunikacja Społeczna” 2015, t. 11, nr 1, s. 71–83.
Google Scholar
Królikowska-Avis E., Idol nastolatków (wywiad z Timem Burtonem), „Przekrój” 1995, nr 18.
Google Scholar
Lacan J., Funkcja i pole mówienia i mowy w psychologii, przeł. B. Gorczyca, W. Grajewski, Warszawa 1996.
Google Scholar
Media Borders, Multimodality and Intermediality, ed. L. Elleström, Basingstoke 2010.
Google Scholar
Merschmann H., Tim Burton, London 2000.
Google Scholar
Miś M., Alicja, Lewis Carroll i sen, który trwa (rec.), „Kino” 2010, nr 3.
Google Scholar
Orłowska A., Film w świadomości odbiorców, „Kino” 1985, nr 8.
Google Scholar
Piotrowska A., Prawie Alicja (rec.), „Tygodnik Powszechny” 2010, nr 11.
Google Scholar
Rudnicka A., Kaczorowska-Spychalska D., Kulik M., Reichel J., Digital ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii. I Ogólnopolski Raport, Łódź 2021. https://doi.org/10.18778/8220-413-1
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8220-413-1.01
Sartre J.-P., Czym jest literatura? Wybór szkiców krytycznoliterackich, oprac. A. Tatarkiewicz, przeł. J. Lalewicz, Warszawa 1968.
Google Scholar
Schmidt S. J., Literaturoznawstwo jako projekt interdyscyplinarny, przeł. B. Balicki, „Teksty Drugie” 2010, nr 4, s. 151–167.
Google Scholar
Scolari C., Bertetti P., Freeman M., Introduction: Towards an Archeology of Transmedia Storytelling, [w:] Transmedia Archeology. Storytelling in the Borderlines of Science Fiction, Comics and Pulp Magazines, eds. C. Scolari, P. Bertetti, M. Freeman, New York 2014, s. 1−14. https://doi.org/10.1057/9781137434371_1
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/9781137434371_1
Sikoń A., Alicja w Krainie Czarów (rec.), „Kino” 2010, nr 4.
Google Scholar
Szczerba J., Podróż w głąb siebie (rec.), „Gazeta Wyborcza” 2010, nr 54 (Dodatek).
Google Scholar
Świątek R., Biznesy z Alicją, „Rzeczpospolita” 2010, nr 49.
Google Scholar
Wysłouch S., Literatura i sztuki wizualne, Warszawa 1994.
Google Scholar
Zabłocka-Skorek J., Tim Burton – dziwak w Fabryce Snów. Mistrzowie Kina Amerykańskiego. Współczesność, red. Ł. Plesnar, K. Loska, Kraków 2010, s. 331–356.
Google Scholar
Zalewski A., Film i nie tylko. Kognitywizm, emocje, reality show, Kraków 2003.
Google Scholar
Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Katowice 2018.
Google Scholar
Zielinski S., Archeologia mediów. O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia, Warszawa 2010.
Google Scholar
Žižek S., Przekleństwo fantazji, przeł. A. Chmielewski, Wrocław 2001.
Google Scholar
Żywiołek A., Logos pedagogii, logos kultury. O edukacyjnym zwrocie (?) kultury, „Teksty Drugie” 2014, nr 2.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
- Usage
- Downloads: 20
- Abstract Views: 6