“Singing Poems” from Kabaret Kici Koci in an Authorial Performance by Miron Białoszewski

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.10.08

Keywords:

Miron Białoszewski, Kabaret Kici Koci, intermediality, audibility, voice concretisation, authorial performance

Abstract

The text is part of a doctoral dissertation which is being written on the subject of auditory perspective in the works of Miron Bialoszewski. On the example of selected poems from the series titled Kabaret Kici Koci, the author attempts to answer the question of how the issue of the poet’s voice interpretation of his works (the recordings were made for home use and are available in the Audio Department of the Adam Mickiewicz Museum of Literature in Warsaw) affects the reception of recorded poems. Not without significance for the interpretation is also the fact of the author’s performance of poems not chosen by Białoszewski for the volumes titled Rozkurz czy „OHO” i inne wiersze (were only included in 2017 in a collection titled Świat można jeść w każdym miejscu) or Piosenka placu do tańca, which was never written down by the author. The work refers to the concept of “loud” or “spoken” poetry, realised through voice, which – in Białoszewski’s opinion – was the only way to achieve its “full being”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Katarzyna Cudzich-Budniak, Uniwersytet Jagielloński

Katarzyna Cudzich-Budniak – doktorantka Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego (Katedra Teorii Literatury), absolwentka Wiedzy o kulturze (Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych). Jej rozprawa na temat perspektywy audialnej w interpretacji poezji Mirona Białoszewskiego mieści się w zakresie szeroko rozumianej kategorii intermedialności. Najważniejsze publikacje: Cypriana Kamila Norwida operowanie dźwiękiem, czyli o dynamice muzycznej w poezji, [w:] Literatura – Muzyka, Filia Uniwersytetu w Piotrkowie Trybunalskim 2010; Jazz według Kisiela, [w:] Dysonanse. Twórczość Stefana Kisielewskiego (1911–1991), Kraków 2011; Dynamika jako ele- ment muzyki w poezji XX wieku na przykładzie wybranych wierszy Stanisława Barańczaka, [w:] Muzyka i muzyczność w literaturze od Młodej Polski do czasów najnowszych, Łódź 2012; Dynamika muzyczna w poezji na podstawie nagrania „Miron Białoszewski plays Adam Mickiewicz Dziady”, [w:] Potencjał wiersza, Warszawa 2013; Zjawiska intermedialne w realizacji prozy Mirona Białoszewskiego, [w:] Transpozycje. Muzyka w nowoczesnej literaturze europejskiej, Kraków 2016.

References

Białoszewski M., Kabaret Kici Koci: „OHO” i inne wiersze, Warszawa 2017.
Google Scholar

Białoszewski M., Kabaret Kici Koci: Rozkurz, Warszawa 2015.
Google Scholar

Białoszewski M., Kabaret Kici Koci: Świat można jeść w każdym miejscu, Warszawa 2017.
Google Scholar

Białoszewski do słuchu vol. 2, płyta, wyd. Bôłt Records, 2013.
Google Scholar

Gliński M., Miron – człowiek audiowizualny, Culture.pl 2014, https://culture.pl/pl/artykul/miron-czlowiek-audiowizualny [dostęp 25.11.2021].
Google Scholar

Piosenka o Placu Zbawiciela, http://bit.ly/piosenka_o_placu [dostęp 25.11.2021].
Google Scholar

Autor! Autor! Rozmowy z ludźmi pióra i palety, Warszawa 1986.
Google Scholar

Baran J., Mistrz Miron i pani gość, [w:] Miron – wspomnienia o poecie, zebrała H. Kirchner, Warszawa 1996.
Google Scholar

Barańczak St., Język poetycki Mirona Białoszewskiego, wyd. 2 rozszerzone, Wrocław 2016.
Google Scholar

Barańczak St., Pożegnanie z Białoszewskim, [w:] St. Barańczak, Język poetycki Mirona Białoszewskiego, wyd. 2 rozszerzone, Wrocław 2016.
Google Scholar

Białoszewski M., Jeden człowiek wobec drugiego człowieka. Z nieograniczoną odpowiedzialnością, rozmowę przeprowadziła M. Janion, oprac. M. Adamiec, „Punkt” 1980, nr 10.
Google Scholar

Białoszewski M., Małe i większe prozy, Warszawa 2017.
Google Scholar

Białoszewski M., Mówienie o pisaniu, [w:] M. Białoszewski, Poezje wybrane, Warszawa 1976.
Google Scholar

Białoszewski M., O tym Mickiewiczu jak go mówię, „Odra” 1967, nr 6.
Google Scholar

Białoszewski M., Szacunek dla każdego drobiazgu, rozmowę przeprowadził Z. Taranienko, [w:] Z. Taranienko, Rozmowy z pisarzami, Warszawa 1986.
Google Scholar

Białoszewski M., Tajny Dziennik, Kraków 2012.
Google Scholar

Białoszewski M., Warszawa była mi stale pod ręką, rozmowę przeprowadził J. Baran, [w:] J. Baran, Autor! Autor! Rozmowy z ludźmi pióra i palety, Warszawa 1986
Google Scholar

Bogalecki P., Na scenie czy estradzie tekstu? Teatralne konteksty wierszy-partytur Mirona Białoszewskiego i Mariana Grześczaka, [w:] P. Bogalecki, Wiersze-partytury w poezji polskiej neoawangardy, Kraków 2020.
Google Scholar

Cudak R., Czytając Białoszewskiego, Katowice 1999.
Google Scholar

Fazan J., Ale Ja nie Bóg: kontemplacja i teatr w dziele Mirona Białoszewskiego, Kraków 1998.
Google Scholar

Głowiński M., Małe narracje Mirona Białoszewskiego, [w:] M. Głowiński, Gry powieściowe, Warszawa 1973.
Google Scholar

Hejmej A., Tekst (dźwiękowy) Mirona Białoszewskiego, [w:] A. Hejmej, Muzyka w literaturze, Kraków 2008. https://doi.org/10.14746/pt.2005.5.4
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2005.5.4

Kabza-Biernacka A., „Osmędeusze” Mirona Białoszewskiego – o pogrzebie, który jest weselem, „Kwartalnik Opolski” 2007, nr 1.
Google Scholar

Kopciński J., Gramatyka i mistyka. Wprowadzenie w teatralną osobność Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1997.
Google Scholar

Kopciński J., Stare klabzdry na wojnie: „Kabaret Kici Koci” Mirona Białoszewskiego, „Teksty Drugie” 1995, nr1.
Google Scholar

Łukasiewicz J., Prolegomena do leżenia na łóżku, [w:] J. Łukasiewicz, Szmaciarze ciarze i bohaterowie, Kraków 1963.
Google Scholar

Miłosz Cz., Dar nieprzyzwyczajenia. Nowy poeta polski, „Kultura”[Paryż] 1956, nr 10/108.
Google Scholar

Pawelec D., Lingwiści i inni. Przewodnik po interpretacjach wierszy współczesnych, Katowice 1994.
Google Scholar

Pietrych K., Białoszewski (nie)zaangażowany. Rekonesans, [w:] Formy zaangażowania: pisarki i pisarze w kulturze XX i XXI wieku, red. M. Brzóstowicz-Klajn, G. Pertek, B. Przymuszała, Łódź 2017.
Google Scholar

Pietrych K., Białoszewski i PRL, [w:] PRL – świat (nie)przedstawiony, red. A. Czyżak, J. Galant, M. Jaworski, Poznań 2010.
Google Scholar

Poprawa A., Motywy muzyczne w pisarstwie Mirona Białoszewskiego, „Teksty Drugie” 2004, nr 3.
Google Scholar

Puchalska I., Muzyka w okolicznościach lirycznych, Kraków 2017.
Google Scholar

Pustkowski H., Miron Białoszewski i Tymoteusz Karpowicz, [w:] H. Pustkowski, „Gramatyka poezji?”, Warszawa 1974.
Google Scholar

Sobolczyk P., Język potoczny Białoszewskiego w przekładzie, [w:] Między oryginałem i przekładem XII. Głos i dźwięk w przekładzie, red. J. Brzozowski, J. Konieczna-Twardzik, M. Filipowicz-Rudek, Kraków 2006.
Google Scholar

Sobolewska A., Maksymalnie udana egzystencja: szkice o życiu i twórczości Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1997.
Google Scholar

Sobolewska A., Sobolewski T., Nie mogę kołysać się razem ze wszystkimi, rozmowę przeprowadził J. Majcherek, „Teatr” 1993, nr 5.
Google Scholar

Sobolewski T., Szaman, [w:] Miron – wspomnienia o poecie, zebrała H. Kirchner, Warszawa 1996.
Google Scholar

Stępień T., Najmniejszy kabaret świata, [w:] Miniatura i mikrologia, t. 2, red. A. Nawarecki, Katowice 2001.
Google Scholar

Śliwa A., Miron i muzyka, „Bliza” 2013, nr 4.
Google Scholar

Świrek A., Z gatunkiem czy bez… O twórczości Mirona Białoszewskiego, Zielona Góra 1997.
Google Scholar

Werner M., Jak można dziś mówić o poezji Mirona Białoszewskiego, „Pamiętnik Literacki” 1995, z. 4.
Google Scholar

Winiecka E., Białoszewski sylleptyczny, Poznań 2006.
Google Scholar

Wiśniewski J., Miron Białoszewski i muzyka, Łódź 2004.
Google Scholar

Zielona wrona. Antologia poezji okresu stanu wojennego, wybór i wstęp D. Dąbrowska, Gdańsk 1994.
Google Scholar

Published

2021-12-30

How to Cite

Cudzich-Budniak, K. (2021). “Singing Poems” from Kabaret Kici Koci in an Authorial Performance by Miron Białoszewski. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (10), 151–168. https://doi.org/10.18778/2299-7458.10.08

Issue

Section

Articles