“Singing Poems” from Kabaret Kici Koci in an Authorial Performance by Miron Białoszewski
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.10.08Keywords:
Miron Białoszewski, Kabaret Kici Koci, intermediality, audibility, voice concretisation, authorial performanceAbstract
The text is part of a doctoral dissertation which is being written on the subject of auditory perspective in the works of Miron Bialoszewski. On the example of selected poems from the series titled Kabaret Kici Koci, the author attempts to answer the question of how the issue of the poet’s voice interpretation of his works (the recordings were made for home use and are available in the Audio Department of the Adam Mickiewicz Museum of Literature in Warsaw) affects the reception of recorded poems. Not without significance for the interpretation is also the fact of the author’s performance of poems not chosen by Białoszewski for the volumes titled Rozkurz czy „OHO” i inne wiersze (were only included in 2017 in a collection titled Świat można jeść w każdym miejscu) or Piosenka placu do tańca, which was never written down by the author. The work refers to the concept of “loud” or “spoken” poetry, realised through voice, which – in Białoszewski’s opinion – was the only way to achieve its “full being”.
Downloads
References
Białoszewski M., Kabaret Kici Koci: „OHO” i inne wiersze, Warszawa 2017.
Google Scholar
Białoszewski M., Kabaret Kici Koci: Rozkurz, Warszawa 2015.
Google Scholar
Białoszewski M., Kabaret Kici Koci: Świat można jeść w każdym miejscu, Warszawa 2017.
Google Scholar
Białoszewski do słuchu vol. 2, płyta, wyd. Bôłt Records, 2013.
Google Scholar
Gliński M., Miron – człowiek audiowizualny, Culture.pl 2014, https://culture.pl/pl/artykul/miron-czlowiek-audiowizualny [dostęp 25.11.2021].
Google Scholar
Piosenka o Placu Zbawiciela, http://bit.ly/piosenka_o_placu [dostęp 25.11.2021].
Google Scholar
Autor! Autor! Rozmowy z ludźmi pióra i palety, Warszawa 1986.
Google Scholar
Baran J., Mistrz Miron i pani gość, [w:] Miron – wspomnienia o poecie, zebrała H. Kirchner, Warszawa 1996.
Google Scholar
Barańczak St., Język poetycki Mirona Białoszewskiego, wyd. 2 rozszerzone, Wrocław 2016.
Google Scholar
Barańczak St., Pożegnanie z Białoszewskim, [w:] St. Barańczak, Język poetycki Mirona Białoszewskiego, wyd. 2 rozszerzone, Wrocław 2016.
Google Scholar
Białoszewski M., Jeden człowiek wobec drugiego człowieka. Z nieograniczoną odpowiedzialnością, rozmowę przeprowadziła M. Janion, oprac. M. Adamiec, „Punkt” 1980, nr 10.
Google Scholar
Białoszewski M., Małe i większe prozy, Warszawa 2017.
Google Scholar
Białoszewski M., Mówienie o pisaniu, [w:] M. Białoszewski, Poezje wybrane, Warszawa 1976.
Google Scholar
Białoszewski M., O tym Mickiewiczu jak go mówię, „Odra” 1967, nr 6.
Google Scholar
Białoszewski M., Szacunek dla każdego drobiazgu, rozmowę przeprowadził Z. Taranienko, [w:] Z. Taranienko, Rozmowy z pisarzami, Warszawa 1986.
Google Scholar
Białoszewski M., Tajny Dziennik, Kraków 2012.
Google Scholar
Białoszewski M., Warszawa była mi stale pod ręką, rozmowę przeprowadził J. Baran, [w:] J. Baran, Autor! Autor! Rozmowy z ludźmi pióra i palety, Warszawa 1986
Google Scholar
Bogalecki P., Na scenie czy estradzie tekstu? Teatralne konteksty wierszy-partytur Mirona Białoszewskiego i Mariana Grześczaka, [w:] P. Bogalecki, Wiersze-partytury w poezji polskiej neoawangardy, Kraków 2020.
Google Scholar
Cudak R., Czytając Białoszewskiego, Katowice 1999.
Google Scholar
Fazan J., Ale Ja nie Bóg: kontemplacja i teatr w dziele Mirona Białoszewskiego, Kraków 1998.
Google Scholar
Głowiński M., Małe narracje Mirona Białoszewskiego, [w:] M. Głowiński, Gry powieściowe, Warszawa 1973.
Google Scholar
Hejmej A., Tekst (dźwiękowy) Mirona Białoszewskiego, [w:] A. Hejmej, Muzyka w literaturze, Kraków 2008. https://doi.org/10.14746/pt.2005.5.4
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2005.5.4
Kabza-Biernacka A., „Osmędeusze” Mirona Białoszewskiego – o pogrzebie, który jest weselem, „Kwartalnik Opolski” 2007, nr 1.
Google Scholar
Kopciński J., Gramatyka i mistyka. Wprowadzenie w teatralną osobność Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1997.
Google Scholar
Kopciński J., Stare klabzdry na wojnie: „Kabaret Kici Koci” Mirona Białoszewskiego, „Teksty Drugie” 1995, nr1.
Google Scholar
Łukasiewicz J., Prolegomena do leżenia na łóżku, [w:] J. Łukasiewicz, Szmaciarze ciarze i bohaterowie, Kraków 1963.
Google Scholar
Miłosz Cz., Dar nieprzyzwyczajenia. Nowy poeta polski, „Kultura”[Paryż] 1956, nr 10/108.
Google Scholar
Pawelec D., Lingwiści i inni. Przewodnik po interpretacjach wierszy współczesnych, Katowice 1994.
Google Scholar
Pietrych K., Białoszewski (nie)zaangażowany. Rekonesans, [w:] Formy zaangażowania: pisarki i pisarze w kulturze XX i XXI wieku, red. M. Brzóstowicz-Klajn, G. Pertek, B. Przymuszała, Łódź 2017.
Google Scholar
Pietrych K., Białoszewski i PRL, [w:] PRL – świat (nie)przedstawiony, red. A. Czyżak, J. Galant, M. Jaworski, Poznań 2010.
Google Scholar
Poprawa A., Motywy muzyczne w pisarstwie Mirona Białoszewskiego, „Teksty Drugie” 2004, nr 3.
Google Scholar
Puchalska I., Muzyka w okolicznościach lirycznych, Kraków 2017.
Google Scholar
Pustkowski H., Miron Białoszewski i Tymoteusz Karpowicz, [w:] H. Pustkowski, „Gramatyka poezji?”, Warszawa 1974.
Google Scholar
Sobolczyk P., Język potoczny Białoszewskiego w przekładzie, [w:] Między oryginałem i przekładem XII. Głos i dźwięk w przekładzie, red. J. Brzozowski, J. Konieczna-Twardzik, M. Filipowicz-Rudek, Kraków 2006.
Google Scholar
Sobolewska A., Maksymalnie udana egzystencja: szkice o życiu i twórczości Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1997.
Google Scholar
Sobolewska A., Sobolewski T., Nie mogę kołysać się razem ze wszystkimi, rozmowę przeprowadził J. Majcherek, „Teatr” 1993, nr 5.
Google Scholar
Sobolewski T., Szaman, [w:] Miron – wspomnienia o poecie, zebrała H. Kirchner, Warszawa 1996.
Google Scholar
Stępień T., Najmniejszy kabaret świata, [w:] Miniatura i mikrologia, t. 2, red. A. Nawarecki, Katowice 2001.
Google Scholar
Śliwa A., Miron i muzyka, „Bliza” 2013, nr 4.
Google Scholar
Świrek A., Z gatunkiem czy bez… O twórczości Mirona Białoszewskiego, Zielona Góra 1997.
Google Scholar
Werner M., Jak można dziś mówić o poezji Mirona Białoszewskiego, „Pamiętnik Literacki” 1995, z. 4.
Google Scholar
Winiecka E., Białoszewski sylleptyczny, Poznań 2006.
Google Scholar
Wiśniewski J., Miron Białoszewski i muzyka, Łódź 2004.
Google Scholar
Zielona wrona. Antologia poezji okresu stanu wojennego, wybór i wstęp D. Dąbrowska, Gdańsk 1994.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.