Do You Think the Painting is Finished? The Function of Correction/Conversation in Developing Painting Skills on the Example of Outdoor Painting

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.09

Mots-clés :

outdoor painting, correction, conversation, artistic / painting, observation, interviews

Résumé

The aim of the article is to present the meaning of correction, i.e. the conversation accompanying the study of outdoor painting. Correction is a tool that can support and motivate to pursue artistic work, and at the same time it can introduce students to the language of visual arts. It is widely used at various levels of arts education. Art adepts in conversation with teachers / experienced artists and other painters gain declarative and procedural knowledge in the field of painting. The article uses materials from observations, conversations and interviews conducted during open-air painting sessions, addressed primarily to amateur artists and people preparing for studies. The article consists of three parts: a theoretical introduction to the subject of outdoor painting and its importance for artistic education, a methodological and empirical section, which discusses the different functions of correction, its types, and the context of the emergence of conversations about artistic progress, including an analysis of the stages of work in the open air context. It concludes with a discussion on creation as an interpersonal and relational process, an important element of which are constructive conversations about art and artistic competences.

Biographie de l'auteur

Monika Modrzejewska-Świgulska, University of Lodz

Monika Modrzejewska-Świgulska is a doctor of humanities in the field of pedagogy, assistant professor at the Department of Artistic Education and Pedagogy of Creativity at the University of Lodz. Her research interests concern the pedagogy of creativity, professional creativity, qualitative research. Author of the books: Everyday creativity in narratives educators (2015), Towards self-realization. Women’s life re-decisions (with A. Chmielińska, 2021).

Références

Abra J. (1994) Collaboration in Creative Work: An Initiative for Investigation, “Creativity Research Journal”, no. 7, pp. 1–20, https://doi.org/10.1080/10400419409534505
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/10400419409534505

Amabile T. M. (1996) Creativity in Context: Update to “The Social Psychology of Creativity”, Boulder, Colorado – Cumnor Hill, Oxford, Westview Press.
View in Google Scholar

Angrosino M. (2010) Badania etnograficzne i obserwacyjne, trans. M. Brzozowska-Brywczyńska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Bogusławski M. M., Modrzejewska-Świgulska M. (2022) (Nie)widzialne środowisko? – o tym, czy i do czego potrzebujemy shinrin-yoku, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscy- plinarne”, no. 2(15), pp. 293–312, https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.16
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.16

Chaunu P. (1989) Cywilizacja wieku oświecenia, trans. E. Bąkowska, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar

Chybicka A. (2004) Otwarty umysł twórczy, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
View in Google Scholar

Cybis J. (1980) Notatki malarskie – dzienniki 1954–1966, wybór i wstęp D. Horodyński, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, pp. 97–108.
View in Google Scholar

Doyle Ch. L. (2016) Social Interaction in the Art of Acting: Forms and Phases, “Creativity, Theories – Research – Applications”, no. 2(3), pp. 211–228, https://doi.org/10.1515/ctra-2016-0014
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/ctra-2016-0014

Estreicher K. (1986) Historia sztuki w zarysie, Warszawa–Kraków, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Frydryczak B. (2013) Krajobraz. Od estetyki the picturesque do doświadczenia topograficznego, seria Krajobrazy, t. 1, Poznań, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
View in Google Scholar

Giełdoń-Paszek A. (2006) Zarys teorii i praktyki dydaktycznej w zakresie malarstwa pejzażowego na akademiach sztuk pięknych w Europie i w Polsce od momentu powstania akademii do początków XX wieku, Cieszyn, Uniwersytet Śląski w Katowicach.
View in Google Scholar

Góralski A. (red.) (1980) Kształtowanie grup twórczego myślenia in: Zadanie, metoda, rozwiązanie. Techniki twórczego myślenia. Zbiór 3, Warszawa, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
View in Google Scholar

Hałas E. (2006) Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

John-Steiner J. (2000) Creative Collaboration, New York, Oxford University Press.
View in Google Scholar

Kębłowski J. (1987) Dzieje sztuki polskiej: panorama zjawisk od zarania do współczesności, Warszawa, Wydawnictwo Arkady.
View in Google Scholar

Konecki K. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Lebuda I., Galewska-Kustra M., Glăveanu V. P. (2016) Creativity and Social Interactions, “Creativity. Theories – Research – Applications”, no. 2(3), pp. 187–193, https://doi.org/10.1515/ctra-2016-0012
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/ctra-2016-0012

Mączak A. (1998) Odkrywanie Europy. Podróże w czasach renesansu i baroku, Gdańsk, Wydawnictwo Novus Orbis.
View in Google Scholar

Mitchell W. J. T. (2012) Pokazać widzenie in: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, trans. Ł. Zaremba, eds. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, introduction I. Kurz, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
View in Google Scholar

Modrzejewska-Świgulska M. (2014) Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar

Modrzejewska-Świgulska M. (2018a) Professional Competences. Reconstruction of the Opinions of Polish Female Directors, “Creativity. Theories – Research – Applications”, no. 1(5), pp. 72–83.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/ctra-2018-0005

Modrzejewska-Świgulska M. (2018b) Plener malarski jako środowiskowy kontekst twórczości plastycznej. Relacja z badań jakościowych, „Kultura i Wychowanie”, no. 13(1), pp. 135–146, https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_135-146
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_135-146

Morawski S. (2007) Wybór pism estetycznych, Kraków, Wydawnictwo Universitas.
View in Google Scholar

Nęcka E. (1994) TRoP… Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Paulus P. B., Yang H. (2000) Idea Generation in Groups: A Basis for Creativity in Organizations, “Organizational Behavior and Human Decision Processes”, no. 82, pp. 76–87, https://doi.org/10.1006/obhd.2000.2888
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1006/obhd.2000.2888

Pieńkos A.(2011) Widok jako fragment natury. Utrata przestrzeni w malarstwie pejzażowym ok. 1800 in: Zawsze fragment? Studia z historii kultury XX i XXI wieku, M. Kitowska-Łysiak, M. Lachowski (eds.), Lublin, Wydawnictwo KUL, pp. 99–114.
View in Google Scholar

Pieńkos A. (2014) Oświeceniowe „laboratorium natury”. W poszukiwaniu mediów poznania, „Rocznik Historii Sztuki”, no. 39, pp. 97–108.
View in Google Scholar

Pieńkos A. (2021) Rewolucja plenerowa XVIII wieku? Relacje z narodzin pejzażu nowoczesnego, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, https://doi.org/10.31338/uw.9788323554172
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323554172

Pietrzak M. (2019) Edukacja artystyczna w twórczej komunikacji. Rosyjski teatr i film, Warszwa, Wydawnictwo BEL Studio.
View in Google Scholar

Rubacha K. (2008) Metodologia badań nad edukacją, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
View in Google Scholar

Runco M. (2003) Idea Evaluation, Divergent Thinking and Creativity in: Critical Creative Processes, M. Runco (ed.), Cresskil, Hampton Press.
View in Google Scholar

Sasin M., Sass T., Modrzejewska-Świgulska M. (2020) Dynamika rozwoju działalności kobiecych grup artystycznych. Raport z badań jakościowych, „Kultura i Edukacja”, no. 1(127), pp. 162–179, https://doi.org/10.15804/kie.2020.01.10
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15804/kie.2020.01.10

Sawyer R. K. (2007) Group Genius. The Creative Power of Collaboration, New York, Basic Books.
View in Google Scholar

Sawyer R. K. (2009) Writing as a Collaborative Act in: The Psychology of Creative Writing, S. B. Kaufman, J. C. Kaufman (eds.), Cambridge, Cambridge University Press, pp. 166–179, https://doi.org/10.1017/CBO9780511627101.012
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511627101.012

Sawyer R. K. (2019) Individual and Group Creativity in: The Cambridge Handbook of Creativity, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (eds.), New York, Cambridge University Press, pp. 567–587, https://doi.org/10.1017/9781316979839.028
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/9781316979839.028

Shenk J. W. (2016) Siła duetów. W poszukiwaniu istoty innowacji w twórczych tandemach, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Stopczyk S. (1987) Impresjonizm, Warszawa, Krajowa Agencja Wydawnicza.
View in Google Scholar

Szczepanik R. (2015) Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar

Szmidt J. K. (2013) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, https://doi.org/10.18778/7969-685-7
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-685-7

Szmidt J. K, Modrzejewska-Świgulska M. (2020) Together or Separately: Dilemmas of Group Work in Professional Creativity, “Creativity. Theories – Research – Applications”, no. 1(7), pp. 1–26, https://doi.org/10.2478/ctra-2020-0001
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2478/ctra-2020-0001

Thompson J. (2006) Jak czytać malarstwo współczesne. Od Curbeta do Warhola, Kraków, Wydawnictwo Universitas.
View in Google Scholar

Bernat A. (2022) Jan Cybis, rysownik i malarz, urodził się 125 lat temu, https://dzieje.pl/kultura-i-sztuka/jan-cybis-rysownik-i-malarz-urodzil-sie-125-lat-temu (access: 09.2022).
View in Google Scholar

Fundacja Instytut Fotografii Fort, Szkoła patrzenia, http://szkolapatrzenia.pl/info/edukacja-wizualna (access: 09.2022).
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2023-06-30

Comment citer

Modrzejewska-Świgulska, M. (2023). Do You Think the Painting is Finished? The Function of Correction/Conversation in Developing Painting Skills on the Example of Outdoor Painting. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 16(1), 144–161. https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.09