Czy twoim zdaniem obraz jest skończony? Funkcja korekty/ rozmowy w rozwijaniu zdolności malarskich na przykładzie malowania w plenerze
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.09Słowa kluczowe:
plener malarski, korekta, rozmowa, kompetencje artystyczne/ malarskie, obserwacja, wywiadyAbstrakt
Celem artykułu jest przybliżenie znaczenia korekty, czyli rozmowy towarzyszącej nauce malarstwa plenerowego. Korekta to narzędzie, które ma wspierać i motywować do pracy artystycznej, a jednocześnie wprowadzać w język sztuk wizualnych. Jest powszechnie stosowana na różnych szczeblach edukacji artystycznej. Adepci sztuki w rozmowie z nauczycielami / doświadczonymi twórcami oraz innymi osobami malującymi zdobywają wiedzę deklaratywną i proceduralną w zakresie malowania obrazu. W artykule wykorzystane zostały materiały z obserwacji, rozmów i wywiadów, prowadzonych podczas plenerów malarskich kierowanych, przede wszystkim, do twórców amatorów oraz osób przygotowujących się na uczelnie wyższe. Artykuł składa się z trzech części: wprowadzenia teoretycznego w tematykę malarstwa plenerowego i jego znaczenia dla edukacji artystycznej, części metodologicznej oraz empirycznej, w której przeanalizowano funkcje korekty, jej rodzaje, kontekst pojawienia się rozmów o postępach artystycznych, czyli etapy pracy w plenerze. W podsumowaniu zainicjowana została dyskusja nad tworzeniem jako procesem interpersonalnym i relacyjnym, którego znaczącym elementem są konstruktywne rozmowy o sztuce i kompetencjach artystycznych.
Bibliografia
Abra J. (1994) Collaboration in Creative Work: An Initiative for Investigation, “Creativity Research Journal”, no. 7, pp. 1–20, https://doi.org/10.1080/10400419409534505
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/10400419409534505
Amabile T. M. (1996) Creativity in Context: Update to “The Social Psychology of Creativity”, Boulder, Colorado – Cumnor Hill, Oxford, Westview Press.
Google Scholar
Angrosino M. (2010) Badania etnograficzne i obserwacyjne, trans. M. Brzozowska-Brywczyńska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Bogusławski M. M., Modrzejewska-Świgulska M. (2022) (Nie)widzialne środowisko? – o tym, czy i do czego potrzebujemy shinrin-yoku, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscy- plinarne”, no. 2(15), pp. 293–312, https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.16
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.16
Chaunu P. (1989) Cywilizacja wieku oświecenia, trans. E. Bąkowska, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Chybicka A. (2004) Otwarty umysł twórczy, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Cybis J. (1980) Notatki malarskie – dzienniki 1954–1966, wybór i wstęp D. Horodyński, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, pp. 97–108.
Google Scholar
Doyle Ch. L. (2016) Social Interaction in the Art of Acting: Forms and Phases, “Creativity, Theories – Research – Applications”, no. 2(3), pp. 211–228, https://doi.org/10.1515/ctra-2016-0014
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/ctra-2016-0014
Estreicher K. (1986) Historia sztuki w zarysie, Warszawa–Kraków, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Frydryczak B. (2013) Krajobraz. Od estetyki the picturesque do doświadczenia topograficznego, seria Krajobrazy, t. 1, Poznań, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Google Scholar
Giełdoń-Paszek A. (2006) Zarys teorii i praktyki dydaktycznej w zakresie malarstwa pejzażowego na akademiach sztuk pięknych w Europie i w Polsce od momentu powstania akademii do początków XX wieku, Cieszyn, Uniwersytet Śląski w Katowicach.
Google Scholar
Góralski A. (red.) (1980) Kształtowanie grup twórczego myślenia in: Zadanie, metoda, rozwiązanie. Techniki twórczego myślenia. Zbiór 3, Warszawa, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
Google Scholar
Hałas E. (2006) Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
John-Steiner J. (2000) Creative Collaboration, New York, Oxford University Press.
Google Scholar
Kębłowski J. (1987) Dzieje sztuki polskiej: panorama zjawisk od zarania do współczesności, Warszawa, Wydawnictwo Arkady.
Google Scholar
Konecki K. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Lebuda I., Galewska-Kustra M., Glăveanu V. P. (2016) Creativity and Social Interactions, “Creativity. Theories – Research – Applications”, no. 2(3), pp. 187–193, https://doi.org/10.1515/ctra-2016-0012
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/ctra-2016-0012
Mączak A. (1998) Odkrywanie Europy. Podróże w czasach renesansu i baroku, Gdańsk, Wydawnictwo Novus Orbis.
Google Scholar
Mitchell W. J. T. (2012) Pokazać widzenie in: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, trans. Ł. Zaremba, eds. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, introduction I. Kurz, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Modrzejewska-Świgulska M. (2014) Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Modrzejewska-Świgulska M. (2018a) Professional Competences. Reconstruction of the Opinions of Polish Female Directors, “Creativity. Theories – Research – Applications”, no. 1(5), pp. 72–83.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/ctra-2018-0005
Modrzejewska-Świgulska M. (2018b) Plener malarski jako środowiskowy kontekst twórczości plastycznej. Relacja z badań jakościowych, „Kultura i Wychowanie”, no. 13(1), pp. 135–146, https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_135-146
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_135-146
Morawski S. (2007) Wybór pism estetycznych, Kraków, Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar
Nęcka E. (1994) TRoP… Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Paulus P. B., Yang H. (2000) Idea Generation in Groups: A Basis for Creativity in Organizations, “Organizational Behavior and Human Decision Processes”, no. 82, pp. 76–87, https://doi.org/10.1006/obhd.2000.2888
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1006/obhd.2000.2888
Pieńkos A.(2011) Widok jako fragment natury. Utrata przestrzeni w malarstwie pejzażowym ok. 1800 in: Zawsze fragment? Studia z historii kultury XX i XXI wieku, M. Kitowska-Łysiak, M. Lachowski (eds.), Lublin, Wydawnictwo KUL, pp. 99–114.
Google Scholar
Pieńkos A. (2014) Oświeceniowe „laboratorium natury”. W poszukiwaniu mediów poznania, „Rocznik Historii Sztuki”, no. 39, pp. 97–108.
Google Scholar
Pieńkos A. (2021) Rewolucja plenerowa XVIII wieku? Relacje z narodzin pejzażu nowoczesnego, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, https://doi.org/10.31338/uw.9788323554172
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323554172
Pietrzak M. (2019) Edukacja artystyczna w twórczej komunikacji. Rosyjski teatr i film, Warszwa, Wydawnictwo BEL Studio.
Google Scholar
Rubacha K. (2008) Metodologia badań nad edukacją, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Runco M. (2003) Idea Evaluation, Divergent Thinking and Creativity in: Critical Creative Processes, M. Runco (ed.), Cresskil, Hampton Press.
Google Scholar
Sasin M., Sass T., Modrzejewska-Świgulska M. (2020) Dynamika rozwoju działalności kobiecych grup artystycznych. Raport z badań jakościowych, „Kultura i Edukacja”, no. 1(127), pp. 162–179, https://doi.org/10.15804/kie.2020.01.10
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15804/kie.2020.01.10
Sawyer R. K. (2007) Group Genius. The Creative Power of Collaboration, New York, Basic Books.
Google Scholar
Sawyer R. K. (2009) Writing as a Collaborative Act in: The Psychology of Creative Writing, S. B. Kaufman, J. C. Kaufman (eds.), Cambridge, Cambridge University Press, pp. 166–179, https://doi.org/10.1017/CBO9780511627101.012
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511627101.012
Sawyer R. K. (2019) Individual and Group Creativity in: The Cambridge Handbook of Creativity, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (eds.), New York, Cambridge University Press, pp. 567–587, https://doi.org/10.1017/9781316979839.028
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/9781316979839.028
Shenk J. W. (2016) Siła duetów. W poszukiwaniu istoty innowacji w twórczych tandemach, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Stopczyk S. (1987) Impresjonizm, Warszawa, Krajowa Agencja Wydawnicza.
Google Scholar
Szczepanik R. (2015) Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Szmidt J. K. (2013) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, https://doi.org/10.18778/7969-685-7
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-685-7
Szmidt J. K, Modrzejewska-Świgulska M. (2020) Together or Separately: Dilemmas of Group Work in Professional Creativity, “Creativity. Theories – Research – Applications”, no. 1(7), pp. 1–26, https://doi.org/10.2478/ctra-2020-0001
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/ctra-2020-0001
Thompson J. (2006) Jak czytać malarstwo współczesne. Od Curbeta do Warhola, Kraków, Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar
Bernat A. (2022) Jan Cybis, rysownik i malarz, urodził się 125 lat temu, https://dzieje.pl/kultura-i-sztuka/jan-cybis-rysownik-i-malarz-urodzil-sie-125-lat-temu (access: 09.2022).
Google Scholar
Fundacja Instytut Fotografii Fort, Szkoła patrzenia, http://szkolapatrzenia.pl/info/edukacja-wizualna (access: 09.2022).
Google Scholar