Konstrukty cywilizacji i metafizyka transfiguracji w twórczości Romany Kaszczyc
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.12.11Słowa kluczowe:
Romana Kaszczyc, ekopoetyka, pograniczeAbstrakt
W twórczości Romany Kaszczyc – artystki przyrody, pogranicza, peryferii, ziemi zachodniopomorskiej i lubuskiej, Puszczy Barlineckiej – w perspektywie sąsiedztwa, współzależności i różnorodności, status granicy traci swoje ontologiczne znaczenie. Puszcza trwa, niezależnie od umownych granic wyznaczonych na administracyjnej mapie Polski. Jednocześnie warto zadać pytanie, czy kultura staje się – powiększającą zachłannie swoje terytorium – sąsiadką natury, a może jej ciemiężycielką? Barlinecka Roma kreuje w swojej twórczości świat, w którym schematy i role społeczne stają się więzieniem. Natomiast w oczach artystki współistniejąca binarność nocy i dnia, mroku i jasności, życia i śmierci jest metafizyczna. Czy zatem granica byłaby transcendentna, epistemologicznie wydarzająca się oraz niezależna od człowieka? Chciałabym przede wszystkim nie tylko przedstawić zasługującą na upamiętnienie artystkę, która świadomie wybrała życie na terenach pogranicza, ale i przyjrzeć się granicy samej w sobie, w jaki sposób wytwarzają się i konstytuują antagonizmy między kulturą i naturą, centrum i peryferiami, światowym uznaniem i regionalnością.
Głównym moim celem badawczym jest natomiast stworzenie interpretacji wybranych tekstów kultury Romany Kaszczyc w świetle rozważań semantycznego doświadczenia pogranicza. Krytyczne opracowanie dzieł literackich i plastycznych przedstawię w perspektywie neoregionalnej oraz ekokrytycznej. Interpretacje staną się jednocześnie pre-tekstem do rozważań związanych z problematyką sąsiedztwa, granicy oraz ekocydu. Inspiracje badawcze czerpać będę z dorobku naukowego m.in. Julii Fiedorczuk, Aleksandry Ubertowskiej, Tatiany Czerskiej, Elżbiety Rybickiej.
Pobrania
Bibliografia
Barba E., Canoe z papieru. Traktat o Antropologii Teatru, przeł. L. Kolankiewicz, D. Wiergowska-Janke, Wrocław 2007.
Google Scholar
Czerska T., Post-koiné, czyli Anity Jarzyny projekt krytyki nieantropocentrycznej, „Porównania” 2021, nr 1 (28).
Google Scholar
Fiedorczuk J., Beltrán G., Ekopoetyka / Ecopoética / Ecopoetics, Warszawa 2020.
Google Scholar
Grotowski J., Akcja, [w:] Antropologia widowisk, red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2010.
Google Scholar
Janion M., Druga i trzecia generacja romantyków: biografia i geografia, [w:] Biografia – geografia – kultura literacka, red. J. Ziomek, J. Sławiński, Wrocław 1975.
Google Scholar
Jarzyna A., Post-koiné. Studia o nieantropocentrycznych językach (poetyckich), Łódź 2019.
Google Scholar
Kaszczyc R., Imię czasu, Gorzów Wielkopolski 1996.
Google Scholar
Kaszczyc R., Nie naprawiajcie zegara, Szczecin 2002.
Google Scholar
Madejski J., Wstęp. Przewodnik, bedeker, poradnik i geoliteratura, Szczecin–Kraków 2019.
Google Scholar
Nikitorowicz J., Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa, Białystok 1995.
Google Scholar
Romana Kaszczyc. 40 lat pracy twórczej, Barlinek 2005.
Google Scholar
Rybicka E., Od poetyki przestrzeni do polityki miejsca. Zwrot topograficzny w badaniach literackich, „Teksty Drugie” 2008.
Google Scholar
Siewior K., Kompleks Anteusza. O starym i nowym regionalizmie, „Teksty Drugie” 2019, nr 2. https://doi.org/10.18318/td.2019.2.10
Google Scholar
Sigva R. M., Stawanie się człowieka pogranicza, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Paedagogia-Psychologia” 2020, nr 5. https://doi.org/10.17951/en.2020.5.359-372
Google Scholar
Słomka J., Zmarła Romana Kaszczyc, „Kurier Szczeciński”, https://24kurier.pl/aktualnosci/wiadomosci/zmarla-romana-kaszczyc/ [dostęp: 29.06.2023].
Google Scholar
Turner V., Proces rytualny, przeł. E. Dżurak, Warszawa 2010.
Google Scholar
Ubertowska A., Historie bioetyczne. Pomiędzy estetyką a geotraumą, Warszawa 2020.
Google Scholar
White K., Poeta kosmograf, przeł. K. Brakoniecki, Olsztyn 2010.
Google Scholar
Opublikowane
Wersje
- 2024-02-09 - (2)
- 2023-12-21 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.