(Za)istnieć w sieci. Strategie polskich pisarzy w social mediach

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.11.05

Słowa kluczowe:

social media, Facebook, autopromocja, strategie marketingowe, wizerunek, pisarze i pisarki w XXI wieku

Abstrakt

Szkic próbuje pokazać znaczenie social mediów dla pisarek i pisarzy. Autorka skoncentrowała się na działalności (auto)promocyjnej autorek i autorów prowadzonej za pośrednictwem social mediów (ze szczególnym uwzględnieniem Facebooka). Analizie poddane zostały przede wszystkim fanpage’e zarządzane przez samych prozaików (m.in. Joanna Bator, Katarzyna Bonda, Jacek Dehnel, Remigiusz Mróz, Szczepan Twardoch, Michał Witkowski, Jakub Żulczyk). Nadrzędnym celem szkicu było pokazanie, w jaki sposób autorki i autorzy (reprezentujący różne gatunki literackie) podchodzą do kwestii budowania własnej marki i w jaki sposób modelują swoje wizerunki.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Agnieszka Nęcka-Czapska - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Agnieszka Nęcka-Czapska – dr hab., prof. UŚ, pracownik Instytutu Literaturoznawczego Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Krytyk literacki, autorka książek: Granice przyzwoitości. Doświadczanie intymności w prozie najnowszej (2006); Starsze, nowsze, najnowsze. Szkice o prozie polskiej XX i XXI wieku (2010); Cielesne o(d)słony. Dyskursy erotyczne w polskiej prozie po 1989 roku (2011); Co ważne i ważniejsze. Notatki o prozie polskiej XXI wieku (2012); Emigracje intymne. O współczesnych polskich narracjach autobiograficznych (2013); Polifonia. Literatura polska początku XXI wieku (2015); współredaktorka serii Literatura i… oraz Skład osobowy. Szkice o prozaikach współczesnych. Redaktor działu krytyki literackiej w „Postscriptum Polonistycznym”. Główne jej zainteresowania koncentrują się na polskiej prozie XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki intymności, erotyzmu, emigracyjności, kobiecości.

Bibliografia

Adamczewska I., Pisarz w mediach masowych, czyli autentyzm jako literacki chwyt (auto)promocyjny, „Teksty Drugie” 2012, nr 6, s. 300–312.
Google Scholar

Antonik D., Pisarz jako marka. Literatura w kulturze audiowizualnej społeczeństwa informacyjnego, Kraków 2014.
Google Scholar

Bartosik-Purgat M., Nowe media w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym, Warszawa 2019.
Google Scholar

Błażejowska K., Pisarze do reklam!, https://www.tygodnikpowszechny.pl/literaci-do-reklam-29016 [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Dunin-Wąsowicz P., Co tu się stało z literaturą, „Lampa” 2004, nr 9, s. 18–21.
Google Scholar

Gołębiowska E., News dnia! Remigiusz Mróz i Katarzyna Bonda są parą!, https://party.pl/newsy/remigiusz-mroz-i-katarzyna-bonda-sa-para-118624-r1/ [dostęp: 20.03.2020].
Google Scholar

Karaszewska Z., Stanko S., Pod podszewką. Prawdziwy wizerunek pisarza, Warszawa 2018.
Google Scholar

Katarzyna Bonda i Remigiusz Mróz są parą!, https://www.pudelek.pl/artykul/143960/katarzyna_bonda_i_remigiusz_mroz_sa_para_wiedzieliscie_jeszcze_przed_nami_i_dostrzegaliscie_wiecej_niz_my_foto/ [dostęp: 20.04.2022].
Google Scholar

Kowalska A., Katarzyna Bonda i Remigiusz Mróz, czyli najgorętsza para polskiego kryminału. Na Facebooku ogłosili, że są parą, https://dziennikzachodni.pl/katarzyna-bonda-i-remigiusz-mroz-czyli-najgoretsza-para-polskiego-kryminalu-na-facebooku-oglosili-ze-sa-para/ar/13975647 [dostęp: 20.04.2022].
Google Scholar

Kozłowski P., Żulczyk nazwał prezydenta Dudę „debilem”. Jest wyrok, https://kultura.dziennik.pl/news/artykuly/8329725,jakub-zulczyk-prezydent-andrzej-duda-debil-wyrok.html [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Majewska D., Szczepan Twardoch przesiada się do mercedesa. Jest ambasadorem marki: jedni gratulują, inni nakręcają nagonkę, https://natemat.pl/147461,szczepan-twardoch-przesiada-sie-do-mercedesa-jest-ambasadorem-marki-jedni-gratuluja-inni-nakrecaja-nagonke [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Marecki P., Sasin E., Geneza i rozwój pola literackiego w Polsce po 1989 roku, [w:] Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Podręcznik, red. G. Jankowicz, P. Marecki, M. Sowiński, Kraków 2015, s. 41–63.
Google Scholar

Maryl M., Kim jest pisarz (w internecie)?, „Teksty Drugie” 2012, nr 6, s. 77–100.
Google Scholar

Nęcka A., Destrukcyjne uzależnienie od „ścianek”. Casus Michała Witkowskiego, [w:] Zamieranie pisarzy, red. M. Ładoń, G. Olszański, Katowice 2018.
Google Scholar

Niemczyńska M.I., Twardoch ambasadorem Mercedesa, czyli pisarz nie wiedźmin, zasad mieć nie musi, https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,18340925,twardoch-ambasadorem-mercedesa-czyli-pisarz-nie-wiedzmin-zasad.html [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Nowacki D., Spełnienia wyższego rzędu. O spotkaniu literatury z medialnością i pragnieniach pisarzy, [w:] D. Nowacki, Kto im dał skrzydła. Uwagi o prozie, dramacie i krytyce (2001–2010), Katowice 2011, s. 116–159.
Google Scholar

Polski horror religijny, Z Remigiuszem Mrozem rozmawia Justyna Sobolewska, „Polityka”, 18 lipca 2017, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1712456,1,remigiusz-mroz-o-swojej-literackiej-drodze.read?print=true [dostęp: 6.04.2022].
Google Scholar

Robak-Reczek A., Autor gra w Instagrama, https://nowymarketing.pl/a/29930,autor-gra-w-instagrama [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

Romans dekady! To oni są najbardziej płodną parą w Polsce, https://www.se.pl/wiadomosci/gwiazdy/romans-dekady-to-oni-sa-najplodniejsza-para-w-polsce-aa-cFNA-2AEM-4Pw5.html [dostęp: 20.03.2020].
Google Scholar

Sadulski B., Alienacja w wesołym pokoju, „dwutygodnik”, https://www.dwutygodnik.com/artykul/6442-alienacja-w-wesolym-pokoju.html [dostęp: 31.08.2022].
Google Scholar

Sobolewska J., Czy powinno nas oburzać, że pisarz Szczepan Twardoch ambasadoruje marce Mercedes?, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1625377,1,czy-powinno-nas-oburzac-ze-pisarz-szczepan-twardoch-ambasadoruje-marce-mercedes.read [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Social media w Polsce i na świecie. Raport Digital 2022, https://grupainfomax.com/social-media/social-media-w-polsce-i-na-swiecie-raport-digital-2022/ [dostęp: 3.05.2022].
Google Scholar

Śmiałek P., Wolność słowa, prawo do dozwolonej krytyki, czy też obraza prezydenta? Jest decyzja sądu ws. Jakuba Żulczyka, https://www.forbes.pl/opinie/orzeczenie-ws-andrzej-duda-kontra-jakub-zulczyk-czy-doszlo-do-obrazy-prezydenta/wslvpcl [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Śmigiel Ł., Wybrane strategie promocji książek w Polsce i na świecie z wykorzystaniem nowych mediów, [w:] Teorie komunikacji i mediów, t. 3, red. M. Graszewicz, J. Jastrzębski, Wrocław 2010, s. 379–389.
Google Scholar

Szumniak-Samolej J., Potencjał biznesowy mediów społecznościowych. Diagnoza – metody – komunikacja, Warszawa 2015.
Google Scholar

tsImtom, „Nie składałem ślubów ubóstwa”. Twardocha spór o luksusowe auto, https://tvn24.pl/kultura-i-styl/szczepan-twardoch-zostal-ambasadorem-marki-mercedes-benz-ra557072-3306747 [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Żulczyk znieważył prezydenta? Michał Rusinek o głośnej sprawie, https://ksiazki.wp.pl/zulczyk-zniewazyl-prezydenta-michal-rusinek-o-glosnej-sprawie-6723851793357664a [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Żyłowska K., Bulletin – nowa platforma dla pisarzy i podcasterów od Facebooka, https://socialpress.pl/2021/07/bulletin-nowa-platforma-dla-pisarzy-i-podcasterow-od-facebooka [dostęp: 30.04.2002].
Google Scholar

http://www.fakt.pl/gwiazdy/michal-witkowski-ze-slicznotka-na-sciance, artykuly,487769.html [dostęp: 28.08.2015].
Google Scholar

https://facebook.com/autorskajedynataka/photos/a.1602906303261108/2227180434167022 [dostęp: 7.03.2020].
Google Scholar

https://www.facebook.com/jacek.dehnel/posts/10160034764279914 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/jakub.zulczyk/posts/435459197951943 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/jakub.zulczyk/posts/466147044883158 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/jakub.zulczyk/posts/469116454586217 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/JoannaBatorProfil/posts/381986610603086 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/katarzyna.bonda/posts/530579718432353 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1029596830562955&id=170907233098590 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10205350722309185&set=a.1201502239349 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/349558139867952 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/377630327060733 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/433533034803795 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/442334267257005 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/454223569401408 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/490216209135477 [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/495781968578901 [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/539699027520528 [dostęp: 3.05.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/542306473926450 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/543491690474595 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/546180003539097 [dostęp: 3.05.2022].
Google Scholar

https://www.instagram.com/p/BvJh9I7lvmy/ [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/andrzej-duda-debil-haslo-google-znika-dlaczego [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Nęcka-Czapska, A. (2022). (Za)istnieć w sieci. Strategie polskich pisarzy w social mediach. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (11), 59–74. https://doi.org/10.18778/2299-7458.11.05