Jak badać milczenie w prozie współczesnej

Autor

  • Anna Łebkowska Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.05.19

Słowa kluczowe:

literatura, milczenie, narracja, proza współczesna, poetyka, retoryka, kognitywistyka

Abstrakt

W recenzji książki Doroty Korwin-Piotrowskiej doceniono zaprezentowaną tu koncepcję badań kategorii milczenia w perspektywie poetyki, retoryki i kognitywistyki. Zwrócono też uwagę, że dotychczas brakowało badań nad tą kategorią w odniesieniu do prozy współczesnej. Dzięki pierwszym rozdziałom czytelnik może zapoznać się z przeglądem aktualnych teorii, które dla autorki stanowią źródło inspiracji i ulegają twórczemu przekształceniu, w kolejnych – znajdzie instrumentarium badawcze. Przedstawione w dalszych częściach interpretacje twórczości m.in. Mirona Białoszewskiego, Hanny Krall, Zbigniewa Kruszyńskiego, Marka Kędzierskiego czy Jacka Dukaja dowodzą nie tylko świetnego władania warsztatem literaturoznawczym, ale i wyjątkowej wrażliwości analitycznej autorki.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Anna Łebkowska - Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych

Prof. dr hab., Uniwersytet Jagielloński, redaktor naczelna „Ruchu Literackiego”. Jej zainteresowania naukowe obejmują: badanie literatury w perspektywie antropologii kulturowej, teorie genderowe, kategorię narracji, empatię jako antropologiczną kategorię literatury, kategorię cielesności, współczesne teorie fikcji literackiej, teorie możliwych światów, literaturę XX i XXI wieku, strategie retoryczne. Autorka m.in. monografii: Fikcja jako możliwość. Z przemian prozy XX wieku (1991, 1998), Między teoriami a fikcją literacką (2001), Empatia. O literackich narracjach przełomu XX i XXI wieku (2008).

Pobrania

Opublikowane

2016-12-30

Jak cytować

Łebkowska, A. (2016). Jak badać milczenie w prozie współczesnej. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (5), 311–315. https://doi.org/10.18778/2299-7458.05.19