„Znawca miłosnych pieśni / i dojrzałych czereśni” – o zaśpiewanych wierszach Ewy Lipskiej
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.10.09Słowa kluczowe:
poezja Ewy Lipskiej, piosenka, poezja śpiewana, kultura popularna, recepcja relacji między wierszem a piosenkąAbstrakt
Artykuł dotyczy niszowego (w kontekście recepcji) aspektu twórczości Ewy Lipskiej. Chodzi o kształtowanie się gatunku piosenki na bazie dorobku literackiego autorki kojarzonej głównie z nurtem wysokoartystycznym, do którego zalicza się poezja. Wstępne partie artykułu (przywołanie i analiza odnośnych tekstów teoretycznych) wprowadzają czytelnika w świat filiacji między wierszem a piosenką. W części głównej dokonywane są interpretacje poszczególnych utworów Ewy Lipskiej, które posłużyły niegdyś jako teksty do piosenek takim artystom, jak chociażby Grzegorz Turnau czy Anna Szałapak. W artykule autor próbuje zdestabilizować pojęcie „poezji śpiewanej”, osłabiając także stereotypy (związane z arbitralnym przyporządkowaniem jedynie do poezji intelektualnej) narastające wokół twórczości Ewy Lipskiej.
Pobrania
Bibliografia
Balcerzan E., „W muzykalny łączą się porządek”, [w:] E. Balcerzan, Przez znaki. Granice autonomii sztuki poetyckiej. Na materiale polskiej poezji współczesnej, Poznań 1972, s. 251-295.
Google Scholar
Barańczak A., Słowo w piosence. Poetyka współczesnej piosenki estradowej, Wrocław 1983.
Google Scholar
Gajda K., Jacek Kaczmarski w świecie tekstów, Poznań 2013.
Google Scholar
Gajda K., Szarpidruty i poeci. Piosenka wobec przemian społecznych i kulturowych ostatnich dekad, Poznań 2017.
Google Scholar
Grechuta M., „Magia obłoków” [dokument dźwiękowy], Warner Music Poland, Warszawa 2000 [wkładka dołączona do płyty].
Google Scholar
Kukułowicz T., Pętle, sample i podbicia: techniki kompozycji i struktura utworu hip-hopowego, [w:], Hip-hop w Polsce, red. M. Miszczyński, Warszawa 2014, s. 21–38. https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696.pp.21-38
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696.pp.21-38
Lipska E., Droga pani Schubert…, Kraków 2012.
Google Scholar
Lipska E., Drugi zbiór wierszy, Warszawa 1970.
Google Scholar
Lipska E., Kocia trzynastka czyli Skotland Yard, Kraków–Budapeszt–Syrakuzy 2020.
Google Scholar
Lipska E., Trzeci zbiór wierszy, Warszawa 1972.
Google Scholar
Lipska E., Wiersze, Warszawa 1967.
Google Scholar
Majewski W., Marek Grechuta: portret artysty, Kraków 2006.
Google Scholar
Sobczak P., Tekst piosenki jako dzieło literackie – dzieło literackie jako tekst piosenki. Zarys problematyki, przykłady realizacji, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Literraria Polonica” 2012, nr 2 (16), s. 127–139. http://hdl.handle.net/11089/2370
Google Scholar
Traczyk M., Poezja w piosence. Od Tuwima do Świetlickiego, Poznań 2009.
Google Scholar
Turnau G., „Pod światło” [dokument dźwiękowy], EMI Music Poland, 2010 [wkładka dołączona do płyty].
Google Scholar
Zegarmistrz światła, Tadeusz Woźniak w rozmowie z Witoldem Górką, Poznań 2016.
Google Scholar
„Zostały jeszcze pieśni…”. Jacek Kaczmarski wobec tradycji, pod red. K. Gajdy i M. Traczyka, Kraków 2010.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
- Usage
- Downloads: 8
- Abstract Views: 2